Основни демократични ценности

Клас: 3, 4, 5

Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.

Учител работил по този проект: Лилия Рачева
Описание на проекта

Към урока пристъпих неуверено. Стори ми се твърде трудно аз да въведа децата в света на възрастните по тази тема. Бях поканила гост, който прие предложението, но не можеше да се вмести в нашия график. Очакваме го седмица по-късно. Не можех да променя и реда на занятията,  защото са планувани посещения в ДГ.

Започнахме с припомняне на нашите правила. Децата бяха много активни. Наложи се да добавим и нови, които са се създали и са осъзнати в течение на изминалите учебни седмици. Записваха ги старателно на дъската, въпреки че имаме вече готово табло.

Тогава зададох въпроса дали тези правила се спазват и у дома. Дали са точно същите или са променени. Чрез отговорите на учениците стигнахме до извода, че в общи линии правилата си приличат и се допълват. Така имаме възможност да живеем, учим и работим спокойно. А това е нужно, за да може всеки да дава най-доброто от себе си в различните общности.

Едва тогава представих наименованията на ОДЦ и децата успяха да ги свържат с обсъдените вече правила. Споделиха свои наблюдения по различните ценности – примери от семействата им, училището, телевизията. Оказа се, че бързо и лесно възприеха новите знания.

Подготвихме различен начин за представяне на правилата пред новите ни приятели от ЦДГ „Слънчице“. Направихме ново табло – кошница с цветя – така решихме да изглеждат . Тренирахме да разказват правилата чрез личния им опит. Обясняваха точно какво правят в училище, за да се спазват правилата.

Дойде денят на посещението ни в ДГ. Децата там ни посрещнаха с големи усмивки. Очакваха ни и самите те бяха подготвени да ни разкажат за техните правила. Четвъртокласниците си припомниха как е било, когато те са били в ДГ и не откриха разлики, но казаха, че могат да се въведат и още правила. Сега, от позицията на техния опит, дори се шегуваха. Така включихме малките от ПГ в неангажиращ разговор, от който разбрахме за голямото им желание да дойдат в училище и да бъдат ученици.  А големите им приятели представиха правилата интересно и те не притесниха бъдещите първокласници. Целта ни беше да им покажем, че спазвайки правилата, децата се чувстват добре и в ДГ, и в училище.

Успяхме. Изпратиха ни с усмивки. Очакват ни отново, за да нарисуваме тези правила.

И едните, и другите нямат търпение за новата среща.

Направихме я – срещата. Невероятно преживяване за децата и мен. Директорът на Фондация „Мисия Криле“ – Диана  Димова – извади на показ такива емоции от децата, че стоях безмълвна през целия час. Ценностите, за които говорихме, са възпитани у тях от семействата им и те го потвърдиха с факти, чрез които отговаряха на въпросите. Не остана дете, което да не вземе участие и да не говори по поставен проблем. Говориха толкова ясно и аргументирано, че си зададох въпроса: „Това моите деца ли са?“. Тезите, с които се съгласяваха или отхвърляха, разкриха тяхната толерантност, милосърдие и състрадание. Още от сега те знаят как да помогнат на някого в беда, как да се справят с проблем от тяхната величина, как да доставят радост на нуждаещите се от нея, как да мотивират другарче, което има нужда от подкрепа.

Дано запазят завинаги пламъчето на доброто в сърцата си. Оптимист съм!

Нарисувахме картината, представяща ОДЦ през погледа на децата, заедно с малчуганите от ЦДГ. Четвъртокласниците имаха подкрепяща и окуражаваща роля. Справиха се блестящо. Малките се забавляваха и рисуваха с огромно желание. Сега бяха още по-разговорливи и усмихнати. Заражда се приятелство май…

От коментарите в час

„Може ли да допълним с още правила?“

„У дома също има правила, но понякога не ги спазваме. Тогава не е добре.“

„И ние имахме правила в ДГ, но не ни ги казваха така.“

„Искам да ходя на училище, защото там децата стават умни.“/Коментар от дете от ДГ/

„Да има правило и в ДГ да са забранени телефоните.“

„И нека силата да е с теб!“

„Ние не избираме родината си, но всеки ден можем да откриваме нещо хубаво в нея и да я заобичваме още повече.“

„Всеки може да стане по-добър, стига да иска.“

„Не е важна външната красота, а какъв си отвътре.“

Галерия

Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Цели на проекта

  • развият разбиране за същността и необходимостта от правила у дома, в общността и обществото като цяло;
  • разберат какво са общите демократични ценности (ОДЦ) и по какъв начин са обвързани с правилата у дома или в общността;
  • нарисуват картина за стената, която показва как следват общите за училището правила и ги свързват с ОДЦ.
Използвани материали

  • списък на основните правила в класната стая (може да са изработени в предходно занимание)
  • малки плакати или писмена формулировка на основните демократични ценности;
  • хартия за флипчарт и маркери (или мултимедиен проектор);
  • отпечатани копия на правилата за цялото училище;
  • платно за картина на стената и принадлежности за рисуване; картони, които след това свързахме
  • кратко описание на основните ценности (източник: Българска демократична общност)
Работа вкъщи

създаване на презентация; принтиране на листове, които сглобихме в табло; принтиране на листове с цветя; надписване с правилата

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg