След като научат определението на уважение към себе си и другите, учениците ще имат възможност да разгледат и проявят уважение към собствеността в общността. Учениците ще проведат наблюдения в училище и ще отбелязват какво са установили, за да може по-лесно да разберат как да развият положителни навици към собствеността. Продължителност: Две занятия по 40 минути
Урокът започнах на 28.11 с въпрос дали учениците харесват класната ни стая след час по физическо възпитание или след междучасие. Учениците се обединиха около мнението, че трябва да пазим по-чисто и прибрано работното си място. Обсъдихме реакциите на учениците към бъркотията в класната стая и нарушаването на неприкосновеността на личните вещи на учениците. Попитах учениците как биха се почувствали в подобни ситуации, когато някой пипа и взима неща от чина им без да попита. Напомних на четвъртокласниците, че по време на изминалите уроци са научили за отнасянето с уважение към другите и себе си. Попитах ги как могат да свържат тези чувства с начина да се отнасят с уважение към вещите/собствеността на хората. Дискутирахме по темата какво означава да проявяваш уважение към училищната собственост, какво означава да се отнасяш с уважение към обществената собственост, как ще изглежда проявата на неуважение към собствеността. Обсъдихме мнението на учениците за проявата на уважение към собствеността и защо това е важно. Разяснихме понятието граници – какво е уместно и какво нарушава личното пространство или собствеността на друго лице. Определихме „общата зона“ и „личната зона“ в класната стая заедно с учениците. Изиграхме играта „ Изпляскай вярно“, за да откроят вярно общите и личните зони в клас.
Поставих на учениците задача през междучасието и на излизане от училище да се разходят из училището, за да направят наблюдения за отношението към собствеността в училище. Помолих да си водят бележки за местата, за които смятат, че към собствеността се проявява уважение и грижи, и местата, където собствеността е занемарена или повредена. В края на часа учениците споделиха какво ново са научили и се самооцениха с тест да открият себе си на дървото на класа. Коментирахме къде са се поставили, къде биха искали да бъдат и къде се чувстват най- добре. Четвъртокласниците изказаха желание да си помагат и да се грижат заедно за общите места в класната стая.
Урокът продължих на 3.12. с наблюденията на учениците по темата. Четвъртокласниците бързо обсъдиха местата,които им харесват и които не им допадат от училищната собственост. Говорихме за общите зони в училище, за открити такива занемарени или повредени и какви чувства и настроения предизвиква това в децата. Дискутирахме по темата дали така биха се отнасяли всички ако това е техният дом. Коментирахме, че има родители бивши възпитаници в училище и техните виждания по проблема. Какви чувства и настроения биха съпреживели отново за собствеността, към която се проявява уважение и грижи. Коментирахме кои места са наша гордост, кои бихме искали да почистим, кои не ни харесват и какви са причините да бъдат такива. Обсъдихме с учениците с какво ние може да направим , за да помогнем, да се включим, как да почистим общите такива зони в нашата стая. Говорихме за разликите между вземането на заем, кражбата, занемаряването и повреждането на собствеността, тъй като тези понятия са свързани с отнасянето с уважение към собствеността.
Коментирахме по какъв начин проявата на уважение и неуважение към собствеността се отразява върху нагласите и поведението на хората в общността.
Говорихме, че когато учениците правят нещо заедно, споделят времето си, за да направят нещо по-добро за общността, те помагат и се проявяват като дарители. Това, което правят, помага на всички, защото така правят споделеното пространство по-добро.
Когато аз помагам, правя добро за другите.
Ако аз правя добро и другите ме последват, споделяме добрини и светът става по- хубав.
За домашна работа поставете задача на децата да наблюдават места у дома или в квартала, към които има нужда хората да се отнасят с по-голямо уважение. Децата да направят описание на мястото и занемареното му състояние и да предложат решение за подобряването му. В допълнение, децата да опишат по какъв начин доброто и уважително отношение към собствеността ще повлияе на хората, които забелязват тези промени.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X