Засаждане на дърво

Клас: 3

По време на този практически урок учениците ще засадят дървета и ще имат възможност да научат как човекът може да въздейства положително върху околната среда. Продължителност : 4 или 5 занятия по 40 минути (по преценка на учителя)

Учител работил по този проект: Михаела Николова
Описание на проекта

През изминалия урок, в който въведохме темата за филантропията с моите ученици изработихме Дневник на доброволеца и така без да съм погледнала следващата тема в подробности се оказа, че оттук нататък този дневник ще ни върши чудесна работа. От една страна идеите ми се припокриват с тези от уроците в „Научи се да даряваш“ , от друга страна те страшно много ме мотивират да работя и така мотивацията у учениците е голяма, зареждаща, емоционална и ефективна.

Организирах урока в пет последователни часа.

Първият час беше разговор на тема, която много вълнува децата – околната среда и нейното опазване. Започнахме с това „Какво е околна среда?“. Обсъдихме още следните въпроси: „Какво ни дава тя?“, „Как може да бъде замърсена? От какво?, „Можем ли да я предпазим от замърсявания?“, „Какви начини за опазване на околната среда се сещате?, „Имали ли сте личен принос?.

Коментарите и идеите бяха много. Децата се развълнуваха още повече и от личния си принос към опазване на околната среда. Всеки искаше да каже, да сподели, но и да изслуша другите интересни истории.

Накрая ги насочих да помислят дали има начин всички да се включим в опазване на околната среда и отговорите не закъсняха. Точно в правилната насока децата искаха да почистим парка, градинката, училището, да засадим дръвче, да полеем цветята в двора на училище. Така им подсказах, че днес ни чака точно такова забавление. Но преди това имахме още малко работа в дневниците. А децата – те обичат такава дейност.

Вторият и третият час преминаха в изрязване на работни материали, подреждането им в дневника, украсяването им, записване на идеи по темата. В същото време ние си припомнихме някои знания от първи клас за околната среда и дърветата, храстите и растенията. Определихме частите на едно дърво, обсъдихме техните функции.

Дойде време и за изненадата, която толкова много очакваха. Заедно с три майки организирахме момента на засаждане. Аз бях поела отговорността да проуча терена за засаждане в двора на училището и да кажа подходящото растение, да разговарям с учениците, да ги мотивирам за работа и да съм сигурна, че всичко ще мине спокойно и приятно. Разбира се обсъдихме в конкретния случай всеки един участник в засаждането каква роля има (дарител) и какво точно дарява (време, средства или умения). Майките от своя страна се бяха постарали доста – ръкавици и храстче за всеки. В инициативата се включи и ръководството на училище. Така засадихме жив плет по оградата точно до новооткритата ни изнесена класна стая на открито – сред природата. Децата садиха, натъпкваха пръстта, поливаха с лейки и обещаха да се грижат за растенията. А може ли да не се грижиш за нещо, което си посял със своите две ръце? Накрая дойде и изненадата за всички – малка фиданка, символ на приятелството, която засадих аз като класен ръководител. Беше емоционално, весело, приятно, зареждащо, мотивиращо…

На другия ден седнахме, все още развълнувани от засаждането и описахме това, което ни се случи в дневниците. Всеки сам за себе си.

 

От коментарите в час

„Околна среда е ето това отвън.“ (Сочи прозореца.)

„Автомобилите замърсяват въздуха.“

„Пластмасата също много замърсява. Спомняте ли си от часа за рециклиране?“

„Трябва да събираме хартията, не да я изхвърляме. Тя се прави от дървета.“

„Дърветата са много важни. Те помагат и за въздуха. Дават ни чист и вдишват мръсния.“

„Какво точно ще садим?“ (Питат всички с нетърпение.)

„Госпожо, ето това е моето, а това моето, ето и моето…..аз сам го засадих! (Всеки е доволен от резултата.)

„Много ми хареса днешния ден. Радвам се, че си имаме дръвче

Галерия

Засаждане на дърво
Засаждане на дърво
Засаждане на дърво
Засаждане на дърво
Засаждане на дърво
Засаждане на дърво
Цели на проекта

  • Да се усвоят знания за важната роля на природата за човека;
  • Да се формират умения за подобряване живота на хората, чрез благоприятно въздействие върху природата. Да осъзнаят отговорностите и начините за такива действия;
  • Да се усвоят знания и формират умения за засаждане на дръвчета на обществено място;
  • Да осъзнаят, че са дарили част от свободното си време в името на общото благо;
  • Да осъществят общественополезна дейност, чрез засаждането на дърветата.
Използвани материали

  • Тетрадка дневник;
  • Празни листa бяла хартия (по 1 бр. на ученик;
  • Инструменти за засаждане ( пръст или компост, ръкавици, лопати);
  • Фиданки от разсад;
  • Приложение № 1: Частите на дървото и техните функции.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg