Учениците ще направят разграничение между нестопански и стопански сектор. Продължителност: Две занятия по 40 минути
Урокът започнах на 7.11. с кратък разказ за Българския дарителски форум – това е сдружение – вид неправителствена организация, в която влизат стопански и нестопански организации, които даряват ресурси – пари, време, експертиза, доброволен труд за различни обществени каузи. От една страна членове на БДФ са други нестопански организации – фондации, от друга – компании, които имат различни дарителски програми.
Припомнихме си какво значи нестопанска и стопанска организация:
Нестопанската организация не разпределя прихода си между управителния си съвет или настоятелството, нито между екипа си, а вместо това го използва, за да постигне поставените общественозначими цели. Такива в България са сдружения и фондации. Това са организации, които подкрепят например деца в нужда, бедни и възрастни хора, животни, грижат се опазване на чистотата на природата и др.
Стопанските организации са предприятия и фирми, които търгуват – работят, за да произвеждат определени стоки или услуги, които задоволяват потребностите на клиентите. Основната им цел е да получават печалба и да увеличават доходите си.Такива са например банките, мобилните оператори, хотелски и туристически фирми, фирми, които произвеждат лекарства или козметика и т.н.
Разделих учениците по двойки. Всяка група получи набор листчета. Като на всяко има име на стопанска организация (5 бр.) или име на организация с нестопанска цел (5 бр). Учениците използваха(Приложение 2) и подбраха 5 компании и 5 фондации, с примери на стопански и нестопански организации. Давах насоки как може да се опише тяхната дейност. Използвах списъка от Приложение 1.
Четвъртикласниците работиха по двойки и опитаха да разделят бележките в две категории. Всека група записа предположенията си за видовете организации и коментира защо мисли така в първия „Лист за запис на бележки“ (Приложение 2)
После двойка ученици образуваха група с друга двойка по близки чинове и обсъдиха как са сортирали бележките си. Двете групи се обединиха и повторно сортираха вече общата група от бележки. Направихме изводи какво ни е затруднило, какво ново сме научили и учениците се самооцениха.
Урокът продължих на 14.11. с припомняне какво значи нестопанска и стопанска организация.
Ученик излезе на дъската и разясни бележките в две категории, като обясни мотивите за групирането по смисъла на стопански и нестопански организации.
След това всички заедно обсъдиха особеностите на всяка категория организации. Дискутирахме за общите теми и характеристиките на всяка категория.
Урокът продължих с игра с изпляскване за да се затвърдят знанията за стопанските и нестопанските организации. Учениците коментираха мотивите на нестопанските организации да са полезни, да помагат , да създават и правят добро доброволно в полза на общността.
В края на часа оставих учениците да проучат дейността на такива организации и да помислят в каква дейност и с какво ние може да сме съпричастни и полезни.
Организациите с нестопанска цел помагат на хората.
Нестопанските организации работят в полза на обществото.
Имаме нужда от повече нестопански организации.
Нестопанските организации помагат на деца в нужда, на бедни и възрастни хора, на животни.
ДОБРО-Дарявам, Обичам, помагам за Блага, Решителен и Отговорен съм.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X