По време на това занятие учениците обсъждат различните типове лъжа и ги подреждат в зависимост от тежестта и вредата, която нанасят на другите. Продължителност: Едно или две занятия по 40 минути
Преди часа написах на дъската „Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите“ и „На лъжата краката са къси“.
Попитах учениците дълги или къси са краката на лъжата, кога е лесно да те хванат в лъжа и кога – трудно? Разказах следната хипотетична ситуация от ежедневието: „Представете си, че имате среща с Ваш приятел, но той Ви се обажда и казва, че не може да излезе с Вас. На въпроса „Защо?“, той отговаря: „Не мога да ти обясня сега.“ Вие излизате и не след дълго виждате Вашият приятел с други хора да седи на една маса в близкото кафене. Как ще постъпите?“
Тази ситуация предизвика остра дискусия, учениците започнаха да споделят, че се е случвало на всеки от тях. Всички обаче са постъпвали по различен начин – едни са се обаждали на приятела си, други са се правели, че не го виждат. Всички се съгласиха, че постъпката не е почтена. Обърнах специално внимание, че лъжата винаги е съзнателен акт . Лъжата винаги има последствия.
Помолих учениците да помислят за синоними на думата „лъжа“(съществително и глагол).
Обадиха се няколко човека и казаха думите: измама, злословие, интрига, манипулирам, манипулация, мамя, мошеничество, хитрост…
Помолих трима доброволци да излязат и се опитат да степенуват видовете лъжа. При степенуването ученикът трябва да преценява от позицията на потърпевш, на излъган. За целта аз четях от Приложение №2 различните типове лъжа, както и обясненията към тях, а Анелия, Любчо и Алекс трябваше да застават на позиция, съответстваща на най-лошата и най-малко вредната лъжа. Определихме в коя посока е най- вредната и в коя- най-безобидната. Стефания записваше на дъската различните типве лъжа: благородна, лъжа-майтап, дребна, опашата, блъфиране, лъжата по навик, лъжа-подражание, изкривена истина, изфабрикувана истина, повторена лъжа, полу-истина, голямото премълчаване, голямата лъжа, клевета, измама, лъжесвидетелстване.
Направи ми впечатление, че учениците бяха склонни да оправдаят почти всички лъжи, независимо , че трябваше да степенуват от позицията на потърпевши.
Върнах се към заглавието и описах два образа на лъжата:
-късокрака, „лае, но не хапе“, беззъба;
-дългокрака, остри нокти, отровен език.
Попитах щом лъжата е нещо лошо защо в България има празник , посветен на нея? (1 април – Ден на хумора и на шегата, наричан погрешно Ден на лъжата)
Накрая прочетох Притча за клеветата.
Александър: Това е Станислава. Тя винаги така лъже.
Върбанова: Дава ли ти логични обяснения след това?
Александър: Не!
Върбанова: Но ти продължаваш да излизаш с нея. Защо?
Александър: Защото ми е приятелка!
Анелия: Аз лъжа по навик!
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X