Управление на отпадъците

Както вече знаете, третокласниците работят за втора поредна година по програмата „Научи се да даряваш”. Миналата година избрах двама ученици, които да разработят и изнесат урок пред другарите си по програмата. Тогава урокът мина брилянтно и затова реших и сега да направя същото. Но тази година имаше много желаещи и изборът беше труден. Затова се опитах да взема максимално най-доброто решение и избрах три деца да изнесат урока за „Управление на отпадъците”. Лаура, Жанет и Вяра имаха честта да представят разработения си урок пред класа. Жани се представи и представи другарите си в урока. (Подходиха много професионално още от самото начало.)

Учител работил по този проект: Невяна Славчева Иванова
Описание на проекта

„Знае ли някой какво е разделно събиране на отпадъците и рециклиране?” – Жани

Илия, Александър Христов и Михаил разказаха подробно на съучниците си и така отговориха на въпроса на Жани.

„В сивите кофи могат да се изхвърлят други неща… Отпадъци, които не са за жълтите, сините или зелените контейнери.” – Явор

„А знаете ли защо хората изхвърлят неща до кофите, а не вътре в кофите?” – Жанет

„За да може да ги вземе някой.” – Ани

„За да не заседнат в камиона.” – Александър Христов

„Повечето хора изхвърлят отстрани на кофите отпадъците, за да могат други хора да ги използват за суровини.” – Жани

„Когато всички боклуци са в една кофа, знаете ли как се разделят?” – Вяра

„В завода има жени, които разделят отпадъците.” – Боян

„Какво означава рециклиране?” – Жанет

„Идва от цикъл, т.е. нещо, което се повтаря.” – Александър Христов

„Рециклиране е, когато се смила нещо и от него се прави друго.” – Сабина

„Добре! В добра посока сте, но аз чакам друг отговор 🙂 .” – Жанет

„От материал правиш повторно друго нещо.” – Лилия

„Вие изхвърляте ли разделно?” – Жани

„Ние искаме да изхвърляме разделно, но до нас няма кофи за разделно изхвърляне.” – Доминик

„Ние изхвърляме разделно.” – Стоян

„Ние вкъщи изхвърляме разделно боклуците. На Драгалевци събираме в отделен контейнер обелките от банани, от ябълки и други плодове, зеленчуци и след това тати ги изхвърля в почвата. Той казва, че така тя се подхранва.” – Сабина

Жани извади от „Торбата за изненади” една пластмасова бутилка и разказа как тази бутилка може да се рециклира и да бъде отново бутилка или пластмасова чаша. Показаха и пластмасовата чаша.

За да поощряват съучениците си да взимат участие в техния урок и да дават правилни отговори, Вяра, Жани и Лаура бяха изработили предварително гривни и им ги подаряваха. Определено децата имаха по-голям хъс за участие 🙂 .

Водещите на урока бяха измислили и игри, защото знаеха, че целият клас обича всякакви игри. Та… Децата трябваше да се разделят на два отбора – те решиха да са момичета срещу момчета. Имаше плик с най-различни отпадъци („Торба за изненади”). Отборите трябваше за една минута да разпределят отпадъците в други три плика – жълт, зелен и син – за хартия, за стъкло и за пластмаса.

„Момчета, първо ще са момичетата, защото те са дами.” – Жани

Отборът на момичетата беше в готовност и когато дадоха знак, те веднага взеха отпадъците и ги разпределиха в кофите. Вместиха се във времето. Жани констатира, че и 13-те отпадъци са разпределени правилно.

Ура за отбора на момичетата.

Следваха момчетата. Те се бяха нахъсали и си обещаха, че ще спечелят. Беше даден сигналът за старт и момчетата със светкавична скорост разграбиха отпадъците от торбичката и бързо ги сортираха на правилните места. Приключиха и те в точното време. Жани преброи отпадъците и те бяха 13 и бяха разпределени правилно.

„И двата отбора печелят.” – Вяра

Щом и двата отбора завършиха наравно, няма за никого гривни.

Условието на втората игра беше децата да се подредят в една редица и със затворени очи да напипат жълтата торбичка, синята и зелената и да познаят коя за какво е. Но не да напипат цялата торбичка, а само ъглите й 🙂 . Това условие на играта изобщо не затрудни децата. (А аз се чудех в началото на урока защо тези три торбички са толкова различни!) Зелената хартиена торбичка е съвсем нормална, жълтата (за пластмаса) е цялата смачкана, а синята (за хартия) е от по-твърда хартия.

Те се подредиха в колона и по двама минаваха, напипваха ъглите на торбичките и разпознаваха коя коя е и за какво е. Жани следеше децата, а Лаура и Вяра раздаваха гривни на успешно справилите се. Участниците много се вълнуваха. Всички се справиха успешно.

Толкова много се вълнуваха от играта и от наградите, че дори на Бранко му се скъса спечелената гривна. Но той не се разстрои. Събра си мънистата и си ги взе.

Със сигурност учениците знаеха как трябва да се разпределят отпадъците и този час беше един хубав повод да си припомнят.

Но изненадите не свършват дотук. Лаура,  Жани и Вяра бяха подготвили шоколадчета за своите приятели. В края на часа те минаха и дадоха на всяко дете. Почерпиха се всички за добре представения урок 🙂 .

След урока Александър Иванов дойде при мен и ми показа опаковката от шоколадчето си:

„А това отива в плика за хартиени отпадъци.” – Александър Иванов

 

Браво на Лаура, Жани и Вяра! Браво за активното участие на класа!

P.S. За подготовката на този урок аз нямам никакво участие.

От коментарите в час

„Вие изхвърляте ли разделно?” – Жани

„Ние искаме да изхвърляме разделно, но до нас няма кофи за разделно изхвърляне.” – Доминик

„Ние изхвърляме разделно.” – Стоян

„Ние вкъщи изхвърляме разделно боклуците. На Драгалевци събираме в отделен контейнер обелките от банани, от ябълки и други плодове, зеленчуци и след това тати ги изхвърля в почвата. Той казва, че така тя се подхранва.” – Сабина

Галерия

Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Цели на проекта

  • Целта на урока е децата да затвърдят знанията си за разделното изхвърляне на отпадъците;
  • да разберат как може едно нещо да има втори „живот”.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg