Основни демократични ценности

13.03.2019
Клас: 3, 4, 5

Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.

Изтегли проект
Оцени проекта
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • 6/6
  • 1 rating
1 ratingX
Много зле! Зле Хммм Ok Добро! Много добро!
0% 0% 0% 0% 0% 100%
Учител работил по този проект: Валентина Василева Статева
Описание на проекта

На 27.02.2019 г. Учениците от 2в клас на СУ „Димчо Дебелянов“ с афиши, със самозалепващи се розови мини тениски по реверите и лекция отбелязаха Световния ден за борба с тормоза в училище. В час беше проведена беседа на тема „Да се преживее силата на думите“. Учениците разбраха – важно е да се вземат предвид не само думите, но и начинът, по който са изречени; намерението, с което е произнесена думата; тонът, с който е казана; изражението на лицето. От всичко това зависи дали една дума ще бъде възприета като позитивна или негативна /добра или лоша/.

От 2013 г. всяка последна сряда на февруари моите възпитаници категорично заявяват своята позиция за неприемане на тормоза в училище.  

   „Денят на розовата фланелка” за СУ „Д. Дебелянов“ е вече традиция!

 

Стъпка по стъпка:

  • Раздайте самозалепващи листчета и химикал на всеки ученик.

  • Помолете всеки да напише на самозалепващите листчета обидни, груби коментари или прякори, които е чувал по адрес на други ученици /без да уточнява имена/.

  • Направете хоризонтална линия от единия до другия край на дъската в стаята, отбелязвайки следните точки:

Закачка/шега унизителна шега болезнена обида изключително болезнена обида

  • Помолете учениците да залепят бележките по линията, подбирайки най- подходящото според тях място. Помолете ги да не говорят и коментират съдържанието на листчетата помежду си.

  • Поканете всички да разгледате какво се е получило. Обикновено има повтарящи се думи, разположени на различни места от оста на въженцето.

ВЪПРОСИ ЗА РАЗМИСЪЛ

Когато всички ученици се върнат по местата си, попитайте какво са забелязали, като насочвате анализа и дискусията с помощта на следните въпроси:

  1. Видяхте ли някои думи на повече от едно място на графиката?

  2. Как смятате, защо според някои от вас дадена дума е по- малко обидна, а според други е унизителна и болезнена?

  3. Променя ли се нещо от това как или от кого са използвани думите?

  4. Защо хората използват подобни думи?

  5. Причиняването на болка на другите посредством използването на такива думи форма на тормоз ли е? Защо?

  6. Попитайте всеки дали може да види прилики между думите на бележките. Има ли например думи, свързани с физическия вид, умствените способности, етническата принадлежност, пола и т. н.?

  7. Има ли думи, използвани само за момичета и други думи, използвани само за момчета?

  8. В коя точка са поставени най- обидните думи?

  9. В коя точка са поставени най-много залепващи се листчета?Как може да се обясни това?

Направете обобщение и свържете със Световния ден за борба с тормоза в училище27.02.2017г. – сряда. Разкажете за този ден /има прикрепен материал/.

МОТИВИРАЙТЕ УЧЕНИЦИТЕ ДА УЧАСТВАТ В НЕГО, ОБЛИЧАЙКИ РОЗОВА ФЛАНЕЛКА!

ВАЖНО;

Важно е да се вземат предвид не само думите, но и начинът, по който са изречени, намерението, с което е произнесена думата, тонът, с който е казана, изражението на лицето, – от всичко това зависи дали една дума ще бъде възприета като позитивна или негативна /добра или лоша/.

ИЗТОЧНИК:

Адаптирано от „Програма за превенция на тормоза и насилието в училищна среда“ – помагало за час на класа от Фондация „Джендър образование, изследвания, технологии“/ДОИТ/, София

Всяка година, последната сряда на февруари, е известна като световен “Ден на розовата фланелка”. На този ден участниците в инициативата носят РОЗОВО, за да символизират своята позиция за неприемане на тормоза в училище.

Всичко започва като протест срещу инцидент, свързан с тормоз, в едно училище в канадската провинция Нова Скотия. При откриването на учебната година, през септември 2007г., група по- големи ученици са се подигравали и тормозили един деветокласник, че е дошъл на училище облечен с розово поло, докарвайки го до плач. На следващия ден учениците Дейвид Шепърд и Травис Прайс решили да купят и предложат на съучениците си 50 розови тениски в подкрепа на тормозения съученик. Тази тяхна инициатива бързо става популярна и в другите училища. Разпространява се мълниеносно през интернет, чрез smsи, публикации в печатните медии и телевизията. Скоро идеята на канадските ученици се подема и от хиляди училища по целия свят. През 2011г. в нея участват 1000000 ученици от над 25 страни.

От 2013г. и учениците от СУ “Димчо Дебелянов” – гр. Варна, се присъединяват към тях! Много симпатизанти на идеята в нашето училище обличат розови фланелки и всички заедно показват, че не са безразлични! „Денят на розовата фланелка” за училището вече е традиция!!!

Нека на 27.02.2019 г. /последната сряда от месеца/ пак да се облечем в РОЗОВО, като с това отново категорично заявим своята позиция:

НЕ НА ТОРМОЗА !

 

От коментарите в час

Рая: Видях на няколко места думата “ Тъпанар“.

Боян: Думата „Клюкар“ също се повтаря.

Ана: Аз знам кои ги казват тези думи .

Галерия

Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Цели на проекта

  • развият разбиране за същността и необходимостта от правила у дома, в общността и обществото като цяло;
  • разберат какво са общите демократични ценности (ОДЦ) и по какъв начин са обвързани с правилата у дома или в общността;
  • нарисуват картина за стената, която показва как следват общите за училището правила и ги свързват с ОДЦ.
Използвани материали

  • списък на основните правила в класната стая (може да са изработени в предходно занимание)
  • малки плакати или писмена формулировка на основните демократични ценности;
  • хартия за флипчарт и маркери (или мултимедиен проектор);
  • отпечатани копия на правилата за цялото училище;
  • платно за картина на стената и принадлежности за рисуване;
  • кратко описание на основните ценности (източник: Българска демократична общност)

© Всички права запазени 2019 @ Learningtogive.bg