Най-добрият ден! Да направим добро

Клас: 8

Учениците разглеждат как обичайно прекарват почивен ден и ще видят как този почивен ден ще се получи, когато е изпълнен с филантропия. Учениците ще дискутират прости и изпълними действия, които могат да променят живота на поне един човек, а може би и на повече, чрез принципа „предай нататък“. Те ще планират как да прекарат свободен от училището ден, като заменят обичайните рутинни задачи с дейности, с които се отблагодаряват или помагат.

Учител работил по този проект: Диана Минева
Описание на проекта

Продължителност: Три занятия от 40 минути

Урокът започна с молба учениците да споделят обичайните начини, по които прекарват времето си в почивните от училището дни. Отговорите им записах на дъската.
След това им раздадох екземпляри от приложение 1 „Един обичаен почивен ден“ и им  дадох инструкции да планират един „почивен“ ден, като го запълнят с обичайните или желаните дейности, които биха избрали. Подчертах, че въпреки че много от дейностите не продължават точно един час, за целите на урока, дейностите ще се изброяват последователно в интервали от един час. Учениците избраха да се занимават с нещо по-дълго от час, като се съгласиха да отделят два часа от времето си за тази дейност. Обсъдих с тях колко е полезно да споделят времето си, както и да имат лично време.
След това ги попитах има ли някой от тях, който е включил в таблицата си дейност, която предполага безкористно даряване от времето, уменията и/или средствата си в полза на някой друг или за общото благо.
Възложих им задача да си помислят защо някой би искал да „дари“ време за общото благо, вместо да го прекара за себе си. Помислете и предложете списък от отличителни черти и мотиви някой да помага на общността. Запишете отговорите им на дъската. Попитах учениците как ще се почувстват, ако трябва да зачеркнат някоя дейност от списъка си, за да отделят време за „даряване“. От какво в списъка си биха били готови да се откажат? От какво ще бъде трудно да се откажат?

Бях приятно изненадана, когато всички единодушно избраха да „дарят“ време, внимание и средства от личните си пари за деня. След кратък дебат, всички решиха това да бъде помощ на по-малките от начален етап. Повечето от учениците ми билингви имат по-малки братя и сестри, които също учат в нашето училище. Това беше и причината те да изберат да им помагат в уроците, в междучасията да ги водят със себе си за закуска, да проверяват имат ли си нужните ученически принадлежности – като химикали, моливи и др.

В следващите два часа, които бяха посветени на тази тема, се споделиха извършените дейности – кой какво добро е направил. Те бяха много спонтанни и искрени в разказите си как са се справили с добротворството си. Третият час продължи с брейн-сторминг на тема „В какво съм добър? Какви таланти имам?“ Резултатите са следните:

– танци (ориенталски), пеене и спорт (футбол);

– готвене (месене на баници и погачи);

От коментарите в час

Коментарите не бяха много разнообразни. Почти всички споделиха, че помагат, защото така е редно, защото изпитват съжаление и защото не може да оставиш човек в беда.

Галерия

Най-добрият ден! Да направим добро
Цели на проекта

  • дадат определение за поведение в полза на обществото;
  • научат да сравняват и съпоставят стойността на „даряване“ на време за общността и „личното“ време;
  • изследват „цената на избора“ и предизвикателствата на личната саможертва;
  • разработят конкретен план за извършване на добро дело, което ще „промени живота на един човек“.
Използвани материали

  • Приложение 1 „Един обичаен почивен ден“ за всеки ученик;
  • Приложение 2 „Етикети за даряване и доброволстване“, отпечатани на хартия (не лепенки) и няколко екземпляра, отпечатани като лепенки за използване от преподавателя;

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg