Управление на отпадъците

Клас: 3, 5

Урокът въвежда понятието компостиране на хранителни отпадъци. Учениците изследват хранителните отпадъци в училището и научават повече за процеса на рециклиране на остатъци и отпадъци от храни като по-добър начин на полагане на грижи за земята. Класът представя в писмена форма пред останалите от училището плановете си за и резултатите от изследването по темата. Продължителност: 2 занятия по 40 мин., както и време за изследване на хранителните отпадъци през голямото/обедното междучасие.

Учител работил по този проект: Лилия Рачева
Описание на проекта

Този урок предизвика голям интерес у моите ученици. Не само, че научиха нещо ново, но и успяха да вникнат в проблема с отпадъците в нашето училище. Надявам се всичко това да доведе до трайни положителни навици, свързани с отпадъците и в домовете им.

Започнах урока, изваждайки торбата със смет, която те не бяха видели до този момент. Единствено си носеха ръкавици, но и тях не знаеха за какво ще ги ползват. Въпреки че отпадъците в торбата бях принтирала като изображения, помолих децата да си сложат ръкавиците. Тогава се досетиха, че ще сортираме това, което е в торбата. Разпределяйки всеки отпадък в съответната торба, на пода останаха и такива, които не отговаряха на изискванията за рециклиране – хранителни отпадъци, съчки и трева. Попитах какво трябва да се направи с тях, но никой не даде адекватен отговор. Така естествено стигнахме до понятието „компостиране“. Не бяха чували и в семействата им не бяха говорили за този начин за рециклиране. Така едната колона на дъската с въпроса „Какво знам“ остана празна. Надявах се видеата, които предстояха да видят, да са достъпни до тях и да ги разберат. След като проведохме оживена дискусия по това, което видяхме, децата разбраха смисъла от компостирането, защото са много добре запознати с вредите, които нанасят изкуствените торове на природата. Оцениха метода по достойнство и казаха, че всичко ще споделят вкъщи, за да положат по-голяма грижа за стопанисването на околната среда.

Запознавайки се с таблиците с количеството отпадъци у нас и в ЕС, останаха изумени от цифрите. Дори помислиха, че е невъзможно. Казах им, че сами ще се убедят, че количеството на отпадъците е голямо, като участват на следващия ден в дейност по преброяването им.

Решихме да проведем неофициалното преброяване в обедното междучасие, когато учениците посещават училищния стол. Информирахме колегите и жените в стола, като получихме тяхната пълна подкрепа и помощ.

Менюто е известно предварително. Записахме храните в тефтерите и по групи разположих децата в столовата, в класните стаи на първия етаж и във фойаетата, т. е. преброяването направихме само за отпадъците на начален етап, защото не можем да го съчетаем с по-големите ученици. Въпреки това, мисля, че децата се справиха отлично. Следваха моите инструкции и наистина успяха да преброят отпадъците не само от храната, предлагана в училище, но и тази, носена от вкъщи. Трудиха се усърдно.

Когато дойде мигът на голямото смятане, всички отговорно започнаха своята работа – вече през втория час. Сметките се оказаха доста големи. Някои от учениците решиха, че има грешки и започнаха отново да изчисляват, но се убедиха, че цифрите останаха големи. Наистина разбраха, че отпадъците са проблем, който касае всички, дори и тях в училище. След като обобщихме данните, информирахме всеки от класовете, чиито отпадъци броихме.

Общо отпадъци – 648,

Хранителни – 447.

Заедно с информацията помолихме всички да не разхищават храната.

Обсъдихме и речника на компостирането. На учениците им беше лесно да изобразят различните понятия. Получиха се сполучливи знаци и символи в тетрадките-дневници. Нови въпроси нямаше. Явно дейностите по този урок им дадоха изчерпателна и разбираема информация. Споделиха, че родителите им са ги слушали с интерес, защото не са използвали компостирането като начин за рециклиране. Така че не само децата, но и родителите проявиха интерес към този урок.

От коментарите в час

„Защо хората не спазват правилата, нали ги знаят?“

„Компостиране – е, много сложна дума, а колко е важно!“

„Мисля, че всички хвърляме много храна. Това е лошо.“

„От днес ще си изяждам всичко на стола.“

Не може ли днес да започнем преброяването? Ще е супер!“

„Трябва да си носим по-малко храна в училище, защото все нещо хвърляме.“

„Мама и тати нямаха търпение да им разкажа за дешния урок!“

„Не може да бъде! Пак ще смятам!“

Галерия

Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Управление на отпадъците
Цели на проекта

  • Да разберат, че е необходимо хранителните отпадъци да се компостират;
  • Да изследват хранителните отпадъци в училище;
  • Да направят изводи за важността на процеса на управление на отпадъците.
  • Да дадат определения за стопанисването на околната среда;
  • Да развият въпроси, за да разберат значението и процеса на компостиране;
  • Да покажат, че разбират нови думи чрез графични изображения;
  • Да предадат в писмена форма резултатите от изследването на хранителните отпадъци.
Използвани материали

  • Затворен найлонов плик от 4 литра с боклук от домакинството, включително хранителни отпадъци (обелки от банани, картофи или портокал; корички хляб, зеленчуци и др.), хартия, празна консерва, стъклена бутилка, листа и малки съчки, окосена трева и др.;
  • Копия за учениците на Приложение № 1: Писмо до семейството и Приложение № 2: Речник на компостирането;
  • Компютър и интернет връзка.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg