Учениците ще описват възможности за професионално развитие в нестопанския сектор. Продължителност: 2 занятия по 45 минути.
Два дни преди провеждане на урока раздавам на учениците вестници, като насочвам вниманието им към статии за различни предприятия, цехове и т. н. и дейности на сдружения и професионални съюзи, като им поставям за задача да помислят по какво си приличат и по какво се различават бизнесите и инициативите. Започвам с въпрос какво за тях означава „печалба“. Заедно достигаме до формулировката, че печалбата е краен резултат от дейността на предприятието и представлява разликата между приходите от дейността, финансовите и извънредните приходи от една страна и от друга – разходите за дейността, финансовите разходи, извънредните разходи и данъците. Печалбата е абсолютен показател, който характеризира количествено дейността на предприятието. Припомням понятията „със стопанска“ и „с нестопанска цел“, като раздавам снимките, които те трябва да подредят в съответния сектор. Коментираме какво е общото и какво различното в изображенията. Стигаме до заключението, че стопанските организации са тези, които изработват стоки и услуги за задоволяване на материалните потребности, като реализират печалба, а нестопанските – която не разпределя бюджетния си излишък между собствениците или акционерите си, а вместо това го използва, за да постигне поставените цели. Обяснявам, че освен формалните такива, които те познават, съществуват и неформални – например групата на г-н Румен Илиев, която никъде не е регистрирана, но със свои средства и сили построи едно от емблематичните за града ни кътчета – Райските водопади. Провокирам децата да помислят за целта на предприятията и организациите и какво се случва с парите, придобити от различните дейности.
Преминаваме към диаграмата на Вен, единият кръг от която е обозначен „Дейности със стопанска цел“, а другият – „Дейност с нестопанска цел“. Формулираме по две позиции за двата кръга и толкова за общите характеристики.
Тъй като не е възможно да осигуря едновременно четирима лектори, работещи в НПО, в част 2 на урока вместо „Панаир на възможностите за кариера“ в нестопанския сектор, дванадесетокласничката Мария Митрова, дългогодишен доброволец в Сдружение „Вазовци“, ги запозна с целите, устава, проектите и текущите и бъдещи възможности в определени насоки. По увлекателен и разбираем начин тя им предаде моменти от преживяното и личната си позиция – че освен да защитават определени граждански права, да поддържат и популяризират идея или кауза, да обединяват групи от хора с общи интереси, НПО имат и една основна и задължителна черта – неправителствените организации дават алтернатива на статуквото в една държава. Защото не съществува „проблем или политика, по която да има само една гледна точка. И ако си мислим, че политиците или институциите взимат единствените правилни решения, сме дълбоко заблудени – винаги има алтернативи и именно ролята на неправителствените организации е да ги представят, да показват гледната точка на засегнатите страна. Критичността е една от ценностите на гражданските организации“. Като добър пример в това отношение тя посочи Естония, която през 2015 г., според Индекса за устойчивост на неправителствени организации постига най-добър резултат в развитието на НПО сектора измежду 24 страни от Централна и Източна Европа. В Естония е приета Концепция за развитие на гражданското общество. Там е утвърдено и равноправно партньорство между държавния и неправителствения сектор и има гаранция, че неправителственият сектор остава независим в дейностите си, дори да получава финансиране от държавата.
В Азербайджан е обратното. Ако техните НПО организации нямат споразумение с държавата, нямат шанс да получат финансиране, което според нея не е правилно, защото така се губи присъствието на гражданското общество.
България, като член на ЕС има стабилни демократични основи за развитието на НПО и те могат да бъдат само от полза за страната ни. Мария изброи проектите на Сдружение „Вазовци“:
Tъй като всички ученици по един или друг начин са били ангажирани с дейност или изява по посочените проекти, едва сега те разбраха, че това е било възможно единствено благодарение на Сдружение „Вазовци“ и общият извод от урока беше, че наистина НПО са много полезни за хората. Те разбират техните нужди и работят в подкрепа на обществото.
След приключване на урока, учениците намират г-жа Бояна Митрова, която е Председател на Сдружение „Вазовци“ и й връчват сертификат за благодарност.
„Да работиш в НПО – това означава, че извършваш реална промяна в света и за живота на хората.“
„Хубаво е, че различните НПО избират различни сфери, в които искат да внесат промяна, така се помага на много хора.“
„НПО обединява хората и върши добри дела.“
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X