Урокът „Новите филантропи“ бе разгледан в рамките на един учебен час. Той започна с актуализиране на усвоените вече понятия, свързани с доброволчеството и дарителството. В свободен разговор помежду си, като равносметка на извършеното през старата вече 2017-та година, учениците си припомниха какво сме направили заедно до тук по програмата „Научи се да даряваш“. Разговорът създаде една позитивна, творческа атмосфера и предразположи учениците към работа по дейностите от новия урок. Урокът включваше: изработването на асоциативни облаци към понятието ФИЛАНТРОП, решаване на задача за избор на дарителски каузи, обсъждане на варианти за контрол на дарени средства.
На дъската записахме НОВИТЕ ФИЛАНТРОПИ. Определихме три асоциативни облака към понятието: исторически личности, известни като филантропи; съвременни филантропи и качества, които трябва да притежават хората, желаещи да бъдат филантропи. На разположение бяха трите тома на енциклопедията „Дарителството”, а освен това всеки ученик получи картонче с изписани сайтове, от които може да търси примери. Класът се раздели на пет групи, като ограничихме времето за работа по задачата, тъй като преценихме, че тази дейност може на практика да продължи до безкрайност. За време от 10 минути учениците съумяха да определят най-важните отличителни черти на съвременните филантропи, както и да дадат примери на исторически и съвременни личности, свързани с филантропията. Представители на отделните групи записаха обобщено информацията на дъската с кратки пояснения към нея.
След това учениците получиха задача: „Вие ставате милионери. Всеки един от вас разполага със 100 милиона лева. Ако трябва да дарите поне 1 милион на благотворителна организация или фондация, кой ще получи сумата и защо? Как ще търсите отчетност от организацията на направеното дарение?“. Отговорът всеки ученик трябваше да запише на специален лист, като изискването беше за поне половин страница текст. Задачата много допадна на учениците, само трима от тях предадоха празни листи, без отговор. При разговор с тях установих, че те не са отказали да работя по задачата, а не са успели да се справят с нея в рамките на учебния час. Едно от децата пожела да продължи работата си вкъщи и да я предаде на следващия ден.
Резултатите от писмените отговори са изключително разнообразни. Учениците са готови да дарят сумата от един милион (някои уточнват, че ще дарят повече) за: деца в неравностойно положение, изграждане на съвременни домове за сираци, за деца с увреждания, за деца с тежки заболявания, за образование и развитие на младите българи, за спасяване и грижа за животни, за проучване и защита на застрашени животински видове. Впечатляващ е фактът, че повечето от учениците са с много ясна представа как ще контролират дерените средства. Почти всички смятат да търсят благотворителна организация с добро име и чрез нея да направят дарението, като в последствие искат да имат достъп до отчетни документи. Едно от децата дори цитира благотворителна фондация, която прави своите финансови отчети публични чрез официалния си сайт. Три от децата са посочили конкретни действащи благотворителни организации, които ще получат дарението.
В часа не ни стигна времето за споделяне на всички избрани каузи, затова впоследствие, в извънучебно време, направихме кратко обобщение на резултатите от задачата и си пожелахме да ги превърнат в реалност.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X