Трябва ли всички деца да ходят на училище

Клас: 3

Учениците изследват въпроса за образованието като право, до което не всеки има достъп. Планират и изпълнят доброволчески проект, за да помогнат повече хора да имат достъп до образование. Продължителност: две занятия от 40 минути

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

Урокът започнах на 22.02. с представяне на нашите гости от превантивно- информационен център към община Русе г-жа Григорова и г-жа Еюб. Гостите познаваме от предни години, когато са ни говорили по темета за децата и училището, за добрите думи и гнева и техники за справяне с него. Учениците си припомниха какво са учили предишните години. Говориха за образованието в България и по света. Коментираха нуждата от образование като начин на живот. Дискутираха по темата какво означава право, какво е привилегия и какво доброволческа инициатива. Четвъртокласниците си припомниха на какво децата имат право. Гостите ги попитаха какво бихме могли да направим, за да помогнем повече деца да ходят на училище, какво да направят младите хора, за да помогнат на хората по света, на които им е отказано правото на добро образование, какво можем да направим, за да насърчим останалите да поемат отговорност да участват в доброволчески проект или инициатива в общността, за да помогнат на хората, които са лишени от права, по какъв начин светът ще бъде по-добро място, ако всеки може да ходи на училище. Учениците коментираха, че образованието е важно, че дава трайни знания, необходими за цял живот и че всеки ученик трябва да ходи на училище, да учи и да придобива сериозни знания, че трябва да се чувства важен, защитен, закрилян, да учи и расте в подходяща среда. Гостите попитаха децата как да реагират в различни сутуации,   какво правят когато са тъжни, как да помагаме и да постъпваме правилно. Коментираха  какво е неприятно чувство и че е нормално да се изпитват и такива чувства, но че не трябва да даваме израз на емоциите, че трябва да постъпваме деликатно и внимателно. Госпожа Григорова попита четвъртокласниците дали знаят какво да направят когато са ядосани или как да се държат, когато не са разбрани от другите.Учениците си  припомниха техниките за справяне с гнева.

Вторият час с гостите ни беше на 1.03. . Учениците си припомниха какво са учили предишните дни. Говориха за образованието в България и по света. Коментираха отново  нуждата от образование като начин на живот.Нашите гости ни насочиха към неприятните чувства, които често изпитват децата- озлобление, обида, болка , гняв. Дали се е случвало да изпитват такива чувства, кога изпитват подобни емоции, как реагират при такива ситуации. Госпожа Григорова коментира, че всички са различни и по различен начин реагират на дадена случка, че от силни чувства и неприятни вълнения  може да ги заболи глава, стомах, че трябва да се учат  да се освободят от тези мисли и емоции, които  пречат.Гостите наблегнаха на това, че хората са различни, че не  сме длъжни да харесваме всички,  но сме длъжни да уважаваме мнението на другите и дори спорейки да постъпват всички интелигентно. Говорейки да  разбират  и  решават проблемите, да се успокоят и да овладеят емоциите. Да постъпват добронамерено, защото доброто отношение към другите, поражда и добро отношение към нас.  Гостите коментираха и изборите които правим, за важните решения които вземаме, да се учим, образоваме, да си избираме тези хора за приятели, които ни подтикват към добри мисли и чувства, за правото да грешим и да се поправим от грешките си, за  желанието да отстояваме своето мнение и позиция и да уважаваме избора и мнението на всички, за толерантността като важна роля в решаването на конфликти и проблеми. После нашите гости раздадоха на учениците листи с анкета, какво ще направя ако приятел ти предложи цигара, ако те посъветва да избягаш от час,  ако ти предложат да отктаднеш нещо, ако ти предложат алкохол и т.н. Госпожа Еюб коментира мненията на учениците и после обобщи, че решенията винаги имат последици, че ако постъпват учениците правилно и последиците ще са добри, ако постъпват неправилно, то и последиците ще са лоши. Госпожа Григорова посъветва учениците ако се колебаят кое е правилно или грешно, да поглеждат и отстрани, да си зададат въпрос как биха реагирали техните близки  в подобна ситуация и да обмислят сериозно и последиците. После гостите помолиха учениците да нарисуват  как си представят причтелството. Децата коментиха, че то доставя радост, доверие, най- сладкото нещо, което ни съпътства в живота, че трябва да си подбираме приятелите, че  трябва да поддържаме честни, открити и ясни отношения, че както ние искаме да се държат с нас, така трябва и ние да постъпване. Дискутирахме по темата какви качества трябва да притежава нашия приятел,съответно какви качества да се стремим да постигнем и ние.

Третият час по темата беше на 8.03. Нашите гости ни припомниха ценни съвети за правото на избор, за решенията, които вземаме и за това, че всички действия  и решения си имат последици, че в училище всичко ще е по-леко с приятели. Децата си припомниха най- важното, което ценят в приятеля си, кой човек е истински приятел. Говориха за доверието, разбирането, толерантността, приятелството и споделянето като начин на живот  в училище. Говориха за образованието в България и по света. Коментираха отново  нуждата от образование като начин на живот и как  новите технологии оказват влияние върху подготовката и учебната работа в час.  Нашите гости коментираха безопасното използване на новите технологии. Дискутираха по темата как използваме интернет, за какво ни помага, а дали може и да пречи и кога може да стане опасен. Госпожа Еюб даде ценни съвети и правила на децата как да използват интернет, за какво да внимават, как да се предпазим  и защитим в интернет. Говориха за личните данни, за паролите, защитите и снимките.  Госпожа Григорова посъветва децата вместо снимки да ползват аватари, да не споделят паролите си дори с приятели, как да реагират ако се чувстват притеснени или заплашени и с кого да споделят притесненията си. Нашите гостенки коментираха, че и в интернет има правила, които трябва всички да спазват, че има институции, които се занимават със защита на деца в интернет  пространство, за българската линия за онлайн безопасност. Госпожа Еюб акцентира върху правилата за безопасен интернет и предпазване от опасните игри. В края на часа на учениците им раздадоха карти с игра и ценни съвети за безопасно общуване в интернет. Децата коментираха   по темата за ценните съвети и    нуждата от образование като начин на живот, как  новите технологии оказват влияние върху подготовката и учебната работа в час и  накрая се самооцениха. Говорейки за образованието в България и по света,  обсъдихме какво бихме могли да направим, за да помогнем повече деца да ходят на училище и   светът да бъде по-добро място, ако всеки може да ходи на училище.

 

От коментарите в час

Доброто отношение към другите, поражда и добро отношение към нас

Приятелството  е щастие, което рядко се намира.

Приятелството е взаимност.

В училище всичко ще е по-леко с приятели.

Приятел е човек, който в нужда се познава.

Добрата дума- цена няма.

Добрата дума  може да те накара бързо да се усмихнеш и лошото да забравиш.

Всеки човек има нужда от внимание, уважение и добра дума.

Галерия

Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Трябва ли всички деца да ходят на училище
Цели на проекта

  • развият чувствителност към страни, хора и места, които живеят по-бедно от нас и в които децата няма достъп до образование и училище;
  • формират умения за работа в екип;
  • развиват умения за планиране и изпълнение на доброволчески проект.
Използвани материали

  • интернет връзка
  • флипчарт или листа
  • фулмастри

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg