Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.
Към урока пристъпих неуверено. Стори ми се твърде трудно аз да въведа децата в света на възрастните по тази тема. Бях поканила гост, който прие предложението, но не можеше да се вмести в нашия график. Очакваме го седмица по-късно. Не можех да променя и реда на занятията, защото са планувани посещения в ДГ.
Започнахме с припомняне на нашите правила. Децата бяха много активни. Наложи се да добавим и нови, които са се създали и са осъзнати в течение на изминалите учебни седмици. Записваха ги старателно на дъската, въпреки че имаме вече готово табло.
Тогава зададох въпроса дали тези правила се спазват и у дома. Дали са точно същите или са променени. Чрез отговорите на учениците стигнахме до извода, че в общи линии правилата си приличат и се допълват. Така имаме възможност да живеем, учим и работим спокойно. А това е нужно, за да може всеки да дава най-доброто от себе си в различните общности.
Едва тогава представих наименованията на ОДЦ и децата успяха да ги свържат с обсъдените вече правила. Споделиха свои наблюдения по различните ценности – примери от семействата им, училището, телевизията. Оказа се, че бързо и лесно възприеха новите знания.
Подготвихме различен начин за представяне на правилата пред новите ни приятели от ЦДГ „Слънчице“. Направихме ново табло – кошница с цветя – така решихме да изглеждат . Тренирахме да разказват правилата чрез личния им опит. Обясняваха точно какво правят в училище, за да се спазват правилата.
Дойде денят на посещението ни в ДГ. Децата там ни посрещнаха с големи усмивки. Очакваха ни и самите те бяха подготвени да ни разкажат за техните правила. Четвъртокласниците си припомниха как е било, когато те са били в ДГ и не откриха разлики, но казаха, че могат да се въведат и още правила. Сега, от позицията на техния опит, дори се шегуваха. Така включихме малките от ПГ в неангажиращ разговор, от който разбрахме за голямото им желание да дойдат в училище и да бъдат ученици. А големите им приятели представиха правилата интересно и те не притесниха бъдещите първокласници. Целта ни беше да им покажем, че спазвайки правилата, децата се чувстват добре и в ДГ, и в училище.
Успяхме. Изпратиха ни с усмивки. Очакват ни отново, за да нарисуваме тези правила.
И едните, и другите нямат търпение за новата среща.
Направихме я – срещата. Невероятно преживяване за децата и мен. Директорът на Фондация „Мисия Криле“ – Диана Димова – извади на показ такива емоции от децата, че стоях безмълвна през целия час. Ценностите, за които говорихме, са възпитани у тях от семействата им и те го потвърдиха с факти, чрез които отговаряха на въпросите. Не остана дете, което да не вземе участие и да не говори по поставен проблем. Говориха толкова ясно и аргументирано, че си зададох въпроса: „Това моите деца ли са?“. Тезите, с които се съгласяваха или отхвърляха, разкриха тяхната толерантност, милосърдие и състрадание. Още от сега те знаят как да помогнат на някого в беда, как да се справят с проблем от тяхната величина, как да доставят радост на нуждаещите се от нея, как да мотивират другарче, което има нужда от подкрепа.
Дано запазят завинаги пламъчето на доброто в сърцата си. Оптимист съм!
Нарисувахме картината, представяща ОДЦ през погледа на децата, заедно с малчуганите от ЦДГ. Четвъртокласниците имаха подкрепяща и окуражаваща роля. Справиха се блестящо. Малките се забавляваха и рисуваха с огромно желание. Сега бяха още по-разговорливи и усмихнати. Заражда се приятелство май…
„Може ли да допълним с още правила?“
„У дома също има правила, но понякога не ги спазваме. Тогава не е добре.“
„И ние имахме правила в ДГ, но не ни ги казваха така.“
„Искам да ходя на училище, защото там децата стават умни.“/Коментар от дете от ДГ/
„Да има правило и в ДГ да са забранени телефоните.“
„И нека силата да е с теб!“
„Ние не избираме родината си, но всеки ден можем да откриваме нещо хубаво в нея и да я заобичваме още повече.“
„Всеки може да стане по-добър, стига да иска.“
„Не е важна външната красота, а какъв си отвътре.“
създаване на презентация; принтиране на листове, които сглобихме в табло; принтиране на листове с цветя; надписване с правилата
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X