Правилата на играта

Клас: 8, 9, 10, 11, 12

Учениците научават или си припомнят понятията „договор“ и „обществен договор“ и обсъждат важната роля, които изпълняват правилата в насърчаването на общото благо. Учениците правят сравнения между обществен договор и участието в игри (очаквания, правила, доверие и взаимоотношения). Продължителност: 3 занятия по 45 минути. Работа в екип - 10. А и 10. Б класове ръководители: Румяна Серафимова и Кунка Юрукова

Учител работил по този проект: Румяна Серафимова
Описание на проекта

УРОК №1

Учениците бяха провокирани да се замислят върху въпроса „Защо в живота трябва да има правила”. След дискусията, която проведохме те достигнаха до извода, че би било добре всеки човек да напише собствени правила за живота и да живее според тях, защото в противен случай хората биха се сляли със сивата маса и постоянно биха били недоволни и хленчещи.

Учениците бяха разделени на екипи и обсъдиха своите идеи за правилата  в общността.Екипите обобщиха, че тези , които са е нужни  на самите  себе си в началото и в края на всеки ден, но когато са част от някаква общност, те трябва да се съобразяват с общо приетите правила.Затова всеки екип представи своите идеи пред съучениците си и в процеса на дискусията се създадоха общи правила, които бяха оформени графично.

УРОК №2

Урока започна с една от любимите настолни игри на учениците „Скрабъл” . Според правилата на тази игра изхождайки от дадена дума участниците трябваше  да създадат нови думи следвайки определени правила. Ключовата дума беше „Договор” .  Учениците се заинтригуваха от играта и се убедиха, че тя не може да се осъществи без спазването на точно определени ред .

Тръгвайки от една играта, учениците се убедиха, че правилата на думи отлитат или се забравят и е необходимо те да бъдат записани в документ с определена форма и съдържание. Такива документи са например договорите.  Учениците дадоха пример със сключване на договор за отдаване на недвижимо имущество под наем ,  в който  страните  се задължават да спазват условията.

В хода на урока възникнаха множество въпроси отговорите на които ние потърсихме от юрист – консулта на Община Златица.

Урок 3

Гост на урока ни беше юрист – консулта на Община Златица  г-жа Ива Петрова, която запозна учениците със същността на работата си. Тя обясни тежестта на договора от юридическа гледна точка и клаузите,  които  той съдържа като права и задължени, както  и тяхното спазване.

Акцентът бе поставен върху търговете и тръжните процедури, което заинтригува учениците.

Бяха поставени много въпроси на които гостът успя да отговори по достъпен и разбираем начин, а финалът на срещата бе импровизация на тръжна процедура в която учениците влязоха в определени роли. Този начин на представяне на специфична юридическа ситуация се превърна в интересна и интригуваща мечта за бъдеща реализация на  някои от учениците  в юридическата сфера.

 

От коментарите в час

Елица: Харесвам екипната работа и като част от Марчинг Бенд мога да кажа, че спазването на правила е ключ към успех.

 

Ния: Тренирам тенис на маса от 5 години и спазването на правила ми помогна да бъда успешна спортистка.

 

Цвятко: Наскоро участвах в колоездачна обиколка в Средногорието. Денят беше дъждовен, а терена труден. Всички участници трябваше да спазват указанията на ръководителя и предварителните правила. Неспазването на правилата може да доведе до сериозни проблеми.

Галерия

Правилата на играта
Правилата на играта
Цели на проекта

  • Да се научат да разпознават необходимостта от правила и регламенти както в игрите, така и в живота;
  • Да развият умения да идентифицират характеристиките, които подлежат на обществени договори;
  • Да развият учения да идентифицират начините за насърчаване на дарителството и общото благо, като знаят как да сключват обществени договори.
Използвани материали

  • Екземпляр за всяка група от трима ученици: „Предложения за обществен договор“
Работа вкъщи

Помолете учениците преди началото на урока да попитат у дома какви договори са сключвали възрастните от семейството им и какви са били някои от очакванията, свързани с договорите. Нека учениците обсъдят със семействата си някои от „правилата“, писаните и неписаните, които са част от „обществения договор“ на семейството. Да се обсъди по какъв начин и защо тези „правила“ са приети. Да се обсъди дали тези „правила“ могат да се променят с времето. Защо и защо не? Помолете учениците да дойдат с това знание за часа.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg