Учениците научават или си припомнят понятията „договор“ и „обществен договор“ и обсъждат важната роля, които изпълняват правилата в насърчаването на общото благо. Учениците правят сравнения между обществен договор и участието в игри (очаквания, правила, доверие и взаимоотношения). Продължителност: 3 занятия по 40 минути.
Урок №1,№2 и №3 съчетах в три последователни часа по 40 мин.
Урокът започнах с уточнението пред учениците, че ще им обясня правилата на една моя любима игра, без да им казвам името и, а те да се опитат сами да отгатнат коя би могла да е. Предварително знаех, че не би било трудно за тях да я разгадаят, защото много често сме я играли онлайн в междучасията. Точно по правилата на играта учениците се ориентираха бързо и веднага разпознаха онлайн играта – „Игра на думи“- семейна игра-кръстословица, която дава възможността за интелектуална проява. За разлика от много други игри, тя не е състезателна. Според правилата на играта, за да достигнат до успешен край, играчите трябва да се научат да работят в екип и да преодоляват егоизма си. Тяхното разбирателство и съдействие е ключово, за да успеят да спечелят. Учениците сами стигнаха до извода, че в живота има правила за всичко, има също и изключения от правилата, обаче за изключенията също има правила.
Извън появяващите се думи, избрани от системата, които ние трябваше да разгадаем, провокирах учениците с една друга думичка – „договор“, написах я на дъската и първо попитах знаят ли нейното значение. Този въпрос не ги затрудни, те бързо се ориентираха и даваха адекватни отговори. Тъй като имаме в класа ученик, който тренира футбол в юношеския отбор на ЦСКА, при задаването на следващия ми въпрос – Какво е длъжен да прави професионален спортист, сключил договор със собственика на отбора и обратното, Денис веднага се включи в разговора и разясни пред всички какви са задълженията на собственика и какви на спортиста. Така стигнахме до извода, че правилата са приложими за всеки човек, бил той млад или стар, ученик, учител или лекар, адвокат или спортист. Те са начинът, по който живеем, общуваме с другите, ценим живота и, следователно, са общовалидни.
В създалата се дискусия предложих на учениците да си създадем и ние правила за поведение в класната стая. Помолих ги сами да предложат правила, които да обсъдим и да изберем за наши. Заедно ги написахме, принтирахме, изрязахме и закачихме на табло, което вече стои на видно място в класната ни стая. Правилата са кратки и ясни – съчетават поведение в час и взаимоотношения. Наред с академичните знания, учениците трябва да придобият много качества – чувство на отговорност, уважение към себе си и другите, самодисциплина, самоувереност, комуникативни умения, желания за знания, загриженост за околните и прочие, за да бъдат щастливи.
„Всеки ден по нас хвърлят камъни, важното е какво градиш с тях – мостове или стени.“
„Помагаме на всеки, който има нужда“
Помолете учениците преди началото на урока да попитат у дома какви договори са сключвали възрастните от семейството им и какви са били някои от очакванията, свързани с договорите. Нека учениците обсъдят със семействата си някои от „правилата“, писаните и неписаните, които са част от „обществения договор“ на семейството. Да се обсъди по какъв начин и защо тези „правила“ са приети. Да се обсъди дали тези „правила“ могат да се променят с времето. Защо и защо не? Помолете учениците да дойдат с това знание за часа.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X