Да правим добро, за да се чувстваме добре

Клас: 4

Този урок въвежда определение на понятието „дарителство“ и обяснява колко важна е то за общността и какво е въздействието му върху нея. Продължителност: Едно занятие от 40 минути

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

Урокът започнах на 18.03. с акцент върху темата за доброто като сила и дело, което остава. Свързах темата с ученото произведение за пчеличката и цар Соломон. В час учениците имаха да се подготвят по темата като намерят подходчщи пословици и поговорки за доброто, добрината, за нуждата да постъпваме правилно, добре и какво настроение, удовлетвореност ни носи това. Говорихме за доброволците, за отделеното време, за благотворителност, за дейност в полза на другите и какво ние можем да направим по темата. Насочих вниманието на учениците, че вече  са изразили мнението си по теми и проблеми , които са забелязали, че има с какво и ние да сме добри и съпричастни към общи каузи и в подкрепа на нуждаещи се.  Говорихме как с доброволен труд , с грижа за другите можем ние да помогнем.  Вече имахме нахвърляни идеи за почистване на класната стая, за грижа за цветята в стаята и коридорите като общ ангажимент  на класа и дежурство по коридорите с цел ред и безопасност за всички. Планирахме почистване на двора на училището и прилежащите му територии.  Коментирахме как можем ние да помогнем на нуждаещо се болно момче – Радостин от 10 клас. Решихме, че да помагаш е отговорност на всички и че можем  да допринесем за събиране на средства в подкрепа на баткото. Много деца с готовност дариха средства и си закупиха покани за благотворителния концерт в подкрепа на Радо.

Поговорихме за филантропията като даряване и споделяне на време, умения и средства за общото благо. Насочих четвъртокласниците да помислят защо хората даряват и как  според тях се чувстват тези хора, когато реализират дарителски инициативи. Попитах учениците  защо хората се ангажират с дарителство, от какво им се налага да се откажат, за да го правят, и кои са положителните страни от това за тях. Поставих акцент, че хората имат лични мотиви да бъдат дарители. След това обсъдихме от какво трябва да се лишат дарителите като време и ресурси ,от възможността да правят нещо друго. Децата разбраха, че това правят за сметка на друго, че е избор, който доброволно поемат и за общо благо, в полза на значими каузи, че хората, които даряват, създават общноствено значими блага. Решихме, че е време да реализираме планираните  дейности- почистване на стаята, грижа за цветята в стаята и коридора и дежурство по коридорите.  Планирахме почистване на двора на училището.

Урокът продължих на 26.03.като коментирахме, че за  да сме полезни на другите, трябва и да знаем как да реагираме в различни ситуации адекватно. Коментирахме, че човек до човека опира и на него ще разчита в нужда. Насочих вниманието на  децата към различни природни бедствия и катаклизми и важността да постъпваме правилно като добри граждани. Свързах темата и с професиите на хората и възможността да сме полезни  в различни ситуации. Говорихме за учебните евакуации и как ние може да сме полезни, какво трябва да знаем и правим. Като продължение по темата заедно с учениците от 4 “ Д“ клас посетихме Военното окръжие в Русе, където г-н  Красимир Митев ни припомни как да действаме при евакуация, как да разпознаваме опасността и как да реагираме адекватно на ситуацията. Учениците с готовност се включиха в учебните игри и научиха много важна информация  за своята и обща безопасност. В края на часа децата изпробваха различни проотивогази и коментираха колко е важно да се постъпва правилно, навременно и  отговорно и с грижа за останалите. Силно развълнувани и впечатлени учениците говориха за важните неща, за доброто  и за ползата и значението на всеки, който допринася за общото благо, че винаги на дневен ред трябва да е доброто като сила и  доброто нещо, което остава, спасява и помага.

От коментарите в час

„Все пак има нещо, което е хубаво и стои над всичко друго- любовта между хората“

Йордан Йовков

Животът ни връща само това, което даваме на другите. Нека даваме любов и радост!

Галерия

Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Да правим добро, за да се чувстваме добре
Цели на проекта

  • Формиране на знания за понятието „дарителство“, като споделяне на време, умения и средства за общественозначими каузи;
  • Формиране на умения за разпознаване дейността на дарителите/благотворителите;
  • Формиране на умения за доброволчество и дарителство;
  • Формиране на умения за онагледяване и разпространение дейността на дарителите.
Използвани материали

  • Книгата „Стол за майка ми“ (A Chair for My Mother) от Вера Уилямс (Vera Williams) (вж. „Библиография“): https://www.youtube.com/watch?v=wV1ege3jEFE
  • Домашна работа за филантропията (Приложение 1)
  • Бяла хартия за рисуване
  • Моливи, пастели и линии за чертане
  • Тетрадки-дневник
Работа вкъщи

Интерактивни задачи за домашна работа с участието на родителите и учениците: Учениците разказват на семействата си за групите в общността, които помагат на хората. Изпратете до семействата Приложение 1: „Домашна работа за филантропията“. Учениците идват на училище със списък, който съдържа организации или местни филантропи, които се използват за начало на дискусията в Урок № 2: „Здрави основи“.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg