Знания за бюджета

Клас: 9

Учениците ще да направят анализ и разтълкуват годишни отчети на фондации и организации с нестопанска цел и ще обсъдят основните термини засягащи  темите бюджет, набиране и разпределение на средства.

Учител работил по този проект: Мая Борисова Стаменова
Описание на проекта

Урокът се проведе в рамките на три часа. За този урок, предварително знаех, че ще ни дойде на гости Добрин Янков, който е част от екипа на банка Сосиете Женерал! Затова един час посветих на теория. Обясних какво е „бюджет“, а именно „общата сума пари, определена за конкретна цел, включваща както приходи, така и разходи. Разбрах, че моите деветокласници нямаха много познания по тази тема. Разясних също така какво е брутен доход, нетен доход, активи и пасиви. Всичко записаха с точните им определения в тетрадките си. Давахме примери със измислени приходи на едно семейство.И така мина часът и дойде денят, в който се запознахме с нашият гост. Урокът започна с игра за запознаване. Всеки трябваше да се определи с една дума, започваща с първата буква от името му. Играта имаше за цел да разчупи атмосферата и да се отпуснат децата. Определяйки себе си, се оказа, че имаме интелигентни, елегантни, симпатични, радостни, възпитани, мързеливи, креативни, наивни, гневни и срамежливи млади хора. След като се запознахме, Добрин им обясни отново какво е бюджет и подчерта, че е много важно да знаят, че това са пари за определено време и с определена цел. След това сложи банкнота от 20лв на стола пред тях и ги попита какво биха направили с тези 20 лв., ако сега разполагаха с тях. Имаха 5 минути да запишат отговорите си на листчета и след това отделихме около 10 мин. да ги обсъдим. Няколко пъти им напомнихме въпроса „Какво бихте направили….“, за да не пишат само какво ще си купят. Техните отговори ги разделихме на категории върху бялата дъска – храна, спестяване, даряване, подарък, лични. Направи им впечатление, че по голямата част от класа мисли за едно и също, а именно храна. Явно бяха много гладни. Други щяха да спестяват, да купуват подаръци, а трети ще си похарчат за лични нужди. Отново нашият гост поясни на тези, които бяха избрали да спестяват, че винаги трябва да е с някаква цел. Начерта един кръг на дъската, който го нарекохме бюджетна пица (учениците казаха,че огладняват все повече:))) и го раздели на парчета, чиято големина зависеше от важността му. Така стигнахме до направата на седмичен бюджет. Първият седмичен бюджет беше направен и обяснен от Добрин. След това учениците имаха за задача да съставят свой собствен седмичен режим в следващите 10-15 мин. Започнаха с голямо желание и накрая се получиха много добри бюджета. Естествено Добрин даде своите съвети, за това как да спестят повече пари и им каза никога да намаляват разходите си, а да търсят начини за увеличаване на приходите си. Накрая всички бяхме много доволни от наученото, а учениците си тръгнаха да обядват, но говорейки за това кой колко пари разполага за обяд и колко мислят да спестят. Значи всичко е имало смисъл!!!

От коментарите в час

„Май всички мислим за едно и също, колко сме гладни!“

„Аз винаги мога да поискам на тате да ми даде 20 лв и така ще компенсирам седмичния си бюджет!“

„Еееее и аз искам баба и дядо да ми дават всяка седмица пари, които да ги пиша като приходи!“

„Може ли да обясните какво е бяла карта и каква е разликата между нея и дебитната карта?“

Галерия

Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Знания за бюджета
Цели на проекта

  • Да се запознаят с термини като бюджет, набиране и разпределение на средства
  • Да покажат знания за процеса на изготвяне на бюджет посредством инструмент за тестване, разработен от инструктор
Използвани материали

  • Моливи и хартия
  • Цветни самозалепващи листчета
  • Маркери

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg