Традиции и дарителство

Клас: 4

Учениците се научават да разбират значението на думите, свързани с  филантропията/дарителството, както и важната роля на традицията за развитие на дарителството в общността и гражданското общество като цяло. Продължителност: Две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

Урок № 1

Урокът започнах на 7.05 с насочващи въпроси към учениците. Децата имаха поставена задача да помислят кои семейни празници винаги празнуват по един и същи начин. Използвах отминалите официални празници и насочих вниманието на учениците към думата „традиция“. Говорихме за семейната традиция и защо тя е важна Учениците коментираха какво правят вкъщи заедно със семейството за Цветница, Великден, за Гергьовден и защо това е важно за всички. Обясних на учениците, че „традиция“ е специален начин да се прави нещо, който съществува от дълго време, защото хората са емоционално свързани с него и го завещават на други хора. Добавих, че  традициите са важни за общностите извън семейството, към които учениците принадлежат. Традициите са като нишките в парче плат. Заедно те допринасят да се изградят силни и здрави общности. Говорихме как общността може да бъде отслабена когато, свързващите връзки са нарушени. Припомнихме си  легендата за хан Кубрат , какво ни прави единни и силни и  какъв завет ни оставя мъдрият хан.

Припомнихме си какво е  „филантропия“: даряване на време, умения и средства за общото благо. Дискутирахме по темата. После насочих вниманието на учениците към предстоящия празник 9 май. Обясних, че в нашето училище този празник е специален: Ден на Европа, Ден на победата, Ден на ученическото самоуправление. Като потомци и последователи на традициите и наследници на Руската гимназия, предложих на учениците да отделим време, грижа и внимание и да почистим паметниците на руските воини. Планирахме какво да донесем и как да се включим в почистването и така да помогнем на руския клуб в почистването и да почетем паметта на загиналите руски герои. Почистихме паметниците на 8.05.Говорихме, че традициите ни правят единни като общност, че традициите са важни за родовата памет за изразяване на съпричастност и принадлежност в общите дела за обществото. Дискутирахме какво е за общността значението на традицията за филантропия. Акцентирахме, че филантропията е традиция, която сега се изгражда в България, за да сплоти гражданското общество.Учениците бяха развълнувани, отговорни и горди, че правят нещо важно и значимо, че така допринасят за продължението на традициите, че така изразяват и своето отношение към обществото и важните неща, като почит, уважение, преклонение, за да пребъде гражданското общество. За следващия ден решихме да поднесем цветя пред паметника на Альоша, за да се преклоним пред паметта на загиналите във Втората световна война.

 

Урок № 2

Урокът продължих на 9 май. Припомнихме си думите  „филантропия“ и „традиция“. Говорихме за празника и как да го отбележим подходящо и тържествено и по този начин да почетем паметта на загиналите герои. Четвъртокласниците бяха донесли много цветя, които тържествено поднесохме на паметника на Альоша. Учениците с вълнение слушаха руски песни и слова. Интерес предизвикаха думите на кмета Пламен Стоилов, че без Деня на победата, нямаше да има Ден на Европа. Децата бяха силно впечатлени от ветераните от войната, от симпатизанти и съмишленици, от шествието на „Безсмъртния полк“. Тук пред Паметника на незнайния воин, учениците станаха съпричастни към традициите на гражданското общество, на почит, преклонение и уважение.

От коментарите в час

Без Деня на победата, нямаше да има Ден на Европа.

Галерия

Традиции и дарителство
Традиции и дарителство
Традиции и дарителство
Традиции и дарителство
Традиции и дарителство
Цели на проекта

  • Формиране чувство на принадлежност към общността с помощта на традициите;
  • Формиране на знания и умения за филантропията/дарителството, както и значението на думите, свързани с двете синонимни понятия;
  • Формиране на умения за отговорност за общото благо според принципите на демокрацията
Използвани материали

  • конопено платно (зебло) или друг вид рехав плат, изрязан във формата на квадрат;
  • копия от Приложение 1 за учениците: „Речник на филантропията“;
  • пастели, хартия за рисуване – нарязана на квадрати;
  • речници за учениците;
  • маркери или пастели за рисуване върху плат;
  • плат от памук или памук и полиестер, разрязан на квадрати с размери 15х15 или 20x20 см (стар чаршаф би свършил чудесна работа)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg