Учениците ще се запознаят с различните видове ресурси и ще бъдат насърчени да помислят и предложат как да се използват ресурсите, с които разполагат, за да се решат потребности/проблеми в общността, училището, квартала или обществото.
Урок №1. Часът започна със следната сентенция: „Много по-лесно можете да откриете средства в основата на дарение. Много по-трудно да откриете време или умения, които са в основата на дарението.“ Първо изяснихме понятието „ресурс“, което ги затрудни, но се оказа, че зад тази сложна за тях дума, се крият познати и близки неща.
Урок №2. Изредени бяха следните ресурси – време, средства, материали, умения. След като те бяха помолени да идентифицират някакъв ресурс, единодушно предложиха това да е време, което те могат да дарят на някой друг.
Урок № 3. На дъската беше начертана таблица с три колонки – „Време“, „Умения“ и „Средства“. Срещу тях бяха изброени примери, свързани с трите ресурса. На учениците се постави задачата да изготвят списъци с важните потребности и проблеми на общността. Класът беше разделен на три групи, като първата група имаше да работи върху училищната общност, втората – върху кварталната и третата – върху обществото. Всяка от групите представи своята работа, а останалите коментираха и допълваха с още идеи. „Училището е едно общество, което изисква от всеки свой член да поеме отговорност за неговото развитие, посредством филантропията” беше съждението, с което те бяха провокирани към диспут. В края на часа учениците сами стигнаха до извода, че даряването на ресурси е филантропия – понятието, с което се бяха запознали първия час.
Дарителството е двустранен процес. Кой е по-облагодетелстван? Дарителят или дареният? Как би се усетил духът на филантропията в училище. Как училището би могло да бъде по-добро за всички, ако филантропията е част от училищната култура? Как насърчаването на гражданското общество чрез общи, споделени действия би довело до една просперираща общност? Това са част от въпросите, които бяха зададени по време на часа, и които заформиха една истинска дискусия. Отново Цвети беше най-активна, и като дете от социален дом, като активно участваща в дарителски кампании, стигна до задълбочени размисли. „Има хора, които даряват малко от многото, което имат и те го даряват, за да получат известност или за да изкупят някакви свои грехове. Но има и такива, които имат малко и даряват всичко. Тяхната щедрост никога не се изчерпва. Те са тези, които даряват с радост, любов, и радостта е тяхната награда.“ – това бяха обобщенията, които направиха учениците.
За домашно задание на учениците беше дадено да поговорят със семействата си за потребностите, които са идентифицирали, и да помислят заедно за възможни решения и ресурси, както и имена на организации, които биха работили за решаването им (например настоятелството на училището, етажната собственост в блока и други в зависимост какво има в региона ви).
На следващото занятие ще имат възможност да споделят какво са обсъдили със семействата си.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X