В урока се задава хипотетична ситуация "Правителството затваря за неопределено време всички училища, защото няма пари за образование". Предоставя се възможност на учениците да реагират спонтанно, а след това да обсъдят последствията от новината на различни нива и да предложат алтернативи.
Урокът „Училището е затворено“ беше разгледан в рамките на един учебен час. Влизайки в класа, аз не казах каква ще е темата на урока, а предупредих, че ще направя важно съобщение. Помолих никой да не изказва гласно мнение или емоция след съобщението, да се запази мълчание. Показах един лист с изписани имената на присъстващите и обясних, че срещу всеки ще запиша първото му впечатление от чутото, изразено с не повече от 2-3 думи.
Съобщението гласеше: „От обяд на днешния ден училищата в България ще затворят временно врати, защото правителството е установило, че няма пари за образование. Всички трябва да съберат личните си вещи и да напуснат сградата до 12.00ч.“
Учениците изпълниха задачата, посрещнаха съобщението в пълно мълчание и само учудено се споглеждаха и побутваха. Започнах да записвам първото нещо, което са си помислили, чувайки новината. Резултатът от мозъчната ни атака бе: от 15 присъстващи ученици, 13 реагираха с радост (Супер!; Йес!; Бомба!;Браво, почивка! и подобни…). Един от учениците, явно не разбрал, че това е игра, погледна часовника си и притеснено каза: “Закъсняваме с 27 минути!“. И другият различен отговор беше „Това е много странно!“.ова разделих учениците на три групи, раздадох бели листи и ги помолих да обсъдят и формулират какви ше са последиците съответно за семействата, държавата, светът като цяло.
Дадох 15 минути за работа, но послед удължих врмето двойно, защото в класната стая течеше разгорещено обсъждане.
При представянето на становището на всяка от групите се установи, че децата са успели да откроят най-важните и значими последици от липсата на образование на всяко ниво. Неочаквано за мен беше, че преди да поставя въпроса за алтернативи за образование, съгласно указанията към урока, една от групите сама беше формулирала „идеи за хората, които искат да учат“. В хода на обсъждането се установи, че това всъщност са всички присъстващи, независимо от първоначалните реакции.
В края на часа учениците споделиха, че подобна форма на работа изключително много им харесва и пожелаха да работим по този начин дори във формалните учебни часове.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X