Учениците се подтикват да се замислят как личните им действия влияят върху групата. Те се насърчават да генерират и разработят идеи за правила в класната стая. Продължителност: Едно занятие по 40 минути
Нетърпеливо очаквайки новата учебна година, подготвях разни идеи през ваканцията. Много ми се искаше тази учебна година да има някакво мото, цялостна тематика, която да сплути и мотивира учениците ми. Започнах да мисля за име на класа – да не бъде просто „2. г клас“, а нещо повече.
Предстоящото ми участие в Програмата „Научи се да даряваш“ се очертаваше много емоционално и ползотворно. Започнах да обмислям темите, за които ще говорим с децата, срещите ни с други хора и малките цели, които щяхме да постигаме, докато покорим върха на доброволчеството. Исках учениците ми да научат много и интересни неща, но и да се докоснат до реалния живот, за да могат да израснат добри и истински хора.
Така в дългите премисли достигнах до идеята децата от 2. г клас да се превърнат в супергерои, които да притежават определени суперсили. Започна трескава подготовка, свързана с украсата на класната стая – кукли със снимка супергерой за всяко дете и госпожата; космос с летяща чиния, пътуваща към планетата 2. клас, табло със Супермен – за нашите суперсили. Така реших и да въведа учениците в приключението „Научи се да даряваш“.
Първо обсъдихме портретите на велики личности, герои на миналото ни – Васил Левски, Христо Ботев, Георги Раковски и др., които поставих над дъската в класната стая. След това обсъдихме, че ще бъдем супергероите на 120 училище, не просто защото паралелката ни е Г клас, но и защото ни очакват моменти, в които ще се наложи да помагаме на нуждаещи се хора.
С трепет, вълнение и блясък в очите въведохме темата за Правилата. При нас не беше толкова обикновено. Ние говорихме за правилата и как те да станат нашите суперсили. Обсъждахме и давахме примери за проблеми в класната стая, как могат да се разрешат и коментирахме защо правилата са ни необходими. Първоначално учениците записаха идеите си на работни листа на дъската, след това прочетохме и обсъдихме кое е подходящо, кое не и кое може да се редактира. Имаше условие: без думичката „НЕ“.
Така накрая всеки един получи специален работен лист, върху който да напише неговата суперсила, с която ще помогне на класа да успее, да бъде на върха. Накрая гласувахме и залепиха листчетата си на таблото Супермен – „Нашите суперсили“.
Докато въвеждах учениците в Програмата „Научи се да даряваш“, говорихме за героите от миналото – какво са направили, че днес да ги смятаме за герои. Така неволно едно от децата каза, че има и герои и на бъдещето. Когато обсъдихме с останалите тази възможност, всички бяха съгласни, че именно те са героите на бъдещето, защото им предстои да правят добрини и да променят света към по-добро.
Докато коментираме правилата с едно от децата, Иван се обажда без позволение и нарушава разговора. „Госпожо, моята суперсила е да помагам на другите! Вече имам и друга – да не прекъсвам този, който говори!“
Няколко дни преди да реализираме урока с правилата, учениците имаха за задача вкъщи да поговорят с родителите си какво е суперсила, какви суперсили имат те, свързани с училище и какви искат да придобият до края на втори клас.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X