Здрави млади хора, здрава общност

Клас: 9

Учениците изучават компонентите на балансираната диета и следят хранителния и тренировъчния си режим за определен период от време. Определят каква е наличността на здравословни храни в училище, в квартала и у дома. Четат и дискутират статии в медиите за влиянието на начина на хранене върху спортните постижения.

Учител работил по този проект: Мая Борисова Стаменова
Описание на проекта

Темата за здравето е много актуална сред младите хора, затова реших тази тема да се проведе в повече часове. Първият час започна с обяснения за това какво е общност и какви са белезите на една общност. След това изиграхме играта „Кое е общото?“ като ги разделих на 3 групи от 5-6 човека. Имаха 2 минути да открият три или повече неща, които са общи за тях, освен външните белези като пол, цвят на кожата, коса или очи. Едно от общите неща, което и трите групи споменаха беше това, че са ученици и съученици. Другите общи неща бяха слушане на еднакъв стил музика, общи приятели, живеят в един град и последното общо нещо на една от групите беше, че не могат да лъжат:) Накрая събрах целия клас заедно и им обясних колко важни са индивидуалните и колективните задължения в една общност,за да може да се изгради една здрава общност. Написах на дъската „Добро здраве“ и ги помолих всеки един от тях да излезе и да добави своя собствено определение за добро здраве. Част от примерите за добро здраве бяха здравословен начин на живот, психическа стабилност, физически упражнения и учудващо за мен споменаха и достатъчно сън. Тъй като нямах възможност да размножа всичко нужно за този час, реших да има чета въпросите от „Анкета за определяне на личната здравна култура“ (Приложение № 1), а те трябваше да отговарят в тетрадките си с да или не. В края на анкета разбрахме, че голяма част от класа има добра здравна култура. Едно единствено дете беше отговорило само с 3 „да“ и решихме, че трябва да му помогнем по някакъв начин. Направихме кратка дискусия за това, че здравето им е важно за тях самите, за техните семейства, за общностите, към които принадлежат и за държавата. Разгледахме заедно статията „5 стряскащи факта за децата и тяхното здраве“. За тях най- изненадващ беше фактът, че докато детските менюта в веригите за бързо хранене са нездравословни колкото и тези на възрастните, то в ресторантите храната за децата е по-нездравословна от теза за възрастните. Първият урок завърши като им дадох за домашно да си помислят какви въпроси биха задали на един педиатър и един невролог(родител на дете от класа). Педиатъра го бях помолила да им поговори за здравословен начин на живот, а невролога за важността от физическа активност. А на учениците, които желаят да направят проучване за съня им дадох копия от статията „КОЛКО Е ВАЖЕН СЪНЯТ ЗА ДЕЦАТА“ .

Вторият час по темата беше предвиден за водене на здравословен начин на живот и здравословно хранене. В началото на часа възложих на учениците в рамките на 5 минути да направят списък със здравословни храни с всяка буква от азбуката. След като изминаха минутите записахме на дъската храните, а учениците да отбелязваха с отметка храните, които присъстват и в техните списъци. Накрая записахме всички здравословни храни, за които се бяха сетили. След това ги помолих да запишат в своите тетрадки всичко, което са консумирали за закуска, обяд и вечеря предишния ден, както и всички напитки, включително водата. Нарисувах на дъската „ Моята чиния”, която съдържаше пет групи храни: зърнени, зеленчуци, плодове, мляко и млечни продукти и храни, богати на белтъчини. Обясних им, че колкото по-голяма част от чинията заема съответната група храни, толкова повече храни от тази група трябва да присъстват в менюто им. Всеки сам си прецени колко здравословно се е нахранил вчера. Урокът завърши с новината, че на следващия ден ще посетим  д-р Маринова (педиатър), която с радост се съгласи да поговори с тях на тази тема и да им покаже на живо как се прави детска консултация.

На 11.03. посетихме д-р Маринова на работното й място. Тя им показа пирамида на здравословното хранене, обясни им как всяка една храна на организма им. Обясни им как да поддържат имунната си система и колко често може да си правят профилактични прегледи. Обясни им и,че когато консумираме повече калории, отколкото можем да изразходваме, те се складират в тялото във вид на мазнини, а това може да доведе до множество здравословни проблеми. Броят калории, от които се нуждае всеки човек, варират в зависимост от фактори като възраст, ръст, тегло и физическа активност. И не на последно място постави въпроса за физическата активност, която е важен компонент от здравословния начин на живот. Докато вървеше дискусията пристигнаха и няколко бебета за детска консултация и се оказа, че учениците видяха как минава прегледа при най-малките и как се поставя ваксина. На тръгване им раздадох  „Дневник на начина на живот“, в който те да записват храната, физическите упражнения, времето, прекарано пред монитора, и съня всеки ден. Те трябваше да попълнят дневника с данни за последните 24 часа, а на нас ни предстоеше още една вълнуваща среща с д-р Гетова (невролог), която ще им поговори за техните неврологични състояния и физическа активност. Преди срещата ни с д-р Гетова, децата се бяха подготвили с въпроси към нея. Тя ни посрещна много щастлива от факта, че толкова млади хора се интересуват от нейната професия и искат повече да разберат повече за нея. След като направихме обща дискусия за това, с какво точно се занимава един невролог и съвети към нас за по-добро здраве, д-р Гетова направи един импровизиран преглед на едно от момичетата, като използваше интересното „чукче“:)

От коментарите в час

„Общите неща между нас са това, че сме ученици, приятели и обичаме да гледаме „Цар Лъв“

“ Личната хигиена на всеки един от също е много важна“ – Ивана

„Как да подсилим имунната си система?“ – Мария-Габриела

„Как се насочихте към тази специалност?“ – Симона

„Колко често трябва да си правим профилактични прегледи?“ – Никол

„Кое заболяване на нервната система  може да засегне младите и какви са симптомите?“

“ Заболяването Паркинсон се развива при хора след 50 годишна възраст, но се появява и при млади. Колко голям е шансът да се разболее един млад човек и с какво се характеризира заболяването?“

 

Галерия

Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Здрави млади хора, здрава общност
Цели на проекта

  • определят какво е „общност“ и какво е мястото им в нея;
  • определят какво е здраве и анализират здравната култура в своята общност и у дома;
  • изберат тема, свързана с младежкото здраве, по която да направят проучване;
  • научат да анализират собствените си здравни навици;
  • се научат как да изготвят карта на квартала.
Използвани материали

  • листове хартия за писане
  • хронометър или часовник със секундомер
  • копия за учениците от „Анкета за определяне на личната здравна култура“ (Приложение 1)
  • копия за учениците от статията "5 стряскащи факта за децата и тяхното здраве" (Приложение 4)
  • хартия за рисуване за картографирането
  • копия за учениците от „Здравна анкета у дома“ (Приложение 2)
  • снимка на „Моята чиния “ (Приложение 5), указание за рационално хранене, публикувано от Департамента по земеделие на САЩ
  • копия за учениците от „Дневник за начина на живот“ (Приложение 3)
  • видеоклип с изпълнение на хип-хоп в YouTube https://www.youtube.com/watch?v=OXs66q1uLPE&feature=related
Работа вкъщи

Статията „КОЛКО Е ВАЖЕН СЪНЯТ ЗА ДЕЦАТА“

„Дневник на начина на живот“

© Всички права запазени 2022 @ Learningtogive.bg