Здрави млади хора, здрава общност

Клас: 9

Учениците изучават компонентите на балансираната диета и следят хранителния и тренировъчния си режим за определен период от време. Определят каква е наличността на здравословни храни в училище, в квартала и у дома. Четат и дискутират статии в медиите за влиянието на начина на хранене върху спортните постижения.

Учител работил по този проект: Ирена Мицковска
Описание на проекта

Припомних на децата разговора ни отпреди няколко седмици за културните различия и ролята на общността. Казах им, че продължаваме темата за общността, но от друга гледна точка- защо е важно да бъдем здрави; какво означава да сме здрави; само здравословната храна ли е критерий за здраве; как се изграждат правилни навици за здравословен начин на живот…

Разделих децата на двойки на случаен принцип- събрах първия и последния номер в класа, втория и предпоследния и т.н. Направихме играта „Кое е общото?“ В рамките на 3 мин. трябваше да открият три общи неща помежду си.

Една от двойките откри: обичаме синия цвят, делфинът е любимото ни животно, пицата- любима храна.

Друга двойка: обичаме риба, ученолюбиви сме, играем Brawl stars.

След това комбинирах двойките по четворки със същата задача.

Една от четворките: обичаме ябълки, любим предмет изобразително изкуство, караме колелета, харесваме Цар Симеон I.

Друга четворка: един и същ цвят на косите, Ирена Мицковска и Вася Стоянова любими учителки, обичаме синия цвят, обичаме „Левски“.

Попитах децата как се чувстват, когато откриват такива съвпадения.

„Все едно срещаш сродната си душа.“

Казах им, че точно това трябва да е чувството, когато градим или вече поддържаме една общност. Дискутирахме какво значи „чувство на принадлежност“, индивидуални и колективни задължения.

След това помолих децата, както са в групи по четирима, да направят списък с няколко правил, които според тях са важни, за да бъде успешна и работеща една общност.

Една група: разбирателство, изслушване, взаимност.

Друга група: всеки да подкрепя другия, да не се караме, да сме обединени.

Друга група: да се разбираме, да се изслушваме, да се уважаваме, каквито и да сме по религия и по цвят на кожата, да сме толерантни.

Друга група: да си помагаме, да се разбираме, да се подкрепяме.

Обърнах им внимание, че тези правила много приличат на Правилата на класа ни и това не е случайно, защото класът също е една, макар и малка общност.

В края на часа всеки попълни Анкета за определяне на личната здравна култура, като се разбрахме, след като ги сравня и анализирам, да ги обсъдим на следващо занятие.

От коментарите в час

„ Когато видиш, че някой обича същите неща като теб, все едно срещаш сродната си душа.“

„Чувстваш се някак сигурен и спокоен, знаеш, че не си сам.“

Галерия

Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Цели на проекта

  • определят какво е „общност“ и какво е мястото им в нея;
  • определят какво е здраве и анализират здравната култура в своята общност и у дома;
  • изберат тема, свързана с младежкото здраве, по която да направят проучване;
  • научат да анализират собствените си здравни навици;
  • се научат как да изготвят карта на квартала.
Използвани материали

  • листове хартия за писане
  • хронометър или часовник със секундомер
  • копия за учениците от „Анкета за определяне на личната здравна култура“ (Приложение 1)
  • копия за учениците от статията "5 стряскащи факта за децата и тяхното здраве" (Приложение 4)
  • хартия за рисуване за картографирането
  • копия за учениците от „Здравна анкета у дома“ (Приложение 2)
  • снимка на „Моята чиния “ (Приложение 5), указание за рационално хранене, публикувано от Департамента по земеделие на САЩ
  • копия за учениците от „Дневник за начина на живот“ (Приложение 3)
  • видеоклип с изпълнение на хип-хоп в YouTube https://www.youtube.com/watch?v=OXs66q1uLPE&feature=related

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg