На лъжата краката са дълги, ноктите остри, а езикът – отровен!

Клас: 7

По време на това занятие учениците обсъждат различните типове лъжа и ги подреждат в зависимост от тежестта и вредата, която нанасят на другите. Продължителност:  Едно или две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Марияна Георгиева Николова - Върбанова
Описание на проекта

Преди часа написах на дъската „Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите“ и „На лъжата краката са къси“.

Попитах учениците дълги или къси са краката на лъжата, кога е лесно да те хванат в лъжа и кога – трудно? Разказах следната хипотетична ситуация от ежедневието: „Представете си, че имате среща с Ваш приятел, но той Ви се обажда и казва, че  не може да излезе с Вас. На въпроса „Защо?“, той отговаря: „Не мога да ти обясня сега.“ Вие излизате и не след дълго виждате Вашият приятел с други хора да седи на една маса в близкото кафене. Как ще постъпите?“

Тази ситуация предизвика остра дискусия, учениците започнаха да споделят, че се е случвало на всеки от тях. Всички обаче са постъпвали по различен начин – едни са се обаждали на приятела си, други са се правели, че не го виждат. Всички се съгласиха, че постъпката не е почтена. Обърнах специално внимание, че лъжата винаги е съзнателен акт . Лъжата винаги има последствия.

Помолих учениците да помислят за синоними на думата „лъжа“(съществително и глагол).

Обадиха се няколко човека и казаха думите: измама, злословие, интрига, манипулирам, манипулация, мамя, мошеничество, хитрост…

Помолих трима доброволци да излязат и се опитат да степенуват видовете лъжа. При степенуването ученикът трябва да преценява от позицията на потърпевш, на излъган. За целта аз четях от Приложение №2 различните типове лъжа, както и обясненията към тях, а Анелия, Любчо и Алекс трябваше да застават на позиция, съответстваща на най-лошата и най-малко вредната лъжа. Определихме в коя посока е най- вредната и в коя- най-безобидната. Стефания записваше на дъската различните типве лъжа: благородна, лъжа-майтап, дребна, опашата, блъфиране, лъжата по навик, лъжа-подражание, изкривена истина, изфабрикувана истина, повторена лъжа, полу-истина, голямото премълчаване, голямата лъжа, клевета, измама, лъжесвидетелстване.

Направи ми впечатление, че учениците бяха склонни да оправдаят почти всички лъжи, независимо , че трябваше да степенуват от позицията на потърпевши.

Върнах се към заглавието и описах два образа на лъжата:

-късокрака, „лае, но не хапе“, беззъба;

-дългокрака, остри нокти, отровен език.

Попитах щом лъжата е нещо лошо защо в България има празник , посветен на нея? (1 април – Ден на хумора и на шегата, наричан погрешно Ден на лъжата)

Накрая прочетох Притча за клеветата.

 

От коментарите в час

Александър: Това е Станислава. Тя винаги така лъже.

Върбанова: Дава ли ти логични обяснения след това?

Александър: Не!

Върбанова: Но ти продължаваш да излизаш с нея. Защо?

Александър: Защото ми е приятелка!

 

Анелия: Аз лъжа по навик!

Галерия

На лъжата краката са дълги, ноктите остри, а езикът – отровен!
На лъжата краката са дълги, ноктите остри, а езикът – отровен!
Цели на проекта

  • Учениците могат да подразделят на типове по общ критерий
  • коментират и сравняват твърдения
  • дават примери, онагледяващи типове
Използвани материали

  • флипчарт
  • маркери

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg