Синдром на Даун и толерантност в обществото

Клас: 9, 10, 11, 12

Този урок е създаден съвместно с Фондация „Живот със Синдром на Даун” от Варна и цели да помогне учениците да осъзнаят, че това да си различен, не те прави по-малко достоен и с по-малко права в обществото. Занятието ще запознае учениците със Синдром на Даун и ще покаже различието през възможностите на хората с тази диагноза. Урокът провокира толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Продължителност: Едно занятие от 40 минути с подготвителна работа у дома и възможност за изнесени дейности

Учител работил по този проект: Мая Борисова Стаменова
Описание на проекта

Първият час от урока се проведе няколко дни след международния ден на хората със Синдрома на Даун. Предварително им бях казала да потърсят информация за темата в интернет и всеки сам да си оцвети чорапите, които бях раздала точно на международния ден, така направих връзка между шарените чорапи и инициативата по повод 21 март – Международният ден на хората със Синдром на Даун. Започнах с въпроси към тях какво са намерили и започнахме дискусия. Учениците бяха много объркани, защото някои от тях са намерили доста стряскаща информация, а други бяха намерили много малко информация. Личеше си, че искат да разберат повече от това, което са намерили. Събрахме предварително оцветените чорапи и ги сложихме на дъската. Те забелязаха, че от 19 двойки чорапи един нямаше еднакъв с другите. Така започнах да обяснявам как всеки човек е индивидуален и различен. Един е облечен спортно, друг по-елегантно, един е с бяла блуза, друг е с жълта, трети с червена, четвърти със зелена. Някои момичета са с панталони, други предпочитат рокли. Едни са с прави коси, други с къдрави. Някои имат кафяви очи, другите сини, трети зелени. Нека да разгледат и чорапите, които са оцветили – те са различни и няма един с един, които да съвпадат. Защото всеки има свое виждане, идея, талант, възможности, предпочитания. Светът е шарен, както и техните чорапи.Това да си различен не е лошо. В края на часа всеки си взе чорапите и си направихме обща снимка, която изпратихме на лично съобщение във фейсбук страницата на Живот със Синдром на Даун. Следващия час на гости ни дойде ресурсния учител в нашето училище г-жа Румяна Павлова. Тя беше пригтвила изчерпателна презентация за хората със синдрома на Даун. Презентацията включваше както много информация за самият синдром, така и много полезна и интересна информация за самите хора. Показа им много известни хора по света, които са със Синдрома. Повечето от тях бяха световни шампиони, модели и спортисти.  Хората със Синдром на Даун могат да изпитват всички чувства и емоции, както и останалите. Те са много любвеобилни и показват привързаност и обич, затова ги наричат и слънчеви. Те са различни, както и всички останали хора – едни са със зелени, други с кафяви очи, едни се развиват по-бързо, други с по-бавни темпове. Характерно за хората със Синдром на Даун е по-бавното физическо и психическо развитие и намаленият мускулен тонус. Често може да видите дете със Синдром на Даун, което е с отворена уста и езиче навън. Това е, защото лицевите мускули са по-слаби.  В днешно време с навлизането на ранната интервенция (работа и грижа с децата от съвсем ранна възраст), се преодоляват много проблеми и се постигат все повече резултати с подкрепата на различни специалисти – психолог, логопед, рехабилитатор, кинезитерапевт, специален педагог, музикотерапевт , плуване и др. Презентацията завърши с цитат, който трябваше да го пречете един от учениците. След това проведохме игра, където група деца трябваше да изиграят чувство, но само с мимики и жестове. Класът веднага позна чувството – притеснение. Накрая работехме по двойки, като всяка една двойка трябваше да нарисува снежен човек. Първо единия рисува едната част от човека, обръща листа и го дава на своя другар да го до рисува. Само 2 двойки деца успяха да направят почти цял снежен човек. Целта на играта беше да се покаже, че както снежните човеци са различни, така и всеки човек е индивидуален и различен. Уроците завършиха с пожелания да обичаме, да се чувстваме обичани и да се стремим към толерантност към другите.

От коментарите в час

„Аз съм чувала, че тези деца са бавно развиващи се.“ – Ивана

„Да се роди дете със синдрома на Даун зависи от гените на родителите.“ – Мария-Габриела

„Искаме да имаме още такива уроци като този. Беше страхотно да разберем толкова много неща за тези слънчеви деца.“ -Ивана

Галерия

Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Цели на проекта

  • • Учениците ще придобият знания за Синдром на Даун, спецификите и възможностите, които отличават децата и възрастните с тази диагноза;
  • • Учениците ще развият умения да идентифицират качества и силни страни у хората необременени от фактите за наличие на диагнози; Учениците ще развият умения за толерантно отношение и положителна нагласа към децата със Синдром на Даун
Използвани материали

  • Приложения 1 – Листа А4 с принтирани очертания на чорапи – по един лист за всеки ученик;
  • Приложение 2 – „Сестра ми е със Синдром на Даун, но това не ми пречи“
Библиография

  • Живот със Синдром на Даун“: https://www.facebook.com/jivot.downsyndrome/
  • Сестра ми е със Синдром на Даун, но това не ми пречи: https://www.youtube.com/watch?v=2kJraHIZ_xY&t=3s
  • Слънце в яслата: https://www.youtube.com/watch?v=yTPA5-0KZTA&t=2s
  • Вярвайте в децата си: https://www.youtube.com/watch?v=bEUgBoCrVNc&t=1s
  • Кафенето „Бити и Бо“: https://www.youtube.com/watch?v=xNU4BKwO30I
  • Добре дошли в кафене „Бити и Бо“, историите на служителите: https://www.youtube.com/watch?v=52XdrVKCglw
Работа вкъщи

Преди този урок дайте задача на учениците да намерят сами информация в интернет (въпреки че тя ще е различна – стара и актуална). Така ще се получи дискусия, защото всеки ще даде различна гледна точка според прочетеното. В дискусията ще има разминавания и ще се разбере и основният проблем, който се корени в мисленето и общественото мнение и нагласи за Синдрома на Даун – остарялата, стряскаща информация за Синдром на Даун, липсата на актуална информация за реалните възможности и преодоляването на много проблеми в днешно време с развитието на медицината и навлизането на ранната интервенция.

Дайте на ученицита копие от Приложение 1 – картинка на чорап и ги помолете да оцветят чорапите по тяхно желание и усмотрение. Важно е да дойдат с предварително оцветените чорапи.

© Всички права запазени 2021 @ Learningtogive.bg