Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.
Урок № 1
Урокът започнах на 19.12. разказ за ОДЦ и припомне на научено в урока за правилата у дома или в класната стая. Учениците трябваше да помислят за връзката между определена ценност и определено правило. Говорихме за зачитане на здравето, грижата за общото благо (солидарност) , за толерантност и справедливост като ценности. Дискутирахме по темата, че правилата трябва да бъдат пряко свързани с общите демократични ценности. Ако дадено правило не се основава поне на една ОДЦ, то то не би било добро, а по-скоро самоцелно правило. Използвах Приложение № 1 и с учениците попълнихме таблица с отметка кои ОДЦ присъстват в кои правила, направихме връзка между правилата у дома и правилата в клас, обсъдихме ги във връзка с ОДЦ.
Оставих учениците да помислят с каква ОДЦ е свързано всяко правило. Часът продължих с игра с топка , изказване на мнение за общите демократични ценности и коментиране какво ги е впечатлило. Четвъртокланиците разсъждаваха върху любимите им ОДЦ и правила, изказаха мнение, че разбират правилата и тяхната връзка с ОДЦ и изказаха желание да ги спазват.
Урок № 2
Урокът продължих на 9.01. с припомняне на правилата и общите демократични ценности. Говорихме за отношенията на хората, за толерантност, справедливост, за труд и истина като ценности. Обясних, че този час ще интерпретираме нашите разбирания във връзка с ОДЦ и ще се научим да правим избор, като заставаме зад определен литературен герой и неговото виждане за решаване на проблем. Разделих класа на 3 отбора и всеки от тях си избра говорител на групата. Екипите трябваше да представят своя герой, да изтъкнат качествата, които го правят ценен и значим. Заедно да направят плакат с положителните черти и кратко представяне на героя си, като мотивират своя избор и оставят другите да преценят решенията си. След като и трите групи представиха своя герой, оставих време да помислят върху избора си. Коментирахме какво ги е впечатлило, положителните качества на героя и връзката им с ОДЦ.
Говорихме за правото на избор, за застъпване за идея и реализирането и във връзка с ОДЦ. Обясних, че трябва да вземем решение и това ще направим с избори, за един герой и един говорител, който ще стане отговорник на класа за няколко дни. Предложих на учениците вариант на гласуване.Четвъртокласниците предпочетоха явно гласуване. Някои ученици изказаха мнение, че след като са били отбор, е редно да гласуват за своя герой, други казаха, че и другите герои са подходящи за избор. В края на часа учениците изказаха своето мнение, гласуваха за своя избор и се самооцениха за работа си по темата.
Правилата трябва да бъдат пряко свързани с общите демократични ценности.
Хубаво е да си свободен, да имаш право на избор и да вземаш решения сам.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X