Учениците ще дадат определение на думи, свързани с филантропията и ще посочат конкретни проявления на етиката и актове на филантропия, в семейните взаимоотношения и приятелските връзки. Учениците ще направят връзка между понятията „справедливост“ и „филантропия“ в писмена форма като реакция на цитат или на лично преживяване. Продължителност: две занятия от 40 минути
Този час започна с една подходяща мисъл на Майка Тереза – „Доброто, което правиш, утре ще бъде забравено, въпреки това прави добро“. Така въведението в темата беше по-плавно. Бяха дадени определения за „справедливост“ – тази думичка не ги затрудни. Терминът „филантропия“ вече беше обсъждан и тълкуван, но „етика“ беше напълно чужд за тях и не знаеха значението му. След като изяснихме, че означава система от нравствени ценности, преминахме към обсъждане до колко тези думи са свързани помежду си. За този час бяхме обединили няколко маси, за да може да работят екипно, когато вземат отношение по проблемите, да могат да са един срещу друг. Като примери за достойни хора, посветили живота си на благотворителност, учениците бяха запознати с „Енциклопедия – Дарителството: Дарителските фондове и фондации в България 1878 – 1951 г“, изд. на БДФ. Биографиите на Андон и Стойна Виячеви от Кюстендилския край, както и много други, им бяха прочетени. Разбира се, че не се пропусна и припомнянето на уникалния факт, свързан с нашето училище, а именно – построяването на сградата се случва благодарение на безвъзмездно дарените средства и труд на жителите от кв. „Модерно предградие“. Във вторият час, в който продължихме по същата тема, беше възложена задача всеки от тях да разкаже писмено случки от своя живот, в които са проявили етичност, постъпили са справедливо и са направили добри дела. В края на часа всеки сподели по една от написаните случки.
Атмосферата в класа се оживи, когато учениците започнаха да вземат участие, тълкувайки думата „справедливост“. Това, че са от малцинствата, провокира у тях тълкувания като – да няма деление между роми и българи, да не бъдат игнорирани като такива, когато търсят работа. Петя сподели, че наскоро, когато нейното семейство е търсило квартира, е попаднало на наемодатели, които в момента, в който са ги видели и разбрали, че са роми, са им отказали. Тя с огорчение отбеляза, че това е пример за несправедливо отношение. След това не пропусна да отбележи, че и при ромите има съвестни хора. Когато бяха попитани какво според тях е да си филантроп, те съвсем искрено отговаряха, че не само парите са важни. Като добротворство посочиха и нематериални неща – внимание, помощ на стари хора, обич, отделено време… Цвети беше отново най-активна в даването на отговори. Но тъй като тя живее в социален дом – „къщичката ни“, както я нарича тя, при нея проличава работата със социалните работници в приобщаването й и даването на добри примери. Въпреки това, останалите ученици имаха също посочени случки за добротворство от тяхна страна, и най-хубавото, което е, че те осъзнават, че да помогнеш на възрастен човек да пресече улицата, да му отстъпиш място в препълнен автобус, е добро дело.
За домашна работа беше възложена задачата да помислят какви лични случки ще споделят във втория ни час по същата тема.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X