Учениците обсъждат и дават примери, илюстриращи смисъла на самоуважение и уважение към другите (какво представлява, как се изразява, към кого е насочено и пр.). Разглеждат връзката между неуважение, от една страна, и предразсъдък/предубеждение, стереотип, дискриминация и расизъм, от друга. Продължителност: Едно или две занятия по 40 минути
В началото на часа раздадох на всеки ученик лист с твърдения (Приложение №1), като ги помолих всеки честно и самостоятелно да огради онези, които смята, че са в сила за него. Отговорите са анонимни. Уениците върнаха анкетните листове след 5-6 минути и аз им казах, че ще обобщя отговорите и ще им кажа резултатите в следващия час на класа. След това попитах кои от твърденията в Приложение №1 заслужават уважение, дали те ги уважават у другите и дали тях ги уважават заради това; какво означава уважение, към кого може да е насочено то.
Записах на дъската значението на думата уважение според тълковния речник: „Чувство на почит, ценене на личността; преклонение; признаване на достойнствата“ и казах, че в днешния урок ще говорим за уважение и самоуважение. Започнах да чета примерни изречения, като след всяко от тях питах за уважение или самоуважение става въпрос.
Обобщихме как се изразява и проявява уважението – чрез говорене в учтива форма, изказване на положителна оценка; чрез външния вид – използване на подходящо облекло за съответния случаай; чрез физически жестове – ръкостискане, ръкопляскане, стоене прав или на колене, пазене на тишина; отстъпване на място на по-възрастните, изслушване с внимание без да се прекъсва и т.н. Неуважението може да доведе до възникване на предразсъдъци и стереотипи.
Най-интересният момент беше разиграването на ролева игра. Разделих класа на 2 групи. На първата дадох листче със следното съдържание: „Аз съм нърд – притеснителен, свит, ученолюбив младеж с очила“ и ги помолих да разиграят реакции – на момчето (притеснение) и на групата ( присмиване, хихикане, подигравания). На втора група листчето гласеше „Аз съм просяк“. Реакцията на групата трябваше да е презрение, подминаване, агресивно поведение, а на просяка – плач, свиване…Предразсъдъкът, че носещият очила е зубър, загубеняк, а просяците са мързеливи, които търсят лесен начин да преживяват.
Групите помислиха около 1-2 минути и разиграха сцени, които веднага бяха познати от другата група. Най- интересната реакция беше, че никой не подмина просяка, не го подритваха или пъдеха, всички му дадоха пари с разбиране.
На 29 януари продължихме дискусията по темата за уважението и самоуважението. Започнах с обобщените резултати от анкетата в Приложение 1 – Какъв съм аз? Коментирахме, че спазването на правилата заслужава уважение.
Написах на дъската „Уважавам …, защото …“ и помолих всички да помислят и кажат кого уважават и заради кои негови качества. Направи ми впечатление, че децата не винаги уважават положителни качества , като точност, дисциплина, спазване на правилата.
След това промених текста на дъската с: „Кой НЕ заслужава уважение?“ и отново всички изказаха мнението си. Накрая всички се съгласиха, че неуважението, незачитането на качествата на другите, непочтителността могат да прераснат в предразсъдък, дискриминация и расизъм. Уважението се възпитава в семейството, училището и в средата, която ни заобикаля.
Зоя: „И на баба ли трябва да говоря на Вие??“
Надя: „Винаги влизам със звънеца в час. Значи съм точен. Ха ха“
Габи: „Уважавам госпожа Ст. Георгиева, защото ни търпи“
Вики: „Уважавам родителите си, защото се стремят да ми дадат всичко“
Иво: „Уважението е въпрос на възпитание“
Обобщете количествено отговорите от Приложение № 1.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X