Пепеляшка

Клас: 2

Целта на този урок е да въведе учениците в особеностите на приказките като жанр. Учениците опознават положителните и отрицателните черти на героите и универсалните теми в приказките за Пепеляшка. Планът за филантропия се въвежда с този урок и се провежда през следващите седмици. Продължителност: Три занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Михаела Николова
Описание на проекта

Въпреки, че границите между държавите и различните народи все повече се размиват, остава една граница, която все повече се засилва. Това е границата между бедните и богатите. Държави, градове, квартали, къщи, училища, градинки, книги, дрехи, мислене – всичко може да се раздели на този принцип. На принципа богат – беден.

Уж училищата са място, където да посрещаме различията, да се учим да отстояваме собствената си позиция без да засегнем другия, да се подкрепяме, да сме толерантни, а пък дори и в тази институция не можем да избегнем различието, базирано на принципа богат – беден.

Днешното общество, включително аз и учениците ми, е наречено консуматорко и не без причина. Изразходваме природните богатства на Синята планета без да се замислим и скоро ще започне възвръщаемост. Замислих се, че това не е тема само по часовете по Околен свят, където с учениците си говорим и правим проекти за опазването на околната среда, пестенето на вода и използването на многократни чаши, торбички, бутилки за вода и други. Това е тема, което обхваща и какво и къде ядем, какво обличаме, какви принадлежности си кукупуваме. Наистина ли имаме нужда от всичко, с което са пълни нашите градероби и скринове? А какво правим с нещата, които „изветреят“, тези които не ни харесват, малки са ни, минала им е модата? Където отивам всички тези неща? В боклука!

С учениците направихме една равносметка на всичко това и резултатът не ни хареса. Децата бяха изненадани. Те не се бяха замислили, че всичко, което изхвърлим не отива просто в кофата за боклук, но остава като отпадък в природата за много дълго време. Остана да измислим начин, по който бихме помогнали на природата, а може би и не само на нея.

Оставихме нещата така – да почовъркат главите на второкласниците, за да могат да се родят идеи, а не да им се дадат на готово.

Следващото занятие по план беше свързано с историята за „Пепеляшка“. Заведох децата на кино – за награда, за отдих, за разнообразие и гледахме модерната версия на тази така позната история.

Когато се видяхме в класната стая, дали случайно или не децата бяха свързали темата от първия ни час с историята на това момиче. Така започнахме да споделяме идеите си един с друг. Голяма част бяха на мнение, че има начин да намалим боклука, но и има начин и да зарадваме някой с вещи и дрехи, които на нас не ни трябват. Да дарим нещата, които не ни трябват. Страхотна идея! Не че не ми беше хрумнало още в началото, но колко щастлива бях аз, че децата сами са се поинтересували и са стиганли до това заключение, а те изключително горди от своя замисъл.

Коментирахме начините, по които може да се осъществи една дарителска акция. Това може да бъде групово или индивидуално. Може да бъде на наш близък, на непознат на улицата, на дом за деца или възрастни хора или в специалните съоръжения на БЧК. Избор голям, важно е желанието. С децата решихме, че всеки ще се организира със семейството си и при желание ще направи дарение по изброените начини.

 

От коментарите в час

„Богатите могат да помагат на бедните. Не мисля, че би им пречило, ако имат много възможности.“

„Тя Пепеляшка е бедна, но вижте как се сдобива с красива рокля. Нейната кръстница и я дарява.“

„Моята кака си подари балната рокля на непознато момиче.“

„Аз давам умалелите ми дрехи на по-малката ми братовчедка.“

„Ние ще се местим скоро и с мама сме събрали много играчки, които вече не ми трябват за боклука. Ще й кажа да ги подарим на деца без родители.“

„Госпожо, а знаете ли, че са сложили такива кофи за дрехи близо до училище. Там пише да ги почистиш и сложиш в плик, след това да ги пъхнеш, за да отидат при някой нуждаещ се.“

„Мама беше гледала в интернет, че има деца без обувки в едно село и не могат да ходят на учлище. Знаете ли, че аз имам много обувки? С мама ще им изпратим някои от моите.“

Галерия

Пепеляшка
Пепеляшка
Цели на проекта

  • Усъвършенстване на формираните умения у учениците за възприемане и осмисляне на вълшебната приказката като жанр
  • Формиране на естетически вкус и потребност от четене
  • Обогатяване чувствата и образните представи на децата чрез разширяване на гамата от чувства, настроения и преживявания като резултат от емоционалната съпричастност при възприемане на литературната творба
  • Формиране на умения за съставяне на план за дарителски учебен проект за събиране на дрехи за техни връстници в нужда
Използвани материали

  • книжки с картинки за Пепеляшка (вж. библиографската справка)
  • филм по приказката за Пепеляшка (вж. библиографската справка)
  • голям формат хартия за макети и пастели/моливи (за всеки ученик)
  • хартия за флипчарт и маркери
  • непопълнени разписки от организация, в която ще занесете дарените предмети
  • учебна тетрадка за Акция за даряване на дрехи (Приложение № 1)
  • учебна тетрадка за отличителни черти на приказките (Приложение № 2)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg