Учениците обсъждат и дават примери, илюстриращи смисъла на самоуважение и уважение към другите (какво представлява, как се изразява, към кого е насочено и пр.). Разглеждат връзката между неуважение, от една страна, и предразсъдък/предубеждение, стереотип, дискриминация и расизъм, от друга. Продължителност: Едно или две занятия по 40 минути
Учениците получават предварителна задача да попълнят анкетни карти, съгласно Приложение 1. След обобщаване на резултатите става ясно, че те ценят както своите лични качества, така и достойнствата на другите, спазват правилата и нормите за поведение и проявяват уважение към връстниците си и по-възрастните. Единствено се затрудняват на въпросите „Отстъпвам място на възрастните хора в градския транспорт.“ и „Винаги бързам да седна в градския транспорт.“, на които повечето са посочили отговор „Не използвам градски транспорт“. Следва формулиране на понятията „уважение“ и „самоуважение“, коментиране на дефинициите и изясняване на посочените примерни изречения посредством насочващите въпроси „Това уважение ли е или самоуважение?“ и „Това чувство ли е и/или поведение?“.
Учениците сами достигат до извода, че уважението като вид взаимоотношение с хората около нас, ни помага да успеем в живота и да имаме добри връзки. Класифицираме в няколко групи хората, към които човек трябва да проявява уважение: близките (семейството), съучениците, приятелите, учителите (възрастните), непознатите и различните и нас самите, като решаваме, всеки от тях да избере свой начин, по който вечерта да изрази своето зачитане към тези, с които живее чрез жест или действие. Идеите са оригинални: „Ще подаря на мама цвете.“, „Ще измия чиниите след вечеря.“, „Ще прочета приказката на по-малката си сестра.“, „Ще напиша послания и ще ги сложа под салфетките.“
Изписваме на дъската таблица, съдържаща 2 колони „Уважението е …” и „Неуважението е …” и коментираме как неуважението може да прерасне от предубеждения и предразсъдъци в стереотип на поведение, довеждащ до дискриминация и расизъм. Учениците са се сблъсквали с подобни форми на поведение най-вече в Интернет, четейки злонамерени коментари.
Следва ролева игра – разделям класа на 3 групи, като всяка от тях получава лист със следното съдържание: „Аз съм жена-шофьор“, „Аз съм зубър“, „Аз съм беден“. Изясняваме докъде може да доведе всеки един от изброените предразсъдъци и учениците сами дават примери, които опровергават подобно мислене.
Формулираме понятието самоуважение като една от най-важните форми на уважение. Когато зачитаме себе си, е много по-лесно да го правим и за другите. Учениците изброяват показатели, които трябва да ръководят човек в отношението му към себе си: вяра в собствените способности, поемане на отговорност, набелязване на цели и постигането им, а също и качества, които трябва да притежава личността, за да изпитва себеуважение.
В заключение обобщаваме, че най-добрият начин да получим уважение е като самите ние показваме такова. Когато човек усеща, че е зачитан, той знае и разбира колко това е важно за взаимоотношенията му с околните. Затова трябва да си повтаряме репликата: „Дръж се така с другите, както би искал те да се държат с теб!”
„Отнасяй се с всички така, както би искал да се отнасят с теб.“
„Можеш да получиш уважение само ако и ти уважаваш и си честен.“
„Ще ни уважават повече, ако сме себе си и се отстояваме.“
„Като научаваме повече за културата на различните, това допринася за развиване на уважение и толерантност.“
Обобщете количествено отговорите от Приложение № 1.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X