Гладната планета или с какво се хранят хората по света

Клас: 7

Учениците преценяват начина си на хранене и гледат снимки на семейства по света и храната, която ядат в продължение на цяла седмица. Чрез подобряване на осведомеността и в процес на дискусия, те виждат културните и регионални различия. Обсъждат здравето, разходите и разпределението на храната по света. Продължителност:  Едно занятие от 40 минути

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

Въведение: В часа по биология учениците имат за задача да изготвят свои проекти за приложение на микроорганизмите в човешката дейност, като едно от тях е производството на хляб. При представянето им, освен чисто технологичната част, се включва и информация за значението на хляба като основен хранителен продукт, начини за приготвяне, традиции в културата на различните народи.

По предварително поставена задача, една ученичка споделя с всички пост от фб, който силно я е впечатлил, а именно – историята на Амал от Йемен:

„Името й е Амал и е от Йемен. За нея няма да чуете по новините. Амал на арабски означава надежда. Надеждата в Йемен отдавна умря.

В Йемен между 10 и 12 милиона са на ръба от смъртта, могат да загинат още утре, от жесток глад, от холера, дизентерия и други лечими болести, причинени от не блокада и бомбардировка, а от глад.

Срещу най-бедната арабска страна с най-високотехнологични оръжия воюват най-богатите страни, като почнем от коалиция, начело със С. Арабия, наред с Кувейт, Бахрейн, Египет, Мароко, ОАЕ. В Йемен има наемници-убийци от Судан, Нигерия, Либерия, Сомалия и др. В Йемен действа и ИДИЛ, както винаги срещу неудобните хуси. Най-богатите се гаврят с едни от най-бедните.

За Йемен не са показали нито един филм по БНТ, БТВ или Нова. Няма да видите нито снимки, нито новини. Нито пък има Бели каски, въпреки най-голямата хуманитарна катастрофа в наше време. Истински тих геноцид. Какво им толкова в Йемен?

Аз ще ви кажа какво няма.

Няма морал, човещина, съвест, отговорност, оценяване на човешкия живот, справедливост.“

Темата за гладната планета е поставена, като учениците получават за задача в заниманията по интереси в ЦДО да потърсят информация за различни държави, техните хранителни навици и сумата, която седмично използват за храна. Обсъждането на информацията се прави в ЧК. Сравнението е между Еквадор – 34.80 долара; Мали – 29.11 долара и др. спрямо Япония – 349.93 долара, Франция – 463.20 долара, САЩ – 377.20 долара и т.н. Учениците класират 10 държави в предварително раздадени таблици с обобщени данни. Въвеждам термините „препитание“ –   достатъчно, колкото да се поддържа живота и „свръхконсумация“ – прекомерна употреба на блага, което води до влошено здраве на организма.

Следва дискусия, свързана с традиционните храни в семействата им, личният вкус, изборът на храна, хранителни нарушения и диетични режими на хранене. Учениците намират информация в Интернет за „Топ 10 на най-вредните храни“. Обединяват се около идеята за здравословното хранене и класът взема решение за разработване на собствен проект по темата.

Финал на часа: всеки от тях записва свои три предложения, които биха помогнали на човечеството за преодоляване на кризата с глада в бедните страни.

Практическа част: Участие на девойките в инициативата „Училището – нашето голямо семейство“, посветена на 21.11. и традиция за училището. На този ден всяка от тях донася собственоръчно направен хляб, замесен с любов и грижа за другите под мотото „Да нахраним с вяра, обич, надежда“.

От коментарите в час

„Баба ми е казвала, че да хвърляш хляб, е грях.“

„Не трябва да купуваме повече, отколкото можем да изядем.“

„Ако не сте си купили брашно, ние имаме два чувала. Ела, ще ти дам, за да направиш питката.“

„Всяко момиче трябва да може да меси питка с ръце. То и хлебопекарната може, ама не е толкова сладка.“

Галерия

Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Гладната планета или с какво се хранят хората по света
Цели на проекта

  • да обяснят как техните здравни алтернативи са свързани с глобални въпроси
  • да разсъждават за личната отговорност за хората, които не разполагат с достатъчно храна
Използвани материали

  • Карта на света или глобус
  • Листове за флипчарт или пространство на видно място с четири колони, озаглавени: Държава; Брой членове в семейството; Разходи за храна седмично (в лева); Съотношение между естествени и преработени храни (приблизително)
  • Достъп до Интернет, за да се разгледат изображенията на следния сайт: https://geograf.bg/bg/articles/38-%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%BD%D0%BE/418-%D0%9A%D0%B0%D0%BA%D0%B2%D0%BE%20%D1%8F%D0%B4%D0%B5%20%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%8A%D1%82
Библиография

  • https://www.obekti.bg/nauka/top-10-na-nay-vrednite-hrani
  • https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/grafika-na-denia-kolko-harchat-domakinstvata-v-sveta-za-hrana-230206/
  • https://news.data.bg/4/economics/79687/
Работа вкъщи

Подгответе за класа таблица, в която да попълнят четири колони със следните заглавия: Държава; Брой членове в семейството; Разходи за храна седмично (в лева.); Съотношение между естествени и преработени храни (приблизително).

© Всички права запазени 2022 @ Learningtogive.bg