Урок по случай международния ден на доброволеца

Моите десетокласници, които за втора година работят по програмата "Научи се да даряваш" гостуваха на 4б клас от ОУ "Н. Й. Вапцаров" в град Казанлък. Там те споделиха пред по-малките ученици доброволческия си опит и проведоха интерактивен урок по случай международния ден на доброволеца.  Учениците обсъдиха "цената на избора" ( за да бъдеш доброволец, трябва да дариш време и труд). Организирани на групи, малки и големи, заедно очертаха каузи, на които четвъртокласниците могат да се посветят и откриха качества, заложби, умения и таланти, които могат да им бъдат в полза.

Учител работил по този проект: Виолета Тачева
Описание на проекта

Урокът беше с продължителност четири учебни часа, от които два за подготовка и два за реализация.

Подготовката започна с дискусия какво трябва да включим в предстоящия урок. Десетокласниците участваха активно с идеи и изработиха план на урока, който обаче не би могъл да бъде изпълнен в рамките на два учебни часа. Наложи се да избираме кое е най-важно да се представи пред малките ученици и от кое бихме могли да се лишим. В крайна сметка изработихме следния сценарий:

ПЪРВИ ЧАС

  1. Представяне – кои сме ние
  2. Увод към урока: изработване на асоциативни облаци за доброволчеството
  3. Презентация „Какво преживяхме миналата година като доброволци“
  4. Организиране на състезание между четвъртокласниците „несемейни войни“
  5. Анкета – работни листи кой какво прави в почивния ден
  6. Анкета – готови ли са да отделят от времето си и за какво

ВТОРИ ЧАС

  1. Търсим каузи, на които могат да се посветят малките ученици
  2. Представяме платформата „Тиме Хероес“
  3. Работа по групи: търсим качества, заложби, умения и таланти, които могат да  бъдат в полза на доброволческата дейност
  4.  Изработване на общ продукт: елхичка на приятелството

За целите на посещението учениците от 10 клас:

  • направиха анкета сред ученици от начален етап за подготовка на състезанието „Попитахме 100 четвъртокласника“, подготвиха компютърната програма и изработиха грамоти за участниците;
  • изработеха мултимедийна презентация с дейностите  от миналата учебна година и разпределиха представянето на слайдовете между 10 ученика от класа;
  • подготвиха работни листове за планираните дейности, актуализираха презентацията „Цената на избора“ с оглед адаптирането към нагласите и възможностите на по-малки ученици;
  • изработиха индивидуални подаръчета (брошуки, представящи нашето училище);
  • техническата подготовка на ученическото пътуване с автобус (събиране на необходимия набор от документи и представянето им в РУО) отне две седмици.

Пътуването започна с „фалстарт“. Автобусът, с който трябваше да пътуваме, в ранната сутрин на 7 декември се оказа с технически проблеми и не можа да излезе от гаража. Наложи се да чакаме нов автобус и оформянето на необходимата документация за пътуването му. Тръгнахме с един час закъснение от предвиденото, но това не помрачи доброто настроение (въпреки, че поизмръзнахме на автогарата при минус 11 градуса студ).

В училището ни посрещна класния ръководител на 4б клас г-жа Лилия Рачева. При влизането ни в класната стая четвъртокласниците станаха на крака и ни поздравиха. Този акт на уважение силно впечатли големите ученици. Изправени едни срещу други в тясната за толкова много хора класна стая, 10а и 4б се запознаха, размениха усмивки и приятелски закачки. Поздравиха ни директорката и заместник директора на училище „Н. Й. Вапцаров“, с което официалната част приключи и започнахме планираната работа.

В началото малките ученици представиха себе си, класа и училището си.

Нашата презентация за работата по програмата „Научи се да даряваш“ беше следена с голямо внимание. Тя завърши с разказ за състезанието „Несемейни войни“, което проведохме с цел набиране на средства за болно дете. Предложихме на децата да разиграем с тях състезанието, като обяснихме, че специално за това сме анкетирали 100 четвъртокласника. Разбира се, идеята беше приета, отборите бързо бяха съставени и състезанието започна. То премина с голям интерес и съпричастност от страна на публиката.

След това на дъската направихме система от асоциативни облаци на тема „Доброволчество“. Децата от 4 клас участваха много активно, направи впечатление, че бяха  добре запознати с темата.

Раздадохме им работни листове и поставихме задачата да разкажат за един свой почивен ден. След това до всяко малко дете застана батко или кака от 10 клас и с тяхна помощ работихме по „Цената на избора“. Когато децата решаваха, че могат да се посветят на дадена доброволческа дейности, те поставяха цветен стикер върху онази част от почивния си ден, от която биха се лишили. Работните листове, пълни с цветни стикери, подарихме на г-жа Рачева, за да бъдат в помощ при работата по „Научи се да даряваш“.

След кратка почивка продължихме с търсенето на каузи, с които учениците от четвърти клас биха били в помощ на класа, училището, квартала, града си. Всеки от тях, с помощта на „своя батко“ или „своята какичка“ дефинира своите качества, сподели за любимите си дейности, за придобитите умения, които би могъл да използва в помощ на доброволческата си дейност.

В края на занятието малки и големи, направиха своят „елха на приятелството“ и си направиха обща снимка за спомен.

Раздялата беше много емоционална и нямаше как да не си обещаем, че ще повторим срещата.

От коментарите в час

Лъчезар: Децата бяха много добри и заинтересовани, беше страхотно изживяване…Радвам се, че присъствах на такова нещо.

Калоян: Беше много приятно да видиш как някой ти се възхищава и е готов да научи нещо от теб.

Ралица: Много бях впечатлена от организацията в училището. Децата бяха много възпитани, а учителите се отнесоха с голямо уважение към нас.

Радостин: харесаха ми тези малчугани! Много са трудолюбиви и много знаят. Беше много забавно!

Николета: Децата бяха много дружелюбни, отделиха ни толкова време и внимание!

Галерия

Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Урок по случай международния ден на доброволеца
Цели на проекта

  • Учениците да разбират, че доброволчеството е свързано с даряване на време и труд
  • Работата по метода "Връстници обучават връстници" сама по себе си е доброволческа дейност за големите ученици
  • Десетокласниците да изпитат удовлетворение от работата си и да се почувстват значими и оценени
Използвани материали

  • флипчарт, цветни листчета, лепило
  • мултимедийни презентации
  • работни листове, цветни стикери

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg