Този урок е създаден съвместно с Фондация „Живот със Синдром на Даун” от Варна и цели да помогне учениците да осъзнаят, че това да си различен, не те прави по-малко достоен и с по-малко права в обществото. Занятието ще запознае учениците със Синдром на Даун и ще покаже различието през възможностите на хората с тази диагноза. Урокът провокира толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Продължителност: Едно занятие от 40 минути с подготвителна работа у дома и възможност за изнесени дейности
Първият час от урока се проведе няколко дни след международния ден на хората със Синдрома на Даун. Предварително им бях казала да потърсят информация за темата в интернет и всеки сам да си оцвети чорапите, които бях раздала точно на международния ден, така направих връзка между шарените чорапи и инициативата по повод 21 март – Международният ден на хората със Синдром на Даун. Започнах с въпроси към тях какво са намерили и започнахме дискусия. Учениците бяха много объркани, защото някои от тях са намерили доста стряскаща информация, а други бяха намерили много малко информация. Личеше си, че искат да разберат повече от това, което са намерили. Събрахме предварително оцветените чорапи и ги сложихме на дъската. Те забелязаха, че от 19 двойки чорапи един нямаше еднакъв с другите. Така започнах да обяснявам как всеки човек е индивидуален и различен. Един е облечен спортно, друг по-елегантно, един е с бяла блуза, друг е с жълта, трети с червена, четвърти със зелена. Някои момичета са с панталони, други предпочитат рокли. Едни са с прави коси, други с къдрави. Някои имат кафяви очи, другите сини, трети зелени. Нека да разгледат и чорапите, които са оцветили – те са различни и няма един с един, които да съвпадат. Защото всеки има свое виждане, идея, талант, възможности, предпочитания. Светът е шарен, както и техните чорапи.Това да си различен не е лошо. В края на часа всеки си взе чорапите и си направихме обща снимка, която изпратихме на лично съобщение във фейсбук страницата на Живот със Синдром на Даун. Следващия час на гости ни дойде ресурсния учител в нашето училище г-жа Румяна Павлова. Тя беше пригтвила изчерпателна презентация за хората със синдрома на Даун. Презентацията включваше както много информация за самият синдром, така и много полезна и интересна информация за самите хора. Показа им много известни хора по света, които са със Синдрома. Повечето от тях бяха световни шампиони, модели и спортисти. Хората със Синдром на Даун могат да изпитват всички чувства и емоции, както и останалите. Те са много любвеобилни и показват привързаност и обич, затова ги наричат и слънчеви. Те са различни, както и всички останали хора – едни са със зелени, други с кафяви очи, едни се развиват по-бързо, други с по-бавни темпове. Характерно за хората със Синдром на Даун е по-бавното физическо и психическо развитие и намаленият мускулен тонус. Често може да видите дете със Синдром на Даун, което е с отворена уста и езиче навън. Това е, защото лицевите мускули са по-слаби. В днешно време с навлизането на ранната интервенция (работа и грижа с децата от съвсем ранна възраст), се преодоляват много проблеми и се постигат все повече резултати с подкрепата на различни специалисти – психолог, логопед, рехабилитатор, кинезитерапевт, специален педагог, музикотерапевт , плуване и др. Презентацията завърши с цитат, който трябваше да го пречете един от учениците. След това проведохме игра, където група деца трябваше да изиграят чувство, но само с мимики и жестове. Класът веднага позна чувството – притеснение. Накрая работехме по двойки, като всяка една двойка трябваше да нарисува снежен човек. Първо единия рисува едната част от човека, обръща листа и го дава на своя другар да го до рисува. Само 2 двойки деца успяха да направят почти цял снежен човек. Целта на играта беше да се покаже, че както снежните човеци са различни, така и всеки човек е индивидуален и различен. Уроците завършиха с пожелания да обичаме, да се чувстваме обичани и да се стремим към толерантност към другите.
„Аз съм чувала, че тези деца са бавно развиващи се.“ – Ивана
„Да се роди дете със синдрома на Даун зависи от гените на родителите.“ – Мария-Габриела
„Искаме да имаме още такива уроци като този. Беше страхотно да разберем толкова много неща за тези слънчеви деца.“ -Ивана
Преди този урок дайте задача на учениците да намерят сами информация в интернет (въпреки че тя ще е различна – стара и актуална). Така ще се получи дискусия, защото всеки ще даде различна гледна точка според прочетеното. В дискусията ще има разминавания и ще се разбере и основният проблем, който се корени в мисленето и общественото мнение и нагласи за Синдрома на Даун – остарялата, стряскаща информация за Синдром на Даун, липсата на актуална информация за реалните възможности и преодоляването на много проблеми в днешно време с развитието на медицината и навлизането на ранната интервенция.
Дайте на ученицита копие от Приложение 1 – картинка на чорап и ги помолете да оцветят чорапите по тяхно желание и усмотрение. Важно е да дойдат с предварително оцветените чорапи.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X