Справедливост, етика и филантропия

Клас: 8

Учениците ще дадат определение на думи, свързани с филантропията и ще посочат конкретни проявления на етиката и актове на филантропия, в семейните взаимоотношения и приятелските връзки. Учениците ще направят връзка между понятията „справедливост“ и „филантропия“ в писмена форма като реакция на цитат или на лично преживяване.

Учител работил по този проект: Томислав
Описание на проекта

  1. След въвеждането на темата, учениците вече бяха заели групово местата си и за кратко успяхме да изговорим някои доброволчески или дарителски инициативи, в които те и семействата им участвали. Припомнихме си случаите как едно момче помагало често на една баба от входа, която трудно се качвала и едва носела торбите си с покупки или за случая, при който едно момиче разхождало кученца в приют за кучета, защото много искала да има домашен любимец, но някак не успявала да убеди родителите да й вземат вкъщи. Оказа се, че е сравнително популярна кампанията на БТВ “Да изчистим България за един ден” и кампаниите с текст DMS (където някои семейства имат традиция да даряват и пари);
  2. Опитахме се да дадем и определение на филантропията като обобщено изглеждаше така: “Дейност на даряване на личното за благото на другите” Разбира се излязоха и други по-откъслечни маркери за филантропия като помощ, любов към човека и доброволчество, но стигнахме да по-изявена форма на алтруизъм;
  3. Въведох понятието Етика и по-скоро какво значи да се държа етично. Отговорите бяха плахи и предимно отнесени с морала: да съм етичен, значи да съм морален и да правя добри неща. В този смисъл доброто като централна категория в Етиката изскочи на мига (а някак ми се искаше и самата свобода да се появи, но не бях разочарован, а някак замислен);
  4. Промених предвидените задачи (възлагане на есе и представяне в час) и зададох по-конкретно въпроса за справедливостта. Задачата бе групово да представят (нарисуват) някоя несправедлива ситуация, която видимо нарушава правата ни (да обвържа с темата за правата) и да разкажат пред класа какво се крие зад тази сцена и какво би трябвало да направим всички ние, ако станем свидетели на несправедливостта. По-долу ще опиша всяка ситуация, според номера на снимката;
От коментарите в час

Снимки и истории, разказани от учениците:

  1. Ситуацията представлява престъпление: убиецът не само убива, но и краде от жертвата. Ако сме свидетели на подобно деяние, трябва да помогнем, звъннем в полицията или пък да се намесим (което обсъдихме, че не е подходящо, особено в този краен случай, застрашаващ живота на нас самите);
  2. В снимка номер 2 са посочени три сцени и решение за всяко от тях;
  3. Снимка номер 3 показва подигравателното поведение на двама души, насочено към човек с увреждания, който е изпаднал в беда. Слънцето също страда. Решението тук отстъпи място на внушението: “Не бъдете като тези двамата!”;
  4. Снимка 4 показва асертивното поведение в блясък. Слончето и бебето бяха бонус към задачата. Групата представи няколко ситуации, описани добре на тази дъска и съответните решения. Проблемите са маркирани със знак sad-face, а решенията – с smiley-face;
  5. Снимка 5 изобразява нетолерантното (грубо) отношение на водачите на градския транспорт, когато затварят вратите на превозното средство точно “под носа ни”. Решението тук бе да подадем сигнал в общината.
  6. Снимка 6 представя жестока извадка от съвремието на младите. Агресията, обидата, неясната джендър идеология (за което не виня децата, разбира се) е пропила този кадър-извадка. Насилието е определено като хомофобия. Жертвата е с друга полова идентичност (нещо, което децата не знаят нито от биологията – последно учат царство на животни и растения, нито от психологията – все още не сме стигнали до полова идентичност). “Не бъди такава” е израз, който е насочен към малкото дете, т.е. да не бъде такъв хомофоб”. Родителят трябва да възпитава детето си в толерантност и етичност, а не в агресия.
Галерия

Справедливост, етика и филантропия
Справедливост, етика и филантропия
Справедливост, етика и филантропия
Справедливост, етика и филантропия
Справедливост, етика и филантропия
Справедливост, етика и филантропия
Цели на проекта

  • разберат какво е етика, ще идентифицират етичното поведение и ще могат да посочат примери за етично поведение;
  • създадат разбиране за значението на думите „справедливост“ и „филантропия“ и ще свържат двете понятия
  • могат да посочат примери на хора, които са образец на подражание в областта на филантропията.
Използвани материали

  • Хартия за флипчарт;
  • Хартия, моливи;
  • Цветни маркери
Работа вкъщи

В края на предишния урок, задайте на децата задача за подготовка у дома. Помолете ги да опишат случка, свързана с благотворителност, която са преживели заедно с родителите или приятелите си. Насърчете детето да обсъди със своя родител опита на семейството свързан с благотворителността. Помолете учениците да запишат и донесат и споделят с класа написаното. Обяснете на учениците, че всяко добро дело може да бъде взето предвид и да се включи сред примерите.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg