Основни демократични ценности

Клас: 3, 4, 5

Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

 

Урок № 1

Урокът започнах на 19.12. разказ за  ОДЦ и припомне на  научено в урока за правилата у дома или в класната стая.  Учениците  трябваше да помислят за връзката между определена ценност и определено правило. Говорихме за  зачитане на  здравето, грижата за общото благо (солидарност) , за толерантност и справедливост като ценности. Дискутирахме по темата, че правилата трябва да бъдат пряко свързани с общите демократични ценности. Ако дадено правило не се основава поне на една ОДЦ, то то не би било добро, а по-скоро самоцелно правило. Използвах  Приложение № 1 и  с учениците попълнихме таблица с отметка  кои ОДЦ присъстват в кои правила, направихме връзка между правилата у дома и правилата в клас, обсъдихме  ги във връзка с ОДЦ.

Оставих учениците да  помислят с каква ОДЦ е свързано всяко правило. Часът продължих  с игра с топка , изказване на мнение за общите демократични ценности и коментиране  какво ги е впечатлило. Четвъртокланиците разсъждаваха върху любимите им ОДЦ и правила, изказаха мнение, че разбират правилата и тяхната връзка с ОДЦ  и изказаха желание да ги спазват.

Урок № 2

Урокът продължих   на 9.01. с припомняне на  правилата и общите демократични ценности. Говорихме за отношенията на хората, за толерантност, справедливост, за труд  и истина като ценности. Обясних, че този час ще интерпретираме нашите разбирания във връзка с ОДЦ и ще се научим да правим избор, като заставаме зад определен литературен герой и неговото виждане за решаване на проблем. Разделих класа на 3 отбора и всеки  от тях си избра говорител на групата. Екипите трябваше да представят  своя герой, да изтъкнат качествата, които го правят ценен и значим. Заедно да направят плакат  с положителните черти и кратко представяне на героя си, като мотивират своя избор и оставят другите да преценят решенията си. След като и трите групи представиха своя герой, оставих време да помислят върху избора си. Коментирахме какво ги е впечатлило, положителните качества на героя и връзката им с ОДЦ.

Говорихме за правото на избор, за застъпване за идея и реализирането и  във връзка с ОДЦ. Обясних, че трябва да вземем решение и това ще направим с избори, за един герой и един говорител, който ще стане отговорник на класа за няколко дни.  Предложих на учениците вариант на гласуване.Четвъртокласниците предпочетоха явно гласуване.  Някои ученици изказаха мнение, че след като са били отбор, е редно да гласуват за своя герой, други казаха, че и другите герои са подходящи за избор.  В края на часа учениците изказаха своето мнение, гласуваха за своя избор и се самооцениха за работа си по темата.

От коментарите в час

Правилата трябва да бъдат пряко свързани с общите демократични ценности.

Хубаво е да си свободен, да имаш право на избор и да вземаш решения сам.

Галерия

Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Цели на проекта

  • развият разбиране за същността и необходимостта от правила у дома, в общността и обществото като цяло;
  • разберат какво са общите демократични ценности (ОДЦ) и по какъв начин са обвързани с правилата у дома или в общността;
  • нарисуват картина за стената, която показва как следват общите за училището правила и ги свързват с ОДЦ.
Използвани материали

  • списък на основните правила в класната стая (може да са изработени в предходно занимание)
  • малки плакати или писмена формулировка на основните демократични ценности;
  • хартия за флипчарт и маркери (или мултимедиен проектор);
  • отпечатани копия на правилата за цялото училище;
  • платно за картина на стената и принадлежности за рисуване;
  • кратко описание на основните ценности (източник: Българска демократична общност)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg