По време на това занятие учениците обсъждат различните типове лъжа и ги подреждат в зависимост от тежестта и вредата, която нанасят на другите. Продължителност: Едно или две занятия по 40 минути
Въвеждам темата като използвам данните от едно изследване от 1996 г. на изследователя Белла ди Паоло от Университета на Санта Барбара в Калифорния, която открива, че почти всеки човек поне веднъж или два пъти на ден преиначава информация или директно лъже. Тя провела експеримент с общо 147 доброволци, които всеки ден в продължение на седмица трябвало да записват лъжите, които им се налага да изричат. Освен това трябвало да посочват добри или лоши са били намеренията им.
В крайна сметка само 7 души са посочили, че не са лъгали нито веднъж за изследвания период. И все пак няма гаранция, че те не са излъгали.
В повечето случаи лъжите били по-скоро невинни – например, коментари за външен вид, които целят да избегнат неудобството.
Разглеждаме и сравняваме цитатите:
Поставям на учениците въпрос дълги или къси са краката на лъжата, според техния личен опит. Кога е лесно да те хванат в лъжа и кога – трудно? Тъй като мненията са разнопосочни, поставям ги в ситуация чрез играта „От мухата слон“. Разделени са на два екипа – момичета и момчета, като предварително подготвени двама ученици (Роси и Ивко) им обясняват защо днес няма да могат да бъдат с тях – Роси да им помогне за изготвяне на колективен проект, а Ивелин – да отиде на тренировка. Но ги виждат заедно в парка. На два отделни листа момчетата и момичетата записват своите предположения защо техните приятели са ги излъгали. Прочитът на всички варианти предизвика бурен смях, а се оказа, че момчетата са доста по-добри и вариативни в „украсяването“.
Преминаваме към играта „Синоними и антоними“, в която всеки ученик получава предварително приготвено листче. Задачата им е, освен да напишат антоним на „лъ̀жа” или „лъжà“ от изброените синоними, да определят къде най-често се използва/среща този похват – напр. „блъфирам“ при игра на покер и т.н.
Запознавам учениците с видове/типове лъжа, като акцентирам на това, че лъжата винаги е съзнателен акт и от нея има последствия и ако това поведение се повтаря във времето, обикновено води до „пристрастяване“ за лъжеца и пълната загуба на доверие в него от страна на околните. Интересен факт е, че учениците свързват така наречената „благородна лъжа“ не с ежедневни и повърхностни ситуации, свързани с хубава прическа, тоалет и пр., а по-скоро с цитата от „По жицата“ за бялата лястовица.
В заключение решаваме, че наистина на лъжата краката са дълги, ноктите остри, а езикът – отровен и учениците изготвят свое табло, свързано с темата.
„Да разбереш, че си излъган е много лошо чувство.“
„То и да ползваш фотошоп си е вид лъжа.“
„Не бих излъгала човек, на когото държа.“
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X