Силата на добрата дума

„Добрите думи могат да бъдат къси и лесни за произнасяне, но тяхното ехо е наистина безкрайно" - Майка Тереза

Учител работил по този проект: Ирена Мицковска
Описание на проекта

Нарисувах на дъската три емотикона, изразяващи различни емоции- радост, безразличие, тъга. Предварително бях подготвила кратка анкета, разпечатана на листчета, като всяко дете трябваше да допълни  изреченията със съответния емотикон. А те бяха:

Аз съм ……………………………………………….

Когато играя с приятели, се чувствам

Когато празнувам рождения си ден, се чувствам

Когато отивам със семейството си на почивка, се чувствам

Когато ми се карат у дома, се чувствам

Когато се скарам с приятел, се чувствам

Когато ме обиждат, се чувствам

Когато трябва да помагам у дома, се чувствам

Когато ме похвалят, се чувствам

Когато оценят мои умения, се чувствам

Когато слушам любимата си музика, се чувствам

Когато трябва да си пиша домашните работи, се чувствам

Когато гледам скучен филм, се чувствам

След това започнахме да ги четем, като записвах на дъската под съответния емотикон думата, която детето използваше, за да изрази чувството си. Тъй като имаше известно повтаряне на думи като радостен и щастлив, помолих ги да помислим за техни синоними и така дъската се изпълни с думи, описващи човешките емоции.

След като имахме този богат списък, поговорихме за богатата гама от чувства, които хората изпитват. Помолих децата да изберат по една или две думи, които да запишат след емотикона към всяко изречение и отново прочетохме няколко примера.. Получиха се много различни начини да се опише една и съща емоция.

Попитах ги, който е любимият им емотикон, кое чувство биха искали да изпитват най- често? Единодушният отговор беше- на усмихнатото лице.

А какво бихме могли да направим, за да накараме наш приятел/ съученик да се чувства така? Отговорите бяха- да му помагаме, когато има нужда; да го подкрепяме, да не се караме, да му отделим време или внимание… С насочващи въпроси от моя страна стигнахме и до- да му кажем нещо хубаво. Тук изяснихме какво означава думата комплимент, че той трябва да е искрен и наистина да разкрива нещо, което другият умее или притежава, защото иначе се превръща в подигравка; а също така, че винаги трябва да благодарим след казана добра дума за нас.

В края на часа направихме ролева игра, в която всеки трябваше да се опита да направи  комплимент на свой съученик. Чуха се много мили признания. Първоначално примерите бяха свързани  с външния вид- имаш красива дълга коса, хубава блуза и т.н. Но малко след това бях приятно изненадана, когато чух изречения като:

/Име/, ти си най- доброто момиче, защото винаги си толкова щедра и мила.

/Име/, ти си най- добрата ми приятелка, защото винаги ме изслушваш и искаш да ми помогнеш.

/Име/, ти си упорит и имаш най- силният удар и ти пожелавам да станеш известен футболист.

Тази част от урока достави огромно удоволствие на децата. Мисля че усетиха силата и топлото послание в добрата дума, защото изреченията продължиха и в междучасието, след като звънецът удари.

………………………..

Урокът може да се направи и в два часа, като във втория се акцентира върху многобройните начини да се изразят човешките емоции; да не описваме чувства и събития само с думи като- много яко и гадно, а да обогатим речника си с техни синоними. В този час задачата може да е „обратна“- изреченията, които децата ще трябва да допишат, да започват с емоция, а те да я свържат с преживяване. Например:

Чувствам се фантастично, когато….

Чувствам се неловко, когато….

Чувствам се угнетен, когато….

Чувствам се фантастично, когато….

Чувствам се обезсърчен, когато….

Галерия

Силата на добрата дума
Силата на добрата дума
Цели на проекта

  • Да разпознават богатата гама от човешки емоции и да умеят да ги назовават с думи.
  • Да чувстват, че са част от една общност, в която разбирателството и взаимопомощта са изключително важни.
  • Да осъзнаят силата на добрата дума.
Използвани материали

  • анкета
  • бяла дъска, маркери
Работа вкъщи

предварително подготвена  кратка анкета, разпечатана на листчета

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg