Учениците идентифицират рискове за здравето, разглеждайки документи и ще разгледат обичайния си хранителен режим в рамките на 24 часа. Те ще анализират хранителното съдържание и ще обсъдят защо хранителните режими се различават според културата, региона и икономиката. Продължителност: едно занятие от 40-минути
Помолете учениците да отговорят в дневниците на следните въпроси:
Обяснете, че Национален център по обществено здраве и анализи публикува доклади и анализи за здравето на населението в България.
Разделете учениците на групи и гледайте първите 3 материала от библиографията – свързани с тютюнопушенето, употребата на готварска сол и употребата на психотропни вещества. Кажете на учениците, че тя предлага на статистически език информация за различни аспекти на нашето здраве. Предназначени са за възрастни.
Помолете децата да работят по групи и да преработят фактите на език, близък до техния.
Учениците записват фактите, перифразирани с техни думи на лист. Нека опишат какво са разбрали и как го тълкуват. Нека всяка група представи на класа своите факти. Обсъдете кои факти смятат за тревожни.
След това учениците могат да помислят и обсъдят възможни причини за някои от фактите. На всеки лист, под съответния факт, те трябва да напишат възможните причини.
Направете връзка между здравето и начина на хранене и вредните навици. Кажете на учениците, че по време на урока днес те ще погледнат и към собствения си избор. Всеки от нас прави избор да живее по един или друг начин, който включва консумация на храни, спорт или липса на такъв и т.н
Кажете им, че личният избор се определя от различни фактори: социален статус, образование, среда, и т.н. Проверете разбирането на учениците за тези понятия.
Помолете учениците да затворят очи и да си представят всички храни и напитки, които са поели през последните 24 часа.
Кажете им да си отворят очите и да изброят храните на един лист в списък една след друга. Кажете на учениците, че тази информация няма да се споделя с друг.
След това помолете учениците да обозначат всяка храна според групата храни, към която тя най-много принадлежи:
ЗХ – зърнени храни (хляб, паста и др.)
З – зеленчуци
П – плодове
М – млечни (сирене, кисело мляко)
МБ – месни и бобови храни (боб, пилешко, месо, яйца и риба)
В – „вредни храни (храна с малко или никаква хранителна стойност и/или с високо съдържание на мазнини, захар и сол)
Освен това нека учениците обозначат всяка храна като „естествена“ (Е) или „преработена/предварително пакетирана“ (ПП) (напр. ябълката е естествена храна, а ябълковият сос е преработена/пакетирана храна).
Помолете учениците да определят приблизителния процент храни, които консумират от всяка група храни и процента естествени и пакетирани храни, които консумират. (За изчисляването на процента, пребройте колко са храните в групата и разделете на общия брой храни във всички групи, а след това умножете по 100).
Когато са готови с изчисленията, помолете учениците да се разделят по двойки, за да сравнят резултатите. Партньорите в двойката следва да си зададат един на друг следните въпроси:
*Забележка: Ако някои от учениците се чувстват неудобно да обсъждат тези въпрос с партньор, дайте им възможност да напишат разсъжденията си в дневника сами
Помолете някои от учениците в класа да споделят пред всички някои от отговорите на тези въпроси. Насочете учениците към това да разберат, че три фактора оказват влияние върху избора на храна: културата/личния вкус, местното наличие и икономическите ресурси.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X