Трябва ли всички деца да ходят на училище

Темата е при нас за първи път, но дава възможност да използваме знания от други вече реализирани проекти случени в изминалите години. Наш гост беше познато лице - Светла Тодорова, която от скоро е част от екипа на Фондация"За нашите деца". Решихме да разгледаме темата през няколко ъгъла, за да можем в края да имаме пълното знание, което да дава отговар на въпроса: Трябва ли всички деца да ходят на училище? Започнахме от това с какво се занимава фондацията в която Светла работи, а именно, че се грижи за това най-уязвимите деца на България да живеят в семейство, да имат щастливо детство и да развиват способностите и потенциала си. След това си припомнихме за правата на децата в цялост и за това, че  са уредени в Конвенция, която България е приела и спазва. Зададохме въпрос какви други права имат децата? Право на образование Право на здравеопазване, на пълноценна храна, на чиста вода Право на закрила Право на игра    

Учител работил по този проект: Ели Стоянова Георгиева
Описание на проекта

Правото на образование означава, че всяко дете посвета има право да получава знания, да учи и да се развива. То има право да получава знания по подходящ за него начин, на разбираем език, в разбираема, съответна на възрастта и способностите му форма.

Защо образованието е важно?

Дава знания; дава възможност за социално общуване; създават се приятелства в училище; дава възможност за по-добра работа, за повишаване на благосъстоянието на семейството, оттам по-добра грижа за всички членове на семейството; помага за развитието на личността и разгръщане на пълния й потенциал…

Разказахме любопитни факти за образованието в различни страни по света/линк/

Някои деца нямат възможност да ходят на училище и никога не се научават да четат. Тяхното право на образование е ограничено. Какви могат да бъдат причините много деца по света да  пропускат образованието си? (бедност; увреждания или сериозни здравословни проблеми; отдалеченост на мястото, в което живеят от училището; дискриминация и расизъм; принудени са да работят; живеят в страни на въоръжени конфликти, където образователната система е срината…..)

До всички отговори децата достигаха логично като използваха знанията си за самите себе си и нашата образователна система, знания добити от многото ни срещи със децата от бежански семейства, срещата ни с децата от ромската общност на храм“Св. Илия“, а също така се оказа, че всички имат поглед и за образованието в страни от Европейската общност. Зададохме въпроса:

Какво ние можем да направим, за да помогнем на такива деца да имат достъп до образование? – можем да организираме различни благотворителни или доброволчески инициативи в подкрепа на деца, които нямат достъп до образование. В клас бяхме говорили за Деня на благотворителността. Оттук проверихме дали този базисен термин в нашата програма е ясен и дали може да се формулира. Отговорът, който дадоха най-обобщено звучеше така.

БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ = БЛАГО (ДОБРО) + ТВОРЯ (СЪЗДАВАМ) или Правя добро, без да търся отплата. „Направи добро и го хвърли зад гърба си“

 

От коментарите в час

Започнахме да разказваме в какви благотворителни инициативи до този момент сме участвали и какво бихме могли още да направим и поотделно и като клас.

Да поговорим с дете, което поради увреждане или друга трудност, е само и изолирано, да го приобщим към останалите деца

Да помогнем на възрастен човек с покупките или да пресече на пешеходна пътека

Да почистим градинката пред блока

Когато помагаме, е важно и да се забавляваме! Да сме полезни както на каузата, която сме избрали, така и да развиваме своите умения и таланти.

Галерия

Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Цели на проекта

  • Децата да развият чувствителност към страни, хора и места, които живеят по-бедно от нас и в които децата няма достъп до образование и училище;
  • Децата да формират умения за работа в екип;
Използвани материали

  • https://roditel.bg/20-neveroyatni-fakta-za-obrazovanieto-po-sveta/ Интересни материали за образованието по света
  • https://www.obekti.bg/chovek/19-oktomvri-nacionalen-den-na-blagotvoritelnostta-0 Ден на благотворителностт - 19. октомври
  • https://www.youtube.com/watch?v=FzaR0FJU-_Y&fbclid=IwAR1Ss0mkiSQ_OvFuyIBQSTHG19E0R0UXuskvmST5z6Sv_RrnN8JbjSUW8us Песен за финал

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg