Както вече знаете, третокласниците работят за втора поредна година по програмата „Научи се да даряваш”. Миналата година избрах двама ученици, които да разработят и изнесат урок пред другарите си по програмата. Тогава урокът мина брилянтно и затова реших и сега да направя същото. Но тази година имаше много желаещи и изборът беше труден. Затова се опитах да взема максимално най-доброто решение и избрах три деца да изнесат урока за „Управление на отпадъците”. Лаура, Жанет и Вяра имаха честта да представят разработения си урок пред класа. Жани се представи и представи другарите си в урока. (Подходиха много професионално още от самото начало.)
„Знае ли някой какво е разделно събиране на отпадъците и рециклиране?” – Жани
Илия, Александър Христов и Михаил разказаха подробно на съучниците си и така отговориха на въпроса на Жани.
„В сивите кофи могат да се изхвърлят други неща… Отпадъци, които не са за жълтите, сините или зелените контейнери.” – Явор
„А знаете ли защо хората изхвърлят неща до кофите, а не вътре в кофите?” – Жанет
„За да може да ги вземе някой.” – Ани
„За да не заседнат в камиона.” – Александър Христов
„Повечето хора изхвърлят отстрани на кофите отпадъците, за да могат други хора да ги използват за суровини.” – Жани
„Когато всички боклуци са в една кофа, знаете ли как се разделят?” – Вяра
„В завода има жени, които разделят отпадъците.” – Боян
„Какво означава рециклиране?” – Жанет
„Идва от цикъл, т.е. нещо, което се повтаря.” – Александър Христов
„Рециклиране е, когато се смила нещо и от него се прави друго.” – Сабина
„Добре! В добра посока сте, но аз чакам друг отговор 🙂 .” – Жанет
„От материал правиш повторно друго нещо.” – Лилия
„Вие изхвърляте ли разделно?” – Жани
„Ние искаме да изхвърляме разделно, но до нас няма кофи за разделно изхвърляне.” – Доминик
„Ние изхвърляме разделно.” – Стоян
„Ние вкъщи изхвърляме разделно боклуците. На Драгалевци събираме в отделен контейнер обелките от банани, от ябълки и други плодове, зеленчуци и след това тати ги изхвърля в почвата. Той казва, че така тя се подхранва.” – Сабина
Жани извади от „Торбата за изненади” една пластмасова бутилка и разказа как тази бутилка може да се рециклира и да бъде отново бутилка или пластмасова чаша. Показаха и пластмасовата чаша.
За да поощряват съучениците си да взимат участие в техния урок и да дават правилни отговори, Вяра, Жани и Лаура бяха изработили предварително гривни и им ги подаряваха. Определено децата имаха по-голям хъс за участие 🙂 .
Водещите на урока бяха измислили и игри, защото знаеха, че целият клас обича всякакви игри. Та… Децата трябваше да се разделят на два отбора – те решиха да са момичета срещу момчета. Имаше плик с най-различни отпадъци („Торба за изненади”). Отборите трябваше за една минута да разпределят отпадъците в други три плика – жълт, зелен и син – за хартия, за стъкло и за пластмаса.
„Момчета, първо ще са момичетата, защото те са дами.” – Жани
Отборът на момичетата беше в готовност и когато дадоха знак, те веднага взеха отпадъците и ги разпределиха в кофите. Вместиха се във времето. Жани констатира, че и 13-те отпадъци са разпределени правилно.
Ура за отбора на момичетата.
Следваха момчетата. Те се бяха нахъсали и си обещаха, че ще спечелят. Беше даден сигналът за старт и момчетата със светкавична скорост разграбиха отпадъците от торбичката и бързо ги сортираха на правилните места. Приключиха и те в точното време. Жани преброи отпадъците и те бяха 13 и бяха разпределени правилно.
„И двата отбора печелят.” – Вяра
Щом и двата отбора завършиха наравно, няма за никого гривни.
Условието на втората игра беше децата да се подредят в една редица и със затворени очи да напипат жълтата торбичка, синята и зелената и да познаят коя за какво е. Но не да напипат цялата торбичка, а само ъглите й 🙂 . Това условие на играта изобщо не затрудни децата. (А аз се чудех в началото на урока защо тези три торбички са толкова различни!) Зелената хартиена торбичка е съвсем нормална, жълтата (за пластмаса) е цялата смачкана, а синята (за хартия) е от по-твърда хартия.
Те се подредиха в колона и по двама минаваха, напипваха ъглите на торбичките и разпознаваха коя коя е и за какво е. Жани следеше децата, а Лаура и Вяра раздаваха гривни на успешно справилите се. Участниците много се вълнуваха. Всички се справиха успешно.
Толкова много се вълнуваха от играта и от наградите, че дори на Бранко му се скъса спечелената гривна. Но той не се разстрои. Събра си мънистата и си ги взе.
Със сигурност учениците знаеха как трябва да се разпределят отпадъците и този час беше един хубав повод да си припомнят.
Но изненадите не свършват дотук. Лаура, Жани и Вяра бяха подготвили шоколадчета за своите приятели. В края на часа те минаха и дадоха на всяко дете. Почерпиха се всички за добре представения урок 🙂 .
След урока Александър Иванов дойде при мен и ми показа опаковката от шоколадчето си:
„А това отива в плика за хартиени отпадъци.” – Александър Иванов
Браво на Лаура, Жани и Вяра! Браво за активното участие на класа!
P.S. За подготовката на този урок аз нямам никакво участие.
„Вие изхвърляте ли разделно?” – Жани
„Ние искаме да изхвърляме разделно, но до нас няма кофи за разделно изхвърляне.” – Доминик
„Ние изхвърляме разделно.” – Стоян
„Ние вкъщи изхвърляме разделно боклуците. На Драгалевци събираме в отделен контейнер обелките от банани, от ябълки и други плодове, зеленчуци и след това тати ги изхвърля в почвата. Той казва, че така тя се подхранва.” – Сабина
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X