Синдром на Даун и толерантност в обществото

Клас: 9, 10, 11, 12

Този урок е създаден съвместно с Фондация „Живот със Синдром на Даун” от Варна и цели да помогне учениците да осъзнаят, че това да си различен, не те прави по-малко достоен и с по-малко права в обществото. Занятието ще запознае учениците със Синдром на Даун и ще покаже различието през възможностите на хората с тази диагноза. Урокът провокира толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Продължителност: Едно занятие от 40 минути с подготвителна работа у дома и възможност за изнесени дейности

Учител работил по този проект: Росица Стефанова
Описание на проекта

Предвидих за този урок не един, а два часа, тъй като предварително бях изгледала всички видеа, представени на страницата на Фондация “ Живот със Синдром на Даун“ и исках единия час да отделим за част от тях. Започнах с информация за Деня на шарените чорапи- как, защо, и по какъв начин се отбелязва. Попитах учениците какво знаят за Синдрома на Даун. Не беше много. Предложих им да се запознаят със семейството на Микаела чрез клипа „Нашата история в картинки“. Забавлявахме се с клиповете за предколедните приключения на Крис и Микаела и изгледахме Топ 10 Митове и факти за Синдрома на Даун. Ръкопляскания предизвикаха  песента на Микаела “ Вятър ечи“ и отношението на Крис към неговата сестричка. След видеата всички се убедиха, че Синдромът на Даун не е присъда и че с много усилия, положителна нагласа и любов хората със Синдром на Даун могат да са като всички нас. По време на втория час оцветявахме чорапи от приложението и ги оформихме в гирлянди за фоайетата,  децата изготвиха табло, информационни брошури и флаери. Информационни брошури бяха предоставени на всички класове, а флаери с призив за обуване на шарени чорапи бяха разпространени  във всички институции.  С шарени чорапи се присъединиха и учениците от 8. В и 8. А клас.  А запалени от нас, членовете на клуб “ Здраве“ направиха своя шарен плакат, обуха шарени чорапи и популяризираха  Деня на шарените чорапи по улиците на града. Изпратихме част от снимките и приятелски поздрави  към слънчевата Микаела чрез фейсбук страницата на Фондацията, получихме и обратна връзка.

 

От коментарите в час

“ Госпожо, представяте ли си, по главната улица никой не знаеше за Синдрома на Даун!“ / Малина, Фатме/

“ Нали са много красиви чорапите, харесват ли ви?“ / Мария М./

“ Една медицинска сестра в болницата каза, че утре ще обуе шарени чорапи, защото племенницата и е със Синдром на Даун“. / Преслава/

“ Много любов има в тези видеа. Брат ми е с аутизъм“ / Дидка/

Галерия

Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Цели на проекта

  • • Учениците ще придобият знания за Синдром на Даун, спецификите и възможностите, които отличават децата и възрастните с тази диагноза;
  • • Учениците ще развият умения да идентифицират качества и силни страни у хората необременени от фактите за наличие на диагнози; Учениците ще развият умения за толерантно отношение и положителна нагласа към децата със Синдром на Даун
  • Учениците ще инициират информационна кампания в училище и сред обществото.
Използвани материали

  • Приложения 1 – Листа А4 с принтирани очертания на чорапи – по един лист за всеки ученик;
  • Приложение 2 – „Сестра ми е със Синдром на Даун, но това не ми пречи“
  • Цветна хартия
  • Принтер
  • Кадастрон
  • Компютър
  • Мултимедиен проектор
Библиография

  • Живот със Синдром на Даун“: https://www.facebook.com/jivot.downsyndrome/
  • Сестра ми е със Синдром на Даун, но това не ми пречи: https://www.youtube.com/watch?v=2kJraHIZ_xY&t=3s
  • Слънце в яслата: https://www.youtube.com/watch?v=yTPA5-0KZTA&t=2s
  • Вярвайте в децата си: https://www.youtube.com/watch?v=bEUgBoCrVNc&t=1s
  • Кафенето „Бити и Бо“: https://www.youtube.com/watch?v=xNU4BKwO30I
  • Добре дошли в кафене „Бити и Бо“, историите на служителите: https://www.youtube.com/watch?v=52XdrVKCglw
  • https://lifewithdownsyndrome.com/video/
Работа вкъщи

Преди този урок дайте задача на учениците да намерят сами информация в интернет (въпреки че тя ще е различна – стара и актуална). Така ще се получи дискусия, защото всеки ще даде различна гледна точка според прочетеното. В дискусията ще има разминавания и ще се разбере и основният проблем, който се корени в мисленето и общественото мнение и нагласи за Синдрома на Даун – остарялата, стряскаща информация за Синдром на Даун, липсата на актуална информация за реалните възможности и преодоляването на много проблеми в днешно време с развитието на медицината и навлизането на ранната интервенция.

Дайте на ученицита копие от Приложение 1 – картинка на чорап и ги помолете да оцветят чорапите по тяхно желание и усмотрение. Важно е да дойдат с предварително оцветените чорапи.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg