По време на това занятие се обсъжда отношението истина : лъжа в сферата на политиката. Учениците разсъждават по въпроса защо разчитаме политиците да са честни и почтени и защо на политиците това по-скоро трудно им се отдава. Продължителност: Едно занятие от 40 минути
Помолих учениците да напишат анонимно на листче хората от коя професия най-много лъжат. Събрах листчетата и обобщих резултатите пред тях. Имаше отговори като полицай, продавач, адвокат, политик, учител, кмет, магазинер… Най – често се срещаше професията политик.
Написах на дъската думите „истина + политика”. Помолих учениците в рамките на 1 минута да напишат първите 3 неща, които им хрумват. Всички прочетоха асоциациите си. Записвах отговорите на дъската в 2 колонки: Положително / Отрицателно. Накрая обсъдихме резултатите. Попитах учениците защо са дали такива определения и на какво се базират те: чуто в семейството, по медиите, „така си мисля” и пр. Припомних наученото в занятието, свързано с предразсъдъци и стереотипи. Стереотип ли е твърдението „Всички политици лъжат”? . Всички единодушно се съгласиха, че най-много лъжат политиците.
Бях написала на листчета различни мисли за истината и лъжата в политиката. Дадох на всеки един да си изтегли от пликче сгънатото листче, помолих ги да ги отворят и да помислят дали са съгласни с написаното, дали то важи за политиката, според тях. След това всички прочетоха на глас падналата им се мисъл и коментираха:
„Ако истината има много страни, то лъжата има много гласове.” (Уинстън Чърчил (1874-1965),
„Най-много се лъже преди война, по време на избори и след лов.“ / Ото фон Бисмарк (1815-1898),
„Винаги казвай истината. Така няма да ти се налага да помниш какво си казал последния път.” / Сам Рейбърн (1882-1961);
Накрая обсъдихме популярния израз „голата истина” – какво означава това и има ли „облечена истина” (цялата истина /частична истина)
Никола: Всички политици лъжат!
Върбанова: Това не е ли стереотип, а не факт?
Кристиа: Не е стереотип, това си е факт!
(без да уточнявате националност, исторически период и пр.)
Нека ви предадат отговорите по време на занятиетео преди този урок, така че да може да обобщите резултатите. Обърнете внимание при обобщаване на данните на следните отношения: брой „честни” : брой „лъжливи”; българи : международни; съвременни : исторически фигури; мъже : жени; местни : национални, и пр.; разбира се, типологията зависи и от отговорите, които получите. Особено внимание обърнете на повтарящи се лица. В края на настоящия час съобщете резултатите и попитайте учениците дали и респ. какво са чували за честността/нечестността на съответните хора.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X