Този урок е създаден съвместно с Фондация „Живот със Синдром на Даун” от Варна и цели да помогне учениците да осъзнаят, че това да си различен, не те прави по-малко достоен и с по-малко права в обществото. Занятието ще запознае учениците със Синдром на Даун и ще покаже различието през възможностите на хората с тази диагноза. Урокът провокира толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Продължителност: Едно занятие от 40 минути с подготвителна работа у дома и възможност за изнесени дейности
Седмица преди провеждането на урока давам на учениците задача да намерят сами информация в интернет във връзка със състоянието Синдром на Даун. Подготовката им е сериозна, като се има предвид, че са ползвали и стара, и актуална такава. Две от момичетата са се поинтересували и от отговора на Силвия от Фондация „Живот със синдром на Даун“ до 7 а клас и са силно впечатлени от факта, че (цитирам): „в един от учебниците по биология за 10 клас, мисля че беше на Гея Либрис, но не съм сигурна пише, че причината е радиация, висока темепратура по време на бременност, инфекции и т.н. Това е абсолютно погрешно, подвеждащо и няма нищо общо със синдрома на Даун. Радваме се, че това го разбраха издателите и авторите и обещаха през септември в новите учебници информацията да бъде коректна. Много дълго ни отне борбата за промяна в учебното съдържание с актуална информация. Успяхме след повече от година преследване, срещи, писма и какво ли не. Сега очакваме резултата.“ (Силвия)
Дискусията е оживена, като освен в чисто биологичен аспект, учениците се вълнуват и от начина на възприемане на тези хора като част от обществото. Голяма част от тях вече са посетили страницата във фб и канала на организацията в Youtube.
Продължавам с видеото „Сестра ми е със Синдром на Даун“, което ги впечатлява с откровеността на братчето й и смелостта му да я приеме и обича такава, каквато е. Тъй като самите те не познават точно такова специално дете или възрастен, им задавам въпроса биха ли искали да се включат в кампанията за подкрепа на тези хора по начин, който им харесва – да оцветят своите чорапчета, да обуят такива на 21.03. и да популяризират събитието сред останалите класове в училището и т.н. Всички се включват веднага и с ентусиазъм, като решават, че ще добавят и цветя към композицията си, тъй като децата са цветята на земята.
Следващата им задача е да помислят за организации, които работят с деца и възрастни с увреждания. Първата, за която се сещат е Ресурсния център към училището, тъй като в класа има дете, което дълго време го е посещавало. В него в момента се обучават около 30 деца със специални образователни потребности и идеята им е да организират ден с интересни занимателни игри за всички тях.
Урокът приключва с колективна снимка и общо послание към всички различни деца „Приемаме ви безрезервно и вие сте част от нашия свят“.
„Наистина имат слънчеви усмивки.“
„Може да са по-различни, но са прекрасни.“
„Това момиченце е като всички нас.“
„Слава Богу, че всички сме различни, иначе щеше да е скучно.“
Преди този урок дайте задача на учениците да намерят сами информация в интернет (въпреки че тя ще е различна – стара и актуална). Така ще се получи дискусия, защото всеки ще даде различна гледна точка според прочетеното. В дискусията ще има разминавания и ще се разбере и основният проблем, който се корени в мисленето и общественото мнение и нагласи за Синдрома на Даун – остарялата, стряскаща информация за Синдром на Даун, липсата на актуална информация за реалните възможности и преодоляването на много проблеми в днешно време с развитието на медицината и навлизането на ранната интервенция.
Дайте на ученицита копие от Приложение 1 – картинка на чорап и ги помолете да оцветят чорапите по тяхно желание и усмотрение. Важно е да дойдат с предварително оцветените чорапи.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X