Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация

Клас: 7, 8, 10

Учениците се запознават със значението на понятията „предубеждение/предразсъдък“ „стереотип“ и „дискриминация“. Те разглеждат и обсъждат как се появяват и развиват предразсъдъците и стереотипите, какви видове биват, и какъв е техният потенциал да прераснат в дискриминация. Продължителност: в платформата са предвидени три занятия по 40 минути, но моят урок бе проведен в рамките на един учебен час, тъй като учениците ми са по-големи от препоръчаната възраст. Много държах обаче да работим по тази тема, защото в предишни години сме имали проблеми с предразсъдъци и стереотипи в класа.

Учител работил по този проект: Виолета Тачева
Описание на проекта

Урокът започна с разсъждения по дефинициите на предразсъдъци, стереотипи и дискриминация. Учениците успяха сами да достигнат до определяне на понятията и разсъждаваха по-скоро по детайлите и примерите. Например един от учениците цитира Айнщайн, според когото „Здравият разум е наборът от предразсъдъци, с които човек се е сдобил до 18-годишната си възраст“. Самият произход на понятието идва от „пред+разсъдък“ така че Айнщайн е имал основание. В резултат коментирахме защо именно се налага да дефинираме понятията преди една дискусия: за да е ясно какъв смисъл влагаме в тях.

След това предложих на учениците да говорим по темата „Когато аз бях новото дете…“. В класа има двама новодошли, които са бивши наши ученици, но две години са учили в други училища (в два различни областни града). Те започнаха разговора и по принцип споделиха едно и също: трудно им е било да се впишат и докажат в друг колектив, не са се чувствали добре, не са успели да намерят приятели. За мен беше странно, че са толкова откровени и че с желание започнаха да споделят, но това даде ход на една изключително откровена дискусия, в която се включиха всички присъстващи. Между другото част от децата казах, че се чувстват много добре в този клас и тук нямат такива проблеми. Аз коментирах, че им предстои включване в друга среда, когато влязат във ВУЗ, започнат работа и т.н. Коментирахме стратегии за успешно вписване в нова среда (включително и че добрите работодатели например се грижат за служителите си в тази посока, защото е важно човек да се чувства добре, за да работи добре).

В края на часа им показвах портрети на различни хора и те трябваше по външния вид да преценят какъв е човекът. Записваха своите „предразсъдъци и стереотипи“ на листчета. После коментирахме части от биографиите на показаните хора. Беше забавно и много поучително.

От коментарите в час

Новопостъпил ученик, който за пръв път участва в занятие по програмата: Не съм очаквал, че може да ми бъде толкова интересно!

 

Цели на проекта

  • Учениците могат да обясняват и разбират връзката предразсъдъци – стереотипи – дискриминация
  • идентифицират и разпознават предразсъдъци, стереотипи и дискриминация в училището, общността и обществото; в исторически план и в сферата на изкуствата
  • анализират негативните и опасни последици от използването на предразсъдъци и стереотипи, довеждащи до нетолерантно поведение и дискриминация
Използвани материали

  • хартия за флипчарт и маркери
  • по няколкоцветни листчета за всеки ученик
  • образи за визуализация - мултимедийна презентация, ползваща приложенията към урока

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg