Уважение и самоуважение

Клас: 7

Учениците обсъждат и дават примери, илюстриращи смисъла на самоуважение и уважение към другите (какво представлява, как се изразява, към кого е насочено и пр.). Разглеждат връзката между неуважение, от една страна, и предразсъдък/предубеждение, стереотип, дискриминация и расизъм, от друга. Продължителност:  Едно или две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Марияна Георгиева Николова - Върбанова
Описание на проекта

В началото на часа раздадох на всеки ученик лист с твърдения (Приложение №1), като ги помолих всеки честно и самостоятелно да огради онези, които смята, че са в сила за него. Отговорите са анонимни. Уениците върнаха анкетните листове след 5-6 минути и аз им казах, че ще обобщя отговорите и ще им кажа резултатите в следващия час на класа. След това попитах кои от твърденията в Приложение №1 заслужават уважение, дали те ги уважават у другите и дали тях ги уважават заради това; какво означава уважение, към кого може да е насочено то.

Записах на дъската значението на думата уважение според тълковния речник: „Чувство на почит, ценене на личността; преклонение; признаване на достойнствата“ и казах, че в днешния урок ще говорим за уважение и самоуважение. Започнах да чета примерни изречения, като след всяко от тях питах за уважение или самоуважение става въпрос.

  • Изпитвам дълбоко уважение към неговите способности. /ценене на личността, признаване на достойнствата
  • На втори юни отдаваме почит към паметта на Ботев и загиналите за свободата на България. / чувство на почит, преклонение
  • Показвам уважението си към по-възрастните. / ценене на личността, признаване на достойнствата
  • Спазвам и уважавам правилата в училище /спазване на ред
  • Най-положителното ми качество е, че съм толерантен. / чувство на уважение към себе си
  • Уважавам правото на свободно изповядване на религия. / ценене на личността, спазване на закони
  • Печеля уважението на всички. / признаване на достойнствата

Обобщихме как се изразява и проявява уважението – чрез говорене в учтива форма, изказване на положителна оценка; чрез външния вид – използване на подходящо облекло за съответния случаай; чрез физически жестове – ръкостискане, ръкопляскане, стоене прав или на колене, пазене на тишина; отстъпване на място на по-възрастните, изслушване с внимание без да се прекъсва и т.н. Неуважението може да доведе до възникване на предразсъдъци и стереотипи.

Най-интересният момент беше разиграването на ролева игра. Разделих класа на 2 групи. На първата дадох листче със следното съдържание: „Аз съм нърд – притеснителен, свит, ученолюбив младеж с очила“ и ги помолих да разиграят реакции – на момчето (притеснение) и на групата                 ( присмиване, хихикане, подигравания). На втора група листчето гласеше „Аз съм просяк“. Реакцията на групата трябваше да е презрение, подминаване, агресивно поведение, а на просяка – плач, свиване…Предразсъдъкът, че носещият очила е зубър, загубеняк, а просяците са мързеливи, които търсят лесен начин да преживяват.

Групите помислиха около 1-2 минути и разиграха сцени, които веднага бяха познати от другата група. Най- интересната реакция беше, че никой не подмина просяка, не го подритваха или пъдеха, всички му дадоха пари с разбиране.

На 29 януари продължихме дискусията по темата за уважението и самоуважението. Започнах с обобщените резултати от анкетата в Приложение 1 – Какъв съм аз? Коментирахме, че спазването на правилата заслужава уважение.

Написах на дъската „Уважавам …, защото …“ и помолих всички да помислят и кажат кого уважават и заради кои негови качества. Направи ми впечатление, че децата не винаги уважават положителни качества , като точност, дисциплина, спазване на правилата.

След това промених текста на дъската с: „Кой НЕ заслужава уважение?“ и отново всички изказаха мнението си. Накрая всички се съгласиха, че неуважението, незачитането на качествата на другите, непочтителността могат да прераснат в предразсъдък, дискриминация и расизъм. Уважението се възпитава в семейството, училището и в средата, която ни заобикаля.

От коментарите в час

Зоя: „И на баба ли трябва да говоря на Вие??“

Надя: „Винаги влизам със звънеца в час. Значи съм точен. Ха ха“

Габи: „Уважавам госпожа Ст. Георгиева, защото ни търпи“

Вики: „Уважавам родителите си, защото се стремят да ми дадат всичко“

Иво: „Уважението е въпрос на възпитание“

Галерия

Уважение и самоуважение
Уважение и самоуважение
Уважение и самоуважение
Цели на проекта

  • Учениците могат да дефинират уважението като самоуважение и уважение към другите
  • проследят възможния преход от неуважение към предразсъдък / предубеждение, към стереотип, до дискриминация и расизъм
Използвани материали

Работа вкъщи

  1. Две занятия преди настоящото раздайте на всеки ученик лист с твърдения (Приложение №1). Нека всеки честно и самостоятелно да огради онези, които смята, че са в сила за него. Отговорите са анонимни. Учениците трябва да ви върнат тази своеобразна анкета в края на предния час.
  1. Поставете на учениците задачата да помолят близките в семейството си да споделят с тях примери за предубеждение/предразсъдък, стереотип, дискриминация или расизъм, които може самите те да са преживели или за които са научили от историята.

 

Обобщете количествено отговорите от Приложение № 1.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg