Да правим добро, за да се чувстваме добре

Клас: 4

Този урок въвежда определение на понятието „дарителство“ и обяснява колко важна е то за общността и какво е въздействието му върху нея. Продължителност: Едно занятие от 40 минути

Учител работил по този проект: Лилия Рачева
Описание на проекта

Два дни, преди да проведем първия час час на тази тема, приключи дарителската ни акция „Дари пасти и четки за зъби на деца в нужда“, организирана от сдружение „Василица“. Използвах това, за да припомним какво можем да даряваме – време, умения, средства. Определихме как и какво  точно сме дарили. Поговорихме как се чувстваме след кампанията и дали бихме искали да продължим с тази дейност.

Това беше моментът, в който изгледахме видеото на TimeHeroes и открихме какво означава понятието „доброволец“, какво прави той и защо. Оказа се, че децата бързо се ориентираха в работата на доброволците и изразиха мнение, че те също могат да се нарекат такива, защото с техните родители отделят редовно време и средства, за да помогнат на някого. Най-често на съседи или познати, които се нуждаят от хранителни продукти или дрехи. Децата са научени у дома, че всяко нещо, което е годно и не им е нужно, трябва да си намери нов собственик, който ще му се зарадва.

В тази връзка се запознахме със „Стол за майка ми“. Децата го изгледаха безмълвно и проявиха огромно съчувствие към героите. Откриха всички начини, по които общността помогна на нуждаещите се. Не пропуснаха нищо. Спомниха си как класът е помагал на много деца в нужда. Колко трогателно е било получаването на благодарствените писма, защото са ги накарали да се чувстват значими като големите.  Тогава им показах новото писмо от сдружение „Василица“. Радостта беше голяма и те отново попитаха кога ще помагаме. Това беше подходящият момент да им обясня понятието „общностен капитал“. Да им дам да разберат колко важно е да правим добро и да заразяваме останалите с нашата работа. Дори се пошегувахме, чу сме първите „капиталовложители“ в банката на доброто в нашето училище и е нужно да поканим още, за да увеличаваме този „капитал“.

Нарисувахме плакати, на които изобразихме дарителските инициативи, в които сме участвали. Припомнихме си ги с умиление и това ни направи щастливи.

Седмицата преди провеждането на този урок аз, с помощта на приятел на класа – Мария Гинева, се свързах с доброволци от нашия град. Откликнаха дамите от Inner Weel Club. Те ни посетиха във втори час по темата и срещата беше запомняща се. Запознаха ни със създаването на организацията, с хората, които отделят от времето си и организират дарителски кампании, със отличителните ѝ знаци, с резултатите от дейността ѝ. За децата беше много интересно да видят истински доброволци в лицето на президента на организацията – Недялка Колева. Тя ни запозна и с още няколко такива организации от нашия град, с които работят заедно. В следващи часове ни предстоят срещи и с техни представители. Хубаво е да научим повече за тази дейност в нашия град. Разговорът породи въпрос у децата как и ние да се включим. Получихме обещание, че ще ни включат в организацията на следващото събитие. Нямаме търпение.

Срещата даде увереност на децата, че това, което правят, е важно и значимо. Накара ги да споделят своя опит като дарители и ги мотивира да искат да бъдат доброволци, защото да правиш добро те кара да се чувстваш добре.

Искрицата е запалена. От нас, възрастните, зависи да разпалим огъня.

 

От коментарите в час

„Не е трудно да помагаш.“

„Ние, с мама и тати, винаги пускаме пари в кутиите за дарение.“

„Винаги, когато имаме доста дрехи, носим на едни съседи за децата им.“

„Г-жо, Вие не знаете, но на екскурзията пуснахме пари в кутията в „Панорамата“, за да помогнем на този паметник.“

„Кога ще можем да помагаме при Вас?“

„Когато помагаме, се чувстваме добре, че сме зарадвали някой.“

Галерия

Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Цели на проекта

  • Формиране на знания за понятието „дарителство“, като споделяне на време, умения и средства за общественозначими каузи;
  • Формиране на умения за разпознаване дейността на дарителите/благотворителите;
  • Формиране на умения за доброволчество и дарителство;
  • Формиране на умения за онагледяване и разпространение дейността на дарителите.
Използвани материали

  • Книгата „Стол за майка ми“ (A Chair for My Mother) от Вера Уилямс (Vera Williams) (вж. „Библиография“): https://www.youtube.com/watch?v=wV1ege3jEFE
  • Домашна работа за филантропията (Приложение 1)
  • Бяла хартия за рисуване
  • Моливи, пастели и линии за чертане
  • Тетрадки-дневник
Работа вкъщи

Интерактивни задачи за домашна работа с участието на родителите и учениците: Учениците разказват на семействата си за групите в общността, които помагат на хората. Изпратете до семействата Приложение 1: „Домашна работа за филантропията“. Учениците идват на училище със списък, който съдържа организации или местни филантропи, които се използват за начало на дискусията в Урок № 2: „Здрави основи“.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg