Организации с нестопанска цел (НПО)

Клас: 4

Учениците ще направят разграничение между нестопански и стопански сектор. Продължителност: Две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

Урокът започнах на 7.11. с кратък разказ за Българския дарителски форум – това е сдружение – вид неправителствена организация, в която влизат  стопански и нестопански организации, които даряват ресурси – пари, време, експертиза, доброволен труд за различни обществени каузи. От една страна членове на БДФ са други нестопански организации – фондации, от друга – компании, които имат различни дарителски програми.

Припомнихме си какво значи нестопанска и стопанска организация:

Нестопанската организация не разпределя прихода си между управителния си съвет или настоятелството, нито между екипа си,  а вместо това го използва, за да постигне поставените общественозначими цели.  Такива в България са сдружения и фондации. Това са организации, които подкрепят например деца в нужда, бедни и възрастни хора, животни, грижат се опазване на чистотата на природата и др.

Стопанските организации са предприятия и фирми, които търгуват – работят, за да произвеждат определени стоки или услуги, които задоволяват потребностите на клиентите. Основната им цел е да получават печалба и да увеличават доходите си.Такива са например банките, мобилните оператори, хотелски и туристически фирми, фирми, които произвеждат лекарства или козметика и т.н.

Разделих учениците  по двойки. Всяка група получи набор листчета. Като на всяко има име на стопанска организация (5 бр.) или име на организация с нестопанска цел (5 бр). Учениците използваха(Приложение 2) и подбраха 5 компании и 5 фондации, с  примери на стопански и нестопански организации. Давах насоки  как може да се опише тяхната дейност. Използвах списъка от Приложение 1.

Четвъртикласниците работиха по двойки и опитаха  да разделят бележките в две категории. Всека група записа  предположенията си за видовете организации и коментира защо мисли така в първия „Лист за запис на бележки“ (Приложение 2)

После двойка ученици образуваха група с друга двойка по близки чинове и обсъдиха как са сортирали бележките си. Двете групи  се обединиха  и повторно  сортираха вече общата група от бележки. Направихме изводи какво ни е затруднило, какво ново сме научили и учениците се самооцениха.

Урокът продължих на 14.11. с  припомняне какво значи нестопанска и стопанска организация.

Ученик  излезе на дъската и разясни бележките в две категории, като обясни мотивите за групирането по смисъла на стопански и нестопански организации.

След това всички заедно  обсъдиха особеностите на всяка категория организации.  Дискутирахме   за общите теми и характеристиките на всяка категория.

Урокът продължих с игра с изпляскване за да се затвърдят знанията за стопанските и нестопанските организации. Учениците коментираха мотивите на  нестопанските организации да са полезни, да помагат , да създават и правят добро доброволно в полза на общността.

В края на часа оставих учениците да проучат дейността на такива организации и да помислят в каква дейност и с какво ние може да сме съпричастни и полезни.

От коментарите в час

 

Организациите с нестопанска цел помагат на хората.

Нестопанските организации работят в полза на обществото.

Имаме нужда от повече нестопански организации.

Нестопанските организации помагат на деца в нужда, на бедни и възрастни хора, на  животни.

ДОБРО-Дарявам, Обичам, помагам за Блага, Решителен и Отговорен съм.

Галерия

Организации с нестопанска цел (НПО)
Организации с нестопанска цел (НПО)
Организации с нестопанска цел (НПО)
Цели на проекта

  • Да се формират знания у учениците за организациите със стопанска и нестопанска цел;
  • Да осмислят значението на нестопанския сектор като част от общността;
  • Да осъзнаят, че даряването и дарителството е отговорност на общността.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg