Деца помагат на деца – да четем заедно!

Клас: 4

Чрез планиране и прилагане на Програма за четене с приятели учениците ще осъзнаят важността да се включват активно в подпомагане на другите в нашата училищна общност. Продължителност: Три занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Лилия Рачева
Описание на проекта

Днес трудно се създава интерес към четенето. Използвала съм много начини през нашите четири години с децата да ги предизвиквам да четат повече. Малко са тези, които посягат сами към книгата, необходимо е непрекъснато да ги подтикваме. Но за първия час по „Научи се да даряваш“ всички ентусиазирано се бяха подготвили.

Най-напред се запознахме с книжката „Франклин учи Хариет“ и децата споделиха своите впечатления от начина на учене. Поговорихме как те самите учат от родителите си, от приятелите си, от учителите, които работим с тях. Децата правилно се ориентират как и от кого им е най-лесно да учат. Не само лесно, но и качествено.

Предварително бях запознала родителите чрез писмото от урока с бъдещата ни работа по „Деца помагат на деца да четат“. Всяко дете се беше постарало да потърси у дома книга, подходяща за първокласниците, при които отидохме по-късно на гости. Беше ми много интересно да слушам мотивите на учениците за личния им избор. Всеки имаше възможност да направи ревю на книгата пред останалите съученици. Това доведе до много интересен разговор по темите, които се разглеждаха в тях.

Запознах учениците с Приложение 2: Насоки за Програма за четене с приятели. Обсъдихме препоръките и се приготвихме за ролевите игри. Всички участваха с ентусиазъм. Беше забавно. Децата научиха, че трудно се привлича внимание и се задържа интерес, нужни са добра подготовка и доста усилия.

Много интересно им беше да решат кои думи биха били трудни и непознати за първокласниците. С голямо старание/в речник, в онлайн речник, въпроси към мен/ изработиха сърчицата с тези думи.

Попълниха Приложение 3: Книга на моя приятел

Бяха отлично подготвени за срещата с приятелите си за четене от I”г”.

Денят, в който се осъществи посещението, беше изпълнен с празнично настроение. То си беше празник на книгите. Всички с голямо внимание се отнесоха към своите малки приятели. Изпълниха старателно препоръките. Докато се опознаваха помежду си, всяка двойка разговаря за любими спортове и игри. Поговориха за интересни филми, които са гледали, или забавни книги, които са чели. Споделиха хобита, други интереси и занимания, които имат. Всеки голям ученик чете на своя нов приятел произведение, което предварително беше проучил, за да разбере дали е подходящо. Бяха приготвени сърчица с думи, които големите сметнаха, че ще са непознати за малките. Оказа се, че първокласниците са изключително любознателни и веднага запомниха новите думи, а други от тях направо казваха какво означават, без да очакват помощ. Четвъртокласниците бяха доста впечатлени. С непознатите думи децата направиха голямо табло-речник, което остана за подарък в стаята на домакините. След представяне на доста голям брой произведения – всеки екип поотделно – децата продължиха разговорите помежду си. В края на срещата г-жа Соня Христова изненада всички със сладка почерпка. Чувствахме се уютно в класната стая на I“г“. Дори първокласниците измислиха много и интересни имена на новия читателски клуб.
Срещата беше полезна за всички деца – големите се почувстваха полезни, защото дариха време и знания, а малките показаха колко бързо и вярно разбират съдържанието на дадено литературно произведение. Приятелите за четене попълниха Приложение № 4: Моят приятел за четене.

 

В последния час от този урок четвъртокласниците много сериозно погледнаха на задачата си: да обработят отговорите от Приложение № 4: Моят приятел за четене, като работят в групи. Обсъдиха резултатите, написаха отговори на въпросите, предоставени в урока. Оказа се, че в Програмата за четене са се включили повече от 40 ученици. Всички предложени книги са оценени с повече от три звезди. На таблото са отбелязани тридесет и три нови думи. Книгите ще бъдат препоръчани най-малко на един приятел както на всеки четвъртокласник, така и на всеки първокласник.

„Приятели за четене“ беше успешна дейност, защото накара децата да търсят подходящи заглавия и да носят лична отговорност за своя избор. Наясно бяха, че ако е несполучлив изборът им, ще се чувстват некомфортно в компанията на първокласниците. Втората причина тази дейност да е успешна е, че я проведохме непосредствено преди празника на буквите на учениците от I“г“. Така допринесохме за празничното им настроение, за удовлетворението им това, че са грамотни. Ентусиазмът им беше заразителен.

 

От коментарите в час

„Госпожо, той на всички непознати думи знае значението!“

„Беше много забавно. Видяхте ли как се вълнуват първолаците?“

„Мисля, че тази приказка/“Красавицата и звярът“/ ще ги накара да мислят.“

„Госпожо, как да разбера дали знаят тази дума? Трудно е!“

 

Галерия

Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Цели на проекта

  • разширяване и стимулиране на читателските интереси на учениците;
  • обoгатяване речника на учениците, чрез изграждане на табло от думи;
  • развиване умения сред учениците за дарителство;
  • формиране на знания и умения за обработване и анализиране на данни от анкети;
  • развиване на умения за пълноценно общуване с по-малки на възраст деца.
Използвани материали

  • Картончета за съобщения(изработени като отворена книга или сърчица)
  • Маркери
  • Голямо табло (изработено като отворена книга)
  • Груба кафява хартия за макети
  • Картончета за флаш карти за учене
  • Книга „Франклин учи Хариет“
  • Приложение 1: Писмо до родителите
  • Приложение 2: Насоки за провеждане на програма за четене с приятел
  • Приложение 3: Книга на моя приятел
  • Приложение 4: Моят приятел за четене
Работа вкъщи

Приложение 1: Писмо до родителите

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg