Урокът се проведе в два последователни часа. През първият учебен час учениците работят съвместно учителя и с г-жа Анета Петкова, педагогически съветник в училището, като дискутират по основните моменти, на които тя постави акцента. Представяне на основна информация за историята на правата на човека и правата на детето; Запознаване с равните права на детето и защитата от дискриминация като основа на развитието на детето в една група, общност и държава; Засилване на уважението към правата на човека и развиване на чувство за самоуважение и уважение към другия – чувство за човешко достойнство; Стимулиране на положителни преживявания, нагласи и поведение чрез упражняване на правата на детето, които водят до зачитане на правата на другите; Представяне на основни теми за разбиране и зачитане на културното разнообразие, особено по отношение на различни национални, етнически, религиозни, езикови и други малцинства и групи. През първият учебен час дейносста на учениците продължава като изработват проект/план за популяризиране на правата на детето в училището си под ръководството на учителя и на г-жа Анета Петкова – педагогически съветник в училището. Вторият час се провежда съвместно с представители на Агенцията за социално подпомагане в Горна Оряховица, отдел „Закрила на детето“ - Г-жа Невена Георгиева, директор на отдел „Закрила на детето“ и г-жа Вера Бонева, мл. експерт и психолог в отдела за „Закрила на детето“.
Дейност :1
Урокът започна с формуриране на думата „дете“. В нашата страна за дете се приема всеки човек на възраст под 18 години.
Освен твоите родители или настойници държавата също трябва да се грижи за теб и да те закриля. Всички видове закрила, които можеш да получиш са описани в специален закон – Закон за закрила на детето.
Преди началото на урока са подготвени флаш карти от ПРИЛОЖЕНИЕ 1, така че да има комплект за всеки един екип.
Сформираните екипи имат 5 минути да разгледат 23-те карти от ПРИЛОЖЕНИЕ 1 и да ги подредят в два реда. Поставят всички, които биха определили като ЖЕЛАНИЯ (неща, които искаме) на единия ред, а на другия всички, които биха определили като НУЖДИ (неща, от които имаме потребност/ Учителят и педагогическият съветник поставят въпроси към всички.
си.
На учениците се обръща внимание да правят разграничения между ЖЕЛАНИЯ И НУЖДИ. В основата на тяхното разграничаване стои разбирането, че ЖЕЛАНИЯТА като цяло не са необходими за оценяването, растежа и развитието на детето. И това е и причината именно на НУЖДИТЕ НА ДЕЦАТА да се придава изключително значение и те да бъдат наричани ПРАВА НА ДЕЦАТА в документи с изключително значение, каквато е КОНВЕНЦИЯТА НА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ОБЕДИНЕНИТЕ НАЦИИ ЗА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО.
Дейност :2
Учениците дискутират основни моменти от видеото tps://www.youtube.com/watch?v=22GLJsGLDxc&feature=youtu.be
Изказват мнение за предоставените им права и за възможността да се възползват от тях.
Всички ученици се солидаризират с приетите права на детето:
Учениците зе запознават с Конвенцията за правата на детето на ООН/ Приложение 2/.
Дейност :3
Първият учебен час продължава като се подготвя ПЛАН ЗА ПОПУЛЯРИЗИРАНЕТО НА ПРАВАТА.
Учениците се разделят на 3 екипа.
Всеки екип да работи в рамките на 10 минути и формулира идея за популяризиране на наученото в часа по отношение на правата на детето сред други деца и ученици от училището в рамките на следващия месец.
Идеята е представена в 6 стъпки, отговаряйки на следните въпроси:
За кого е предназначена?
Какво се случва?
Къде се случва?
Кога се случва?
Кой участва?
Какво е нужно, за да се случи?
Всеки отбор представя своята идея пред другите екипи за не повече от минута.
Дейност :4
Вторият час се провежда съвместно с представители на Агенцията за социално подпомагане в Горна Оряховица, отдел „Закрила на детето“. Г-жа Невена Георгиева, директор на отдел „Закрила на детето“ и г-жа Вера Бонева, мл. експерт и психолог в отдела за „Закрила на детето“, които разговаряха с децата по въпросите за „всички видове закрила“ на детето, съгласно Закона за закрила на детето.
На учениците беше зададена домашна работа да прегледата видеото от линка
tps://www.youtube.com/watch?v=22GLJsGLDxc&feature=youtu.be
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X