Учениците изучават компонентите на балансираната диета и следят хранителния и тренировъчния си режим за определен период от време. Определят каква е наличността на здравословни храни в училище, в квартала и у дома. Четат и дискутират статии в медиите за влиянието на начина на хранене върху спортните постижения.
Темата за здравето е много актуална сред младите хора, затова реших тази тема да се проведе в повече часове. Първият час започна с обяснения за това какво е общност и какви са белезите на една общност. След това изиграхме играта „Кое е общото?“ като ги разделих на 3 групи от 5-6 човека. Имаха 2 минути да открият три или повече неща, които са общи за тях, освен външните белези като пол, цвят на кожата, коса или очи. Едно от общите неща, което и трите групи споменаха беше това, че са ученици и съученици. Другите общи неща бяха слушане на еднакъв стил музика, общи приятели, живеят в един град и последното общо нещо на една от групите беше, че не могат да лъжат:) Накрая събрах целия клас заедно и им обясних колко важни са индивидуалните и колективните задължения в една общност,за да може да се изгради една здрава общност. Написах на дъската „Добро здраве“ и ги помолих всеки един от тях да излезе и да добави своя собствено определение за добро здраве. Част от примерите за добро здраве бяха здравословен начин на живот, психическа стабилност, физически упражнения и учудващо за мен споменаха и достатъчно сън. Тъй като нямах възможност да размножа всичко нужно за този час, реших да има чета въпросите от „Анкета за определяне на личната здравна култура“ (Приложение № 1), а те трябваше да отговарят в тетрадките си с да или не. В края на анкета разбрахме, че голяма част от класа има добра здравна култура. Едно единствено дете беше отговорило само с 3 „да“ и решихме, че трябва да му помогнем по някакъв начин. Направихме кратка дискусия за това, че здравето им е важно за тях самите, за техните семейства, за общностите, към които принадлежат и за държавата. Разгледахме заедно статията „5 стряскащи факта за децата и тяхното здраве“. За тях най- изненадващ беше фактът, че докато детските менюта в веригите за бързо хранене са нездравословни колкото и тези на възрастните, то в ресторантите храната за децата е по-нездравословна от теза за възрастните. Първият урок завърши като им дадох за домашно да си помислят какви въпроси биха задали на един педиатър и един невролог(родител на дете от класа). Педиатъра го бях помолила да им поговори за здравословен начин на живот, а невролога за важността от физическа активност. А на учениците, които желаят да направят проучване за съня им дадох копия от статията „КОЛКО Е ВАЖЕН СЪНЯТ ЗА ДЕЦАТА“ .
Вторият час по темата беше предвиден за водене на здравословен начин на живот и здравословно хранене. В началото на часа възложих на учениците в рамките на 5 минути да направят списък със здравословни храни с всяка буква от азбуката. След като изминаха минутите записахме на дъската храните, а учениците да отбелязваха с отметка храните, които присъстват и в техните списъци. Накрая записахме всички здравословни храни, за които се бяха сетили. След това ги помолих да запишат в своите тетрадки всичко, което са консумирали за закуска, обяд и вечеря предишния ден, както и всички напитки, включително водата. Нарисувах на дъската „ Моята чиния”, която съдържаше пет групи храни: зърнени, зеленчуци, плодове, мляко и млечни продукти и храни, богати на белтъчини. Обясних им, че колкото по-голяма част от чинията заема съответната група храни, толкова повече храни от тази група трябва да присъстват в менюто им. Всеки сам си прецени колко здравословно се е нахранил вчера. Урокът завърши с новината, че на следващия ден ще посетим д-р Маринова (педиатър), която с радост се съгласи да поговори с тях на тази тема и да им покаже на живо как се прави детска консултация.
На 11.03. посетихме д-р Маринова на работното й място. Тя им показа пирамида на здравословното хранене, обясни им как всяка една храна на организма им. Обясни им как да поддържат имунната си система и колко често може да си правят профилактични прегледи. Обясни им и,че когато консумираме повече калории, отколкото можем да изразходваме, те се складират в тялото във вид на мазнини, а това може да доведе до множество здравословни проблеми. Броят калории, от които се нуждае всеки човек, варират в зависимост от фактори като възраст, ръст, тегло и физическа активност. И не на последно място постави въпроса за физическата активност, която е важен компонент от здравословния начин на живот. Докато вървеше дискусията пристигнаха и няколко бебета за детска консултация и се оказа, че учениците видяха как минава прегледа при най-малките и как се поставя ваксина. На тръгване им раздадох „Дневник на начина на живот“, в който те да записват храната, физическите упражнения, времето, прекарано пред монитора, и съня всеки ден. Те трябваше да попълнят дневника с данни за последните 24 часа, а на нас ни предстоеше още една вълнуваща среща с д-р Гетова (невролог), която ще им поговори за техните неврологични състояния и физическа активност. Преди срещата ни с д-р Гетова, децата се бяха подготвили с въпроси към нея. Тя ни посрещна много щастлива от факта, че толкова млади хора се интересуват от нейната професия и искат повече да разберат повече за нея. След като направихме обща дискусия за това, с какво точно се занимава един невролог и съвети към нас за по-добро здраве, д-р Гетова направи един импровизиран преглед на едно от момичетата, като използваше интересното „чукче“:)
„Общите неща между нас са това, че сме ученици, приятели и обичаме да гледаме „Цар Лъв“
“ Личната хигиена на всеки един от също е много важна“ – Ивана
„Как да подсилим имунната си система?“ – Мария-Габриела
„Как се насочихте към тази специалност?“ – Симона
„Колко често трябва да си правим профилактични прегледи?“ – Никол
„Кое заболяване на нервната система може да засегне младите и какви са симптомите?“
“ Заболяването Паркинсон се развива при хора след 50 годишна възраст, но се появява и при млади. Колко голям е шансът да се разболее един млад човек и с какво се характеризира заболяването?“
Статията „КОЛКО Е ВАЖЕН СЪНЯТ ЗА ДЕЦАТА“
„Дневник на начина на живот“
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X