Учениците се запознават със значението на понятията „предубеждение/предразсъдък“ „стереотип“ и „дискриминация“. Те разглеждат и обсъждат как се появяват и развиват предразсъдъците и стереотипите, какви видове биват, и какъв е техният потенциал да прераснат в дискриминация. Продължителност: в платформата са предвидени три занятия по 40 минути, но моят урок бе проведен в рамките на един учебен час, тъй като учениците ми са по-големи от препоръчаната възраст. Много държах обаче да работим по тази тема, защото в предишни години сме имали проблеми с предразсъдъци и стереотипи в класа.
Урокът започна с разсъждения по дефинициите на предразсъдъци, стереотипи и дискриминация. Учениците успяха сами да достигнат до определяне на понятията и разсъждаваха по-скоро по детайлите и примерите. Например един от учениците цитира Айнщайн, според когото „Здравият разум е наборът от предразсъдъци, с които човек се е сдобил до 18-годишната си възраст“. Самият произход на понятието идва от „пред+разсъдък“ така че Айнщайн е имал основание. В резултат коментирахме защо именно се налага да дефинираме понятията преди една дискусия: за да е ясно какъв смисъл влагаме в тях.
След това предложих на учениците да говорим по темата „Когато аз бях новото дете…“. В класа има двама новодошли, които са бивши наши ученици, но две години са учили в други училища (в два различни областни града). Те започнаха разговора и по принцип споделиха едно и също: трудно им е било да се впишат и докажат в друг колектив, не са се чувствали добре, не са успели да намерят приятели. За мен беше странно, че са толкова откровени и че с желание започнаха да споделят, но това даде ход на една изключително откровена дискусия, в която се включиха всички присъстващи. Между другото част от децата казах, че се чувстват много добре в този клас и тук нямат такива проблеми. Аз коментирах, че им предстои включване в друга среда, когато влязат във ВУЗ, започнат работа и т.н. Коментирахме стратегии за успешно вписване в нова среда (включително и че добрите работодатели например се грижат за служителите си в тази посока, защото е важно човек да се чувства добре, за да работи добре).
В края на часа им показвах портрети на различни хора и те трябваше по външния вид да преценят какъв е човекът. Записваха своите „предразсъдъци и стереотипи“ на листчета. После коментирахме части от биографиите на показаните хора. Беше забавно и много поучително.
Новопостъпил ученик, който за пръв път участва в занятие по програмата: Не съм очаквал, че може да ми бъде толкова интересно!
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X