По време на това занятие се обсъжда отношението истина : лъжа в сферата на политиката. Учениците разсъждават по въпроса защо разчитаме политиците да са честни и почтени и защо на политиците това по-скоро трудно им се отдава. Продължителност: Едно занятие от 40 минути
Преди провеждане на занятието подготвяме анонимна анкета с два въпроса „Кой е най-честният политик?“ и „Кой политик лъже най-много?“, която попълват ученици от 12-ти клас. Имаме общо 16 попълнени анкети, но някъде фигурира повече от едно име като отговор. Резултатите отчитаме по следните показатели:
брой „честни” и брой „лъжливи”: 19/16
българи и международни: 31/4
съвременни и исторически фигури: 34/1
мъже и жени: 32/3
местни и национални: 3/32
Поставям на учениците въпроса в коя професия хората лъжат най-много.
Припомням накратко видовете лъжи и подреждам на дъската избрани поговорки. Учениците тълкуват смисъла им и ги подкрепят с примери от ежедневието.
Преминавам към играта „Асоциации“ като поставям на дъската надпис „истина + политика“ и всяко дете казва първото нещо, което му хрумва. Обобщаваме резултатите по дадения алгоритъм и класираме първите три.
Представям им и вотът от тяхното мнение по въпроса „В коя професия хората лъжат най-много?“
Разяснявам на учениците трите функции на държавното управление и разделението на властите – законодателна, изпълнителна и съдебна, които се осъществяват от независими институции. Законодателната власт се осъществява от Парламента, където се създават законите и има мандатност. Всички знаят, че през 4 години се провеждат избори за депутати. Правя паралел с „Парламент“ в нашето училище, т.е. Училищния съвет на децата, където всеки клас има свой представител, а УСД дава предложения до ръководството за подобряване на училищната среда и Председателят му участва в Заседания на ПС. Тъй като през тази учебна година заради двусменния режим през целия първи срок, избори не бяха проведени, насрочваме такива между 3-ма, предварително заявили желание да бъдат избрани и подготвени кандидати.
Следват техните предизборни програми, които четат пред целия клас:
Роси: Здравейте,
Аз съм Роси и в момента представям пред вас своята кандидатура за член на Училищния съвет на децата. Мотивирана съм да участвам в това доброволно младежко обединение, защото то е самоуправляващо се, демократично, нерелигиозно и политически необвързано. Създаването му е отговор на потребностите от активизиране и демократизиране на отношенията в училище.
Бих се борила да присъствам на педагогическите съвети в частта „наказания на ученици”, като ще помагам за проучването на историята на всяко дете, преди да му бъде наложено наказание. Ще съдействам на децата да инициират дейности по теми, които са важни и интересни за тях. Мотивацията е основен елемент на прогреса във всяко направление, когато човек или общност иска да успее. Ние искаме да успеем и работим за това. Ще работя в посока осъществяване на ефективна комуникация и взаимодействие с местните и училищните власти с оглед гласът на децата да бъде чут.
В личен аспект смятам, че моята кандидатура би ми помогнала за изграждане на активна гражданска позиция, самосъзнание и култура и развиване на стремеж за участие във вземането на решения, засягащи децата и младите хора.
Ако смятате, че гореизложените посоки в моята програма, биха били полезни за вас, гласувайте за мен с червената бюлетина!
Явор: Здравейте, аз съм Явор и съм тук пред вас, за да ви припомня, че когато бях в ролята на Председател на Общинския съвет, всички ние получихме подаръци. Сега съм решил да се кандидатирам за член на Училищния съвет на децата, като ще работя в следните направления:
Надявам се да одобрявате моите действия и да ме подкрепите със синята бюлетина!
Теди: Здравейте и от мен, скъпи братя, сестри и братовчеди!
Много ми е драго да ви представя моите предложения като кандидат за член на Училищния съвет на децата. Започвам от тук, че ние нямаме никакви права, а трябва да си ги извоюваме. Например, ако влезем и една минута след учителя, веднага – закъснение. Не сме роботи, това трябва да спре! И без това гладуваме в това училище, смятам, че като първа стъпка по това направление, е редно всеки вторник бай Боян да продава кебапчета пред училището. Третата ми забележка към управлението е, че умираме от скука. На междучасията е добре да се пуска музика, песни, танци, изобщо купонът да кипи. Безплатните екскурзии къде са? Трябва да бъдат въведени! Как иначе ще опознаем света? На мен например ми се ходи във Франция! Какво прави училището по този въпрос???
Мисля, че моите идеи, са много по-важни от тези на претендентите ми, но за да сте сигурни, че кандидатурата ми е сериозна, всеки гласувал за мен, ще получи ето тази хубава банкнота от 500 евро.
Скъпи братя, сестри и братовчеди, щабът ми наброява 50 души от родата на Мурджо, още толкова на Антови, плюс моите роднини – до един. Ще има гласове и от чужбина, ако разрешат, братовчедите от Испания, всичките са за мен. И за да сте убедени, че аз съм правилният избор – след часовете, всички в стола – кебапчета на корем! Не забравяйте – тях ги носи жълтата бюлетина! Подкрепете истинския кандидат!
Следва гласуване с предварително нарязани бюлетини. Обявявам резултатите. С учениците се връщаме на въпроса кое от трите предложения е с ясно формулирани и осъществими цели.
Обобщавам, че най-притеснителни са лъжите, които се изричат нарочно и с цел манипулация. А те са много по-често явление, отколкото може да бъде очаквано. Най-малкото – извъртането на истината е нещо, което вероятно в политиката се владее до съвършенство. Запознавам ги с изследването за поведенческите модели на Тод Роджърс и колегите му от Висшето училище „Джон Кенеди“ към университета Харвард, които разглеждат колко често политиците увъртат по време на дебати или интервюта. Често те дават принципно верен, но нямащ пълна релевантност със зададения въпрос факт. Така се придава усещане, че на въпроса е отговорено, макар на практика отговорът да не носи пълната истина. Затова екипът на Роджърс се опитва да разбере повече за този феномен. „Предимството“ на тези „сиви лъжи“ е, че те трудно се засичат. Когато човек се сблъска с тях, на практика той чува истината. Трябва значително познаване на контекста, което да даде съмнението, че това, което чуваш, макар и истина, не е цялата истина.
Формулирам понятието „гражданска добродетел“ – положително поведение, което работи в подкрепа на добруването на общността и обществото, като наблягам, че честността и почтеността са две много важни негови съставни части.
Разделям ги на 4 групи, като всяка получава известна мисъл, която трябва да обсъдят в занималнята по време на заниманията по интереси в следните насоки:
„Никак не е хубаво да лъжеш, особено ако от това зависи бъдещето на хората.“
„Политиците трябва да са отговорни и да обещават само това, което действително могат да направят.“
„Обещават, докато ги изберат.“
(без да уточнявате националност, исторически период и пр.)
Нека ви предадат отговорите по време на занятиетео преди този урок, така че да може да обобщите резултатите. Обърнете внимание при обобщаване на данните на следните отношения: брой „честни” : брой „лъжливи”; българи : международни; съвременни : исторически фигури; мъже : жени; местни : национални, и пр.; разбира се, типологията зависи и от отговорите, които получите. Особено внимание обърнете на повтарящи се лица. В края на настоящия час съобщете резултатите и попитайте учениците дали и респ. какво са чували за честността/нечестността на съответните хора.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X