Потърси доброволец

Клас: 2

Учениците научават какви са мотивите на хората да даряват време и труд, като се срещат с доброволци и провеждат интервюта с тях. Продължителност: Две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Михаела Николова
Описание на проекта

Нашето училище – 120 ОУ „Г. С. Раковски“ в град София тази година имаше юбилей – 125 години от създаването. По този случай по идея на Директора всички паралелки трябваше да си изберат една известна личност и да си направят един час на класа, в който предварително всеки да е проучил и да разкаже пред съучениците си.

Тогава аз реших тази дейност да я съчетая с проекта „Научи се да даряваш“ и именно с този урок. Така вместо да търсим доброволец от квартала или познат, който да ни разкаже нещо, жива известна личност, свързана с дарителството, която да поканим на гости, аз реших да потърсим, проучим и да се запознаем с личност, която е свързана с дарителството, достоен човек, който е далеч от учебниците и малките ученици дори не са чували.

Така доста време преди часът споменах на децата за името Димитър Ценов. Онзи Димитър Ценов, който е дарил всичко, което е имал и е посветил живота си за създаването на сегашната Стопанска Академия в град Свищов. Всъщност идеята ми беше децата да разучат самостоятелно, да разработят проекти и най-важното да научат за живота и делото на този човек.

Този урок се разви в повече от два часа, защото много от учениците проявиха заинтересованост към задачата, въпреки че не беше задължителна. Така в няколко часа учениците представяха проектите си за Димитър Ценов – дарителят. Информацията в интернет за този човек е оскъдна, но все пак всеки беше открил по нещо различно, а останалите попиваха с интерес. Нашето училище се намира в близост до булевард в София, който е кръстен на други двама известни дарители – Христо и Евлоги Георгиеви. Много от учениците знаеха кои са тези хора и с какво са известни, но когато за първи път казах името Димитър Ценов – никой не беше чувал за него. С изненада установих, че и родителите не бяха чували.

Този урок даде възможност на учениците и родителите от класа да се потопят в един друг свят и да научат нещо интересно. Всъщност смея да твърдя, че Ценов в по-голям дарител от братята Георгиеви, но нали не в това се измерва доброто.

Този човек със своето дело, кауза и живот даде пример на учениците и постави пред тях актуални проблеми от сегашния живот. Зададохме си въпроси, които трудно намират отговор в ежедневието ни. Поучихме се от него и се възгордяхме, че съществува такъв човек.

В последния час, който ще посоча за първи – в така чакания час на класа, ние вече бяхме изговорили много за Димитър Ценов – за живота му, делото, дарителството, идеите му, мечтите му, за Академията и за сегашното ѝ положение. Затова аз реших да предоставя на учениците 3-те тома за Дарителството, които ми бяха подарък от проекта. Тъкмо бяхме учили за азбучен ред и как се работи със съдържание, та актуализирахме знания по български език и учениците самостоятелно потърсиха на групи в книгите има ли нещо за този човек. Намериха, а аз прочетох отбрано и с обяснения, тъй като езикът не беше подходящ за учениците. С интерес установихме още няколко нови неща, свързани с работата на Академията веднага след създаването ѝ. Също така научихме къде е погребан Ценов и това, че е изграден музей в Стопанската Академия.

Накрая зададох въпроси, за да проверя до колко информацията се е запазила в главите им – всичко важно за тази личност беше попила в съзнанието им.

И един съвет от нас: „Не само известните са значими!“ А, Вие чували ли сте за Димитър Ценов? Знаете ли, че има Стопанска Академия в град Свищов? А, знаете ли с какви средства и по какъв модел е построена? Ако отговорът е не, тогава Ви съветвам да проучите. Сигурна съм, че ще Ви бъде интересно!

От коментарите в час

„Госпожо, защо този човек е така неизвестен? Според мен заслужава да се споменава по-често и хората да знаят за делата му.“

„Чудя се…дали сега ще има човек, който да си дари всичките пари за училище и след това да има живота на Ценов?!“

„Тези книги от къде са? Колко много хора има тук! Всички ли са дарявали нещо?“

„Учуден съм, че е имало хора като Димитър Ценов!“

„Той е герой!“

Галерия

Потърси доброволец
Потърси доброволец
Потърси доброволец
Потърси доброволец
Потърси доброволец
Потърси доброволец
Потърси доброволец
Цели на проекта

  • Да се формират знания за мотивацията за даряване и доброволстване;
  • Да се запознаят с основните принципи за провеждане на интервю;
  • Да се формират знания и умения за писане на благодарствени писма.
Използвани материали

  • микрофон или предмет, имитиращ микрофон;
  • пособия за писане или хартия за флипчарт
Работа вкъщи

Учениците могат да проведат интервю с близък или роднина у дома, ако имат опит като доброволци в различни каузи и инициативи.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg